MuRiD Ku

13 Disember 2013

Cadangan tubuh pasukan “Polis Syariah” diperhalusi, kata Zahid Hamidi



Kementerian Dalam Negeri (KDN) sedang memperincikan cadangan penubuhan sebuah pasukan polis khas bagi membanteras penyebaran ajaran sesat dan fahaman Syiah di negara ini.
Menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (gambar) berkata cadangan itu antara lain akan membolehkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menempatkan pegawai dan anggotanya di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebagai sebahagian daripada pasukan penguatkuasaan.
Untuk itu, Ahmad Zahid berkata beliau akan mengadakan perbincangan lanjut bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab mengenai hal ehwal Islam, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
"Kita juga akan mohon perkenan Majlis Raja-raja Melayu supaya tidak disalah anggap cuba campur tangan soal pengendalian isu-isu agama. Aspek yang saya tekankan adalah untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman awam. Mencegah lebih baik daripada mengubati," katanya kepada Bernama selepas menjadi tetamu dalam program Ruang Bicara terbitan BernamaTV malam tadi."Ada cadangan daripada sebuah NGO (badan bukan kerajaan) untuk tubuhkan pasukan polis Syariah, banteras ajaran sesat. Ini akan dibincangkan dengan terperinci.  
Terdahulu dalam program itu, Ahmad Zahid berkata PDRM mempunyai Badan Agama dan Kaunseling (Baka) yang boleh bekerjasama dengan Jakim untuk membendung penularan ajaran sesat, namun ini perlu mendapat kelulusan Jemaah Menteri terlebih dulu.
Dalam pada itu, Ahmad Zahid turut menyentuh tentang bahaya sikap taksub terhadap seseorang pemimpin kerana ia boleh menjurus kepada perbuatan tidak wajar.
Beliau turut menyentuh tentang penangkapan 13 pengikut kumpulan ajaran sesat Tuhan Harun yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kes pembunuhan ketua penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) bulan lepas.
"Apa yang ada pada kami (KDN) adalah dari segi penguatkuasaan untuk membantu Jakim dan Majlis Agama Islam negeri. Kita harap semua pihak boleh lakukan sesuatu untuk pulihkan mereka yang terseleweng akidahnya," tambahnya. - Bernama, 13 Disember, 2013.

04 Ogos 2013

"Bertelanjang" = SIMBOL KEMUNDURAN???

Seorang muslimah yang mempunyai kelulusan Phd yang berhijab telah ditanya oleh para wartawan yang merasa hairan dengan pemakaian hijabnya tak memberi kesan terhadap tahap kecerdikannya kerana mereka menyangka berhijab adalah simbol kemunduran dan ketinggalan zaman, lalu dia menjawab dengan mudah dan bijaksana: 

" Manusia pada zaman permulaan dahulu hampir bertelanjang keadaan mereka dan setelah pemikiran mereka berkembang mengikut peredaran zaman mereka mula memakai baju, dan hijab yang saya pakai pada hari ini ialah kemuncak pemikiran dan kemajuan yang dicapai oleh manusia dan ia bukanlah kemunduran. Adapun bertelanjang ia adalah simbol kemunduran dan ketinggalan yang mengembalikan pemikiran manusia kepada zaman permulaan dahulu. Kalaulah bertelanjang itu simbol kemajuan nescaya sudah tentulah binatang lebih maju".

APA KATA WANITA2 MELAYU & 
BERAGAMA ISLAM KITA YANG "SEPARA TELANJANG"
KONONNYA BIJAK BESTARI BAGAI 
SANG KANCIL DALAM MENJAWAB
PERSOALAN2 PEMAKAIAN TUDUNG DAN MENUTUP AURAT???.....

31 Julai 2013

Alkisah Mahu Jadi Televisyen...

Assalam, nampaknya Ramadhan nie chekgu tak punya banyak masa untuk update belog dan berkongsi cerita dengan semua. Terlalu banyak perkara yg perlu chekgu selesaikan. Tugas2 hakiki dan kerja2 peribadi saban waktu mengejar2 chekgu. Kadang2 kesihatan chekgu terganggu, dalam bulan puasa nie dah dua kali chekgu ke klinik kerana demam, sakit2 badan n stress. Apapun komitmen chekgu perlu berikan demi mendidik anak2 bangsa yg memerlukan kesedaran dan celik akal supaya masa depan mereka akan lebih terjamin. insya-Allah.

Hari nie, ada masa terluang sikit. Chekgu nak berkongso satu cerita, moga2 memberi pedoman kepada semua. Tambah2 kepada chekgu sendiri pabila bergelar BAPA kelak... ehhhhh, chekgu belum berpunya okay. Jadi gelaran tue entah bila la... urmmm ada yg berkenan ker??? hehehe...

Orite2... kita ikuti ceritanya k...

28 Julai 2013

Kisah Menyentuh Hati – Ayah..Boleh Tak Bagi Amin Pinjam 10 Ringgit?

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah…..

Anak: Ayah…ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?

Ayah: Hmmm….nak tanya apa?

Anak: Ayah…berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Warna Bangkitkan Good Mood

1) Kuning 

Warna cerah yang satu ini memang sudah terkenal memberikan kesan kegembiraan dan keceriaan. Sesuai Dengan penelitian yang dilakukan, warna kuning mampu merangsang otak agar lebih aktif dan meningkatkan energi kamu. Dengan begitu, kamu pun mampu tampil lebih semangat dan ceria.

26 Julai 2013

SEMAKAN ONLINE DAN SMS SENARAI NAMA PLKN 2014

Semakan Online Dan SMS Senarai Nama PLKN 2014 | Calon-calon yang berjaya mendapat tempat untuk mengikuti kursus Latihan Khidmat Negara akan ditempatkan di beberapa lokasi kem penempatan PLKN yang telah ditetapkan di setiap negeri.untuk rekod,terdapat beberapa fasa atau siri pengambilan peserta PLKN dalam setahun.

KOLEKSI PANTUN MENARIK HARI RAYA AIDILFITRI

Koleksi Pantun Menarik Hari Raya Aidilfitri 

Pantun 1:

Membeli mercun di Kedai Pak Ali,
Bermain mercun di tengah padang,
Bila bermain bising sekali,
Di kejar Pak Abu dengan parang.

ALVIN TAN – PENJARA ‘NOT BAD’

Alvin Tan – Penjara ‘Not Bad’ | KUALA LUMPUR: Alvin Tan yang dipenjara selama lapan hari kerana tidak dibenarkan jaminan atas tuduhan mempersendakan umat Islam dan Ramadan, hanya menyatakan ‘not bad’ bagi menggambarkan pengalamannya di dalam penjara.

DIA BUKAN SEORANG PENCURI - BAPA FARAH AF

“ANAK saya bukan pencuri!” Itulah antara luahan yang dikeluarkan bapa kepada penyanyi dan pengacara, Farah Diana Anuar, berhubung tuduhan mencuri yang dilemparkan kepada anaknya.

20 Julai 2013

Yeahhhh Hadiah Sponsor GiveAway 10k MIA LIANA dah SIAP SEDIA!!!... yeahh2....

YEAHHH!!!...
RASANYA PENGUNJUNG2 BLOG MIA LIANA, BELOG CHEKGU SKOLAH.COM N BLOGGER2 YG MENYERTAI GIVEAWAY NIE DAH TAU KAN CHEKGU SEORANG DARIPAPANYA YG SPONSOR GIFT...

HAAAA NIE DIA.... GIVE AWAY NIE HAMPIR BERAKHIR N GIFT DARI CHEKGU DAH SIAP SEDIA!!!

JADI YG RASA2 NAK PELUANG UNTUK CHEKGU POSKAN  HADIAH2 NIE KE PAGAR RUMAH, SILA2LAH MENGAMBIL PELUANG UNTUK JOIN GIVEAWAY NIE....

KUNJUNGI BLOG MIALIANA.COM SEGERA!!!

SEBELUM TERLAMBAT N TERLEPAS HADIAH ISTIMEWA DARI CHEKGU NIE....


Menteri: Elak makan ayam kalau harga naik JOM!!!

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Hasan Malek mengajak orang ramai 'menukar' selera daripada memakan ayam kepada menu lain seperti ikan dan daging sebagai usaha mengekang kenaikan harga ternakan itu.

Beliau berkata langkah itu dianggap perlu memandangkan terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan menjelang musim perayaan Hari Raya Aidilfitri dengan menaikkan harga ayam sewenang-wenangnya.

Akhirnya, 2 kali bonus untuk semua. Confirm.. !!!

Ahaaa.... ramai kan duk nanti2 bonus raya tahun nie kan. Mai2 chekgu nak umumkan kepada semua. Ada 2 kali bonus untuk semua!!! CONFIRM dah.... yeahhhhh

19 Julai 2013

Respon Chekgu - Sajak Dayana Isteri Ashraf Muslim

Dua hari nie chekgu ada membaca beberapa komen rakan2 tentang sajak luahan rasa (mungkin lebih kpd bait2 madah rasanya)... Terdapat byk byk byk banyakkk komen2 dan respon dari seluruh Malaysia dan dunia luar (tp masih kat bumi la)... Kadang2 chekgu naik pening dengan sesetengah komen yg dimasak tidak secukup rasa, main campak2 sesuka emosi sahaja. Ehhhhhhh nanti dulu, chekgu tak sokong mana2 ya. Chekgu pun blum KAWIN lagi u knoe.... hehehe.... Orite, sebelum chekgu respon, mai kita hayati dulu madah2 Dayana nie...

18 Julai 2013

10 Binatang Yang Awal Masuk Syurga

Di bulan Ramadhan yang mulia nie, chekgu tertarik nak bercerita tentang 10 binatang yang terawal akan masuk syurga. Marilah sama2 kita membaca dan menghayati kisah2 10 binatang tersebut >>>

15 Julai 2013

MENITIS AIR MATA Kisah Sedih Nasib Seorang Bapa – Sebak!!

Nasib Seorang Bapa – Sebak!! | Seorang lelaki tua yang baru kematian isteri tinggal bersama anaknya, Arwan dan menantu perempuannya, Rina, serta anak pasangan itu, Viva yang baru berusia enam tahun. Keadaan lelaki tua itu agak uzur, jari-jemarinya sentiasa menggeletar dan pandangan pula semakin hari semakin kabur.


ADUH: KEKASIH HAFIZ HAMIDUN DIRAMPAS ORANG!!!

HAFIZ HAMIDUN TELAH PUTUS DENGAN KEKASIHNYA. HAFIZ TIDAK JADI MEMINANG KEKASIHNYA KERANA SUDAH BERKAHWIN DENGAN LELAKI LAIN.

Itulah yang dikatakan tidak ada jodoh, kita hanya merancang dan tuhan saja yg dapat menentukan. Tapi chekgu plak sampai ke saat ini tidak merancang apa2 pun lagi berkaitan dgn jodoh2 nie... hehehe... Membujang selamanya kah???
Apa2pun chekgu merasa simpati dengan apa yg berlaku kepada penasyid kegemeran chekgu nie... Kenapa??? sebab mestilah dia merasa satu perasaan yg kureng digemari oleh raaaamaaiii orang iaitu>>>

13 Julai 2013

TAHUKAH KAMU???? Ranaco Education & Training Institute

Ranaco Education n Training Institute
Haaa.... chekgu kan pernah janji nak bg info tentang Ranaco kan. Sekarang sesiapa yg berminat dalam bidang Maritim & Perkapalan boleh melihat2 apakah yg diperoleh melalui program yg ditawarkan oleh Ranaco. Jom kita tengok >>>

Kenapa Perlu Kita BerSAHUR??? Perlu kerrr...



Selamat berpuasa untuk hari yang ke-4. Semua sahur tak hari nie??? Semalam??? Kelmarin???
Haaa... kenapa perlu sahur???

Hurmm, kamu semua perlu tahu, Allah telah aturkan yg terbaik untuk MAKHLUKNya yang bernama MANUSIA. Setiap satu perkara yg di tuntut untuk dilakukan pasti ada sebabnya. Sekarang chekgu nak bercerita tentang sahur k... Jommmm >>>>

Petua Untuk Menghilangkan Penyakit Hati Busuk


Assalamualaikum n gud monin semua.... Hari nie chekgu nak citer pasal PENYAKIT HATI. Walaupun ramai yg agak gemar makan hati termasuk chekgu yg suka sangat2 makan hati. Tambah2 lagi hati goreng, panas2 lagi. Cukuppppp sedap makan dengan nasi panas bersama kicap cap kipas udang.... FUYOOOOOO.... 

Huhuhu, tetapi itu hati AYAM... masalahnya sekarang hati MANUSIA, yg kalau dah sakit... Tak perlu untuk menambah2 perisa berepah atau masak pedas atau gulai, kari dan sebagainya. Disebabkan penyakit inilah, ramai pelajar2 kat skolah termasuk pelajar chekgu mengalami pelbagaiiiii konflik dan masalah.

12 Julai 2013

Dato` Ramli MS Dan Alyah Sudah Kahwin Senyap-Senyap?


GULPPPP!!!, bukan korang jer yg terkejut mendengar berita nie, tp chekgu hampir2 nak ter...... erkkk takde apa2 lah, gurau2 saje. Korang rujuk berita sebelum nie ya.... ALYAH. Dato` Ramli MS dengan Alyah kononnya sudah pun kahwin senyap-senyap. Berita ini pun penulis sensasi Murai Batu yang war2kan, katanya Dato` Ramli MS beritahu rakannya itu ada terlepas cakap yang beritahu pengarah muzik itu rupanya sudah berkahwin dengan penyanyi Alyah.

Malah Murai Batu beritahu, mereka sudah pun berkahwin selepas Alyah mengerjakan umrah baru-baru ini iaitu selepas dia mengambil keputusan untuk berhijab penuh. Bila dikira-kira balik, makananya sudah lebih 2 bulan mereka berkahwin? Yelah tak silapnya, Alyah pulang dari umrah pada awal April lalu.

Malah, Murai Batu laporkan lagi, Alyah sudah pun tinggal bersama dengan Ramli MS di rumah pengarah muzik itu yang terletak di Bandar Kinrara, Puchong. Apa-apa pun, Murai Batu terlebih dahulu telah meminta maaf jika cerita yang Murai Batu sampaikan tidak benar sama sekali. Tetapi jika benar, harap mereka dapat kongsikan bersama dengan media dan peminat di luar sana.

Harap2 Murai Batu tidak terkena sumpahan betul2 menjadi batu la ya... Chekgu doakan ajer... huhuhu

Artis DICEKUP Tidak Puasa, Miskin Pakaian....


Adududu... rasanya tidak salah untuk chekgu tidak menyebut kerjaya sebagai artis dihadapan pelajar2 chekgu. Bimbang kalau2 anak2 yg chekgu lahirkan dari skolah tidak ada benteng iman yg kukuh. Kasihan sungguh artis ini, kepada sesiapa yg mahu memberi derma PAKAIAN kepada si artis bolehlah menghubungi chekgu ya... Ini adalah untuk tampung mana2 bahagian yg terkoyak atas, bawah, tepi kiri dan kanan. 

11 Julai 2013

[GANAS] Hentak Kepala Bini Sebab Tak Kejut Sahur.


Gambar di atas adalah sekadar perhiasan saje yer. Buka chekgu. Huhuhu. CHekgu cuma mahu semua berfikir, apakah impian, kehendak, keperluan, tanggungjawab, perasaan, tuntutan dan seangkatan dengannya dalam sebuah perkahwinan.
????????
Hentak??? Pukul??? Sepak???
Apakah itu jalan penyelesaian kepada satu konflik???
Chekgu agak sedih dengan laporan berita nie, tertanya2 dalam pikiran kenapa perlu terjadi perkara2 sedemikian. Sekali fikir chekgu rasa mau sepak terajang jugak si suami. 2 kali fikir, mungkin permasalahan lain yg lama membelenggu mereka. Kita ikuti berita peristiwa pasangan muda tersebut. Urmm chekgu rasa mahu menubuhkan Klinik Kaunseling lah nanti untuk permasalahan negatif dan positif.... APa yg negatif n apa yg positif???? coming soon ya.... >>>>>

Tahukah Kamu??? 4 Jenis Universiti di Malaysia !!!!

Chekgu nak cerita kat semua pada hari nie tentang jenis2 universiti yang ada di Malaysia. Sempena pada hari nie akan keluar keputusan UPU untuk program Ijazah Sarjana Muda. Best2...


Universiti-universiti awam di Malaysia dibahagikan kepada empat:

MAKLUMAN : 5,337 calon terpilih pelajar baharu USM

Assalamualaikum n selamat pagi semua....

Pagi yg berbahagia ini walaupun chekgu rasa agak berdebar2 menantu keputusan pelajar2 chekgu yg bakal menjejakkan kaki ke Menara Gading. Chekgu membaca satu keratan akhbar yang memberitahu seramai 5,337 calon lepasan STPM dan Setaraf telah layak dan terpilih sebagai pelajar baharu USM. 
Untuk pengetahuan semua, USM adalah merupakan Universiti Apex. Tahniah chekgu ucapkan kepada mereka yang berjaya memperoleh tawaran sambung pengajian di sini. Fuyooooooo!!!

Berikut merupakan lampiran berita tersebut >>>>>

10 Julai 2013

PENGUMUMAN : KEPUTUSAN PERMOHONAN KEMASUKAN KE IPTA LEPASAN STPM /MATRIK /ASASI /STAM /DIPLOMA & SETARAF

Selamat berbuka semua kepada yg telah berbuka. Chekgu tengah prepare2 nak hadapppp juadah yg chekgu BELI kat Bazar Ramadhan Bandar Putra Bertam tadi.

Haaa sekrang chekgu nak umumkan satu berita yang ditunggu2 oleh lepasan2 STPM /MATRIK /ASASI /STAM /DIPLOMA & SETARAF terutama mereka yg tamat pengajian Pra-U pada awal tahun nie. Maka dengan rasminya UPU telah mengumumkan tarikh keputusan yang bakal dikeluarkan.

LIHAT SINI >>>>

SLAMAT BERPUASA semua!!!

Assalamualaikum semua....

Sekarang baru chekgu ada kesempatan untuk mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada semua pengunjung2 belog chekgu.  Semoga kamu semua dapat jalani ibadah puasa ini dengan baik dan sempurna. Jangan ponteng2 k....

Minggu depan chekgu nak bagi DUIT RAYA kepada mereka2 yg bertuah. SIAPA SETUJU????...

09 Julai 2013

Peningkatan Profesionalisme Kaunselor, Penulisan Ilmiah

Selamat Tengah Hari semua!!!

Hari nie, bermula jam 8 pagi tadi chekgu bertapa sekejap di Pusat Kegiatan Guru, Kepala Batas. Ada program Peningkatan Profesionalisme Kaunselor : Penulisan Ilmiah. Program ini mendapat kerjasama daripada pakar dari USM yg memberi penerangan tentang kaedah2 Penulisan Ilmiah.

Tapi sebelum slot tersebut bermula, chekgu dan kawan2 ade wat Ujian Personaliti +. Hehehe, chekgu dapat personalit jeng3... RAHSIA... Ada yg nak buat??? haaa nanti chekgu update tentang Ujian Personaliti nie yer.... huhuhu

Apapun, sebagai guru... chekgu dan kawan2 perlu sentiasa menambah ilmu dan kemahiran2 baru dalam diri supaya perfomance kat skul akan sentiasa terkini, berkesan dan terbaik. Segala2 jenis modul chekgu dan kawan2 kena jalani terlebih dahulu sebelum dipraktikkan kepada pelajar2. Fuyooo best2 jadi budak2....

Haaaa... kejap lagi chekgu dan kawan2 akan ikuti bengkel Penulisan Ilmiah pulak. Malam nanti chekgu update tau apa pengisiannya.... dannnn ada info2 baru dalam sistem pendidikan kitaaaa......

08 Julai 2013

Sibuk Tanpa Sedar

Selamat Petang semua!!!, kalau pagi tadi chekgu post entry masa dalam perjalanan ke Kemaman, Terengganu. Menghantar adik sambung belajar di Ranaco Education & Training Institute. Agak ramai ibu bapa yang memilih untuk menghantar anak2 mereka belajar di sini. Tambahan pula fokus Ranaco adalah dalam bidang Maritim dan Perkapalan. Kiranya dahulu bidang tersebut kurang mendapat perhatian, namun sekarang para pelajar telah mula menyedari pasaran kerja dan pendapatan yang bakal diperoleh melalui bidang tersebut. Nanti kalau ada kesempatan chekgu akan bercerita berkenaan bidang Maritim dan Perkapalan dan peluang pelajar2 lepasan Ranaco.

Balik saje dari Terengganu, sampai dalam pukul 4 petang. Sekrng chekgu bertolak balik ke Penang semula. Esok chekgu ada seminar di Pusat Kegiatan Guru, adoiii agak kebusyan chekgu dibuatnya. Hurmmm... 

Namun apa yg mendebarkan chekgu adalah KEPUTUSAN PERMOHONAN KE IPTA LEPASAN STPM dijangka boleh disemak pada minggu ini. Chekgu sentiasa berdoa yg terbaik utk pelajar2 chekgu walaupun akhir2 nie chekgu tak boleh memberi tumpuan n mengikuti aktiviti mereka seperti biasa.

Apapun, chekgu yakin segala usaha dan harapan mereka akan terjawab dengan baik dan penuh kegembiraan nanti.insya-Allah.

Jadi minggu nie rajin2 lah merujuk di sini ya

Doakan juga perjalanan chekgu petang nie selamat sampai ke bumi Kepala Batas.... Sekrang masih di kawasan Jeli... urmmm

Dunia Oh Dunia : Dimana Mursi Ketika Ini? Dan Bagaimana Nasib Isteri Dan Anaknya?

Selamat pagi semua!!!, pagi nie chekgu bertolak ke Kemaman, Terengganu. Sekarang masih lagi dalam perjalanan meredah kegelapan pagi hari. Hurmm, kehitaman suasana membuatkan chekgu terfikir jika tiada cahaya lampu menerangi, sudah pasti kita hanya mampu melakukan kerja dengan jangkaan2 sendiri sahaja, tanpa ada petunjuk yang jelas.

Itu banyak berlaku dalam kehidupan manusia sejagat sekarang nie. Lihatlah betapa rakusnya masyarakat barat merancang seribu satu agenda untuk menjatuhkan kelompok2 masyarakat @ negara Islam. Namun kerana kegelapan yang melanda manusia2 yang gagal memahami erti kehidupan ini hanyalah sementara, sanggup untuk melakukan kerja2 dalam kehitaman suasana. Sanggup memberi hukuman pada jangkaan2 yang tidak jelas. Walaupun mereka2 yang terhukum adalah saudara sendiri.

Sebak chekgu rasa, mengikuti perkembangan krisis yang berlaku di BUMI MESIR. Sehingga ke saat ini masih belum ada berita yang jelas mengenai seorang pemimpin yang pernah kita mengucapkan rasa syukur saat2 kemenangannya setahun yang lepas. Berikut adalah berita yang chekgu ikuti setakat kelmarin...

07 Julai 2013

Giveaway 10K Followers Mialiana.com

Ahaaa... singgah2 ler slalu laman bicara chekgu muda lg bergaya (chewaaahh), bleh la kita share2 pengalaman2 waktu skolah dulu2 di samping dapatkan input2 baru daripada chekgu.

Tapi hari nie chekgu nak kamu semua sama2 join contest nie ya... muahhh!!!!!


Giveaway 10K Followers Mialiana.com bermula pada hari ini, 7 Julai 2013, iaitu tepat jam 5.45 petang sehingga 11.59 malam 21 Julai 2013. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Terbuka kepada semua blogger yang bermastautin di Malaysia sahaja
  2. Follow blog Mialiana.com, Add  Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  3. Wajib Follow blog, Like Fanpage dan Add Google+ semua sponsor (rujuk senarai sponsor)
  4. Buat entri bertajuk Giveaway 10K Followers Mialiana.com
  5. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  6. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senarai sponsor :
❤ Kerinchi MyKeledek | Fanpage
❤ Alycia | Fanpage
❤ Aida Hanafiah
❤ Amir Rofie | Google+
❤ Chekgu Skolah | Fanpage
❤ Anastasyea | Google+
❤ Sha Dhira | Fanpage
❤ Rafina Mimi | Fanpage
❤ Paly | Fanpage
❤ Dayang Deno | Fanpage
❤ Cikgu Kaca Mata | Fanpage
❤ Ieta | Fanpage
❤ Deq'Nyss | Google+
❤ Keyme Keymo | Google+
❤ Nur Dzafirah | Fanpage

Senarai hadiah yang ditaja bernilai RM 1,474 :
❤ 1 x Jus Delima Pompure bernilai RM 150
❤ 1 x Glutaking bernilai RM 150
❤ 1 x Tropica Bioherb Shampoo Herba bernilai RM 35
❤ 1 x Kain pasang Satin Cotton Vietnam bernilai RM 65
❤ 1 x BB Plus Collagen bernilai RM 180
❤ 3 x tudung DeZahra bernilai RM 75 serta Brooch bernilai RM 6
❤ 1 x Teddy Bear bernilai RM 100
❤ 2 x Bantal Love mialiana.com bernilai RM 35
❤ 1 x Wang Tunai RM 50
❤ 1 x Novel Cintaku Luruh di Oxford bernilai RM 34
❤ 1 x Novel Dia Yang Aku Pilih bernilai RM 22
❤ 1 x Farcheese Powder bernilai RM 25
❤ 3 x Doodle bernilai RM 10
❤ 2 x Multifunctional Buff (Seamless Magic Scarf) bernilai RM 15
❤ 9 x Topup bernilai RM 10
❤ 4 x hadiah misteri bernilai RM50.00

 jom support Mia Liana ya... join Giveaway ini dengan klik banner di atas...

Mia Liana.com : Giveaway 10K Followers

Jujurlah chekgu berterus terang, biasalah memberi penjelasan salah satu tugas guru2 di skolah. Chekgu maseh dlm proses menjadi blogger yang baek dan tegar membawa info2 dunia pendidikan. Semasa chekgu duk walking2 blog2 ternama ternampaklah chekgu satu entry yg menarik matak perhatian jiwa dan raga sanubari chekgu ini.
Maka chekgu berminat utk menjadi salah seorang penaja YEAHHH YEAHHH.... apa yg chekgu taja??? DAN APA SEBENARNYA CONTEST NIE sila rujuk di sini 

So, chekgu harap kawan2 semua (dengan mata terkedip2, kecilkan sikit) huhuhu... Sudi2kanlah kiranya untuk MENJADI FREN2 CHEKGU FAIZZ.... pabila kekanda2 n adinda2 sekalian menziarahi hamba, sudilah kiranya barang sekali dua menekan klik TEMPAT2 SEPERTI DALAM PIC
ORITE KAWAN2... tangan yg memberi lebih baek dari yang menerima... bla bla bla bla.... :-)


Chekgu Bercuti vs Blog

Menjadi sorang guru dikatakan mempunyai cuti yang banyak dan lebih. Perkara itu chekgu tidak dapat menafikan kerana selain dapat bercuti ketika SKUL HOLIDAY, chekgu juga turut bercuti semasa cuti2 UMUM n "CUTI2 MALAYSIA, CUTI REHATKAN MINDA... BLA BLA BLA" huhuhu. 

Sekarang chekgu berada di kampung iaitu KELATE, gomo kelate gomo GKG!!!! GKG!!!... Chekgu bercuti sempena Sambutan Georgetown, Tapak Warisan Dunia. Kalau nak tau lebih lanjut tentang TAPAK WARRISAN DUNIA!!! ini bleh rujuk kat sini GRWHI.COM okay. 

03 Julai 2013

DALAM PEMBINAAN!!!

ORITE, BLOG CHEKGU DALAM PEMBINAAN, HAHAHA PADAHAL BINA SENDIRI SEADANYA LAH... 

DARI 2008 SAMPAI 2013 BARU CHEKGU DAPAT ILHAM NAK AKTIF BERBLOGING... 

FOKUS CHEKGU SETELAH SATU LEMBAGA BISIKKAN DALAM MIMPI SEMALAM ADALAH INFORMASI2 TENTANG DUNIA PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN... 

SEBAB RAMAI2 YANG DAH HABIS SEKOLAH DAN KADANG2 DAH TAK TAU APA PERKEMBANGAN DUNIA PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN ANAK2 BANGSA KITA KAT  SEKOLAH... 

SO CHEKGU AKAN KONGSI2KAN DI SINI SECARA EKSTREMMMM.... HUHUHU

JADI DALAM DUA TIGA HARI NIE BLOG CHEKGU SKOLAH NIE AKAN SELALU BERUBAH2 DAN TUNGGANG TERBALIK....

02 Julai 2013

APLIKASI PERMOHONAN MENGIKUTI PROGRAM MATRIKULASI KPM SESI 2014/2015

 EHEMMM... EHEMMM... BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM, ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJATERA.... ORITEEEE, SEKALI LAGI CHEKGU ADA PENGUMUMAN...

KALI NIE KEPADA CALON SPM 2013 YG SEDANG BERTUNGKUS LUMUS MENGULANGKAJI PELAJARAN (kot2 ada yg tak pernah belajaq masa form 4 jgn duk kata ulangkaji na.... hang baru jumpa, takde ulang2 laginya...)

OKAY, DENGAQ BETUI2 CHEKGU NAK HABAQ, SAPE2 CALON SPM TAHUN INI....

APLIKASI SEMAKAN TAWARAN CALON GANTIAN PROGRAM ISMP AMBILAN JUN 2013

ORITE2 THIS MALAM CHEKGU ADA BEBERAPA PENGUMUMAN DEH...
DENGAQ CHEKGU NOK OYAK NIE

"BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM, ASSALAMUALAIKUM & SELAMAT PAGI"
(ini ayat chekgu tiap2 pagi kalau chekgu ada nak wat apa2 pengumuman kat skolah)

PERHATIAN KEPADA LEPASAN2 SPM 2012 YANG MEMOHON KPLSPM KEMASUKAN JUN 2013 YANG TIDAK DITAWARKAN BARU2 INI, BOLEH MULA MENYEMAK TAWARAN CALON GANTIAN UNTUK PROGRAM TERSEBUT MULAI 03 JULAI NANTI!!!

Alyah Tunggu Di Pinang Ramli MS (MAKIN PUTIH GEBU PLAK DIA NIE)



Orite, retis yg duk nyanyi lagu “Kisah Hati” nie walaupun chekgu tak kesah2 pun telah pun berhijrah untuk bertudung sejak April yang lalu. CHANTEKKK... Menginjak usia 32 tahun, memang patut dah bertudung sebab sampai bila dan hidang free segala aurat2, tersilap plak dengan ayam percik masak putih gebusss kanggg nayaaaa.... kena ngappp....  Urmmm Alyah tidak boleh lari apabila disoal tentang jodoh, dia juga pernah digosipkan mempunyai hubungan istimewa dengan pengarah muzik, Ramli MS. Ahaaa.... chekgu dengaq2 dah lama dah nie....

Akhlak Pelajar Terhadap Gurunya... 23 KAEDAH

Daripada 23 PERKARA yang sepatutnya para pelajar amalkan, tinggal beberapa sahaja yang masih dapat dilihat sekeliling Chekgu. Itupun chekgu still rasa konfius sama ada mereka lakukan perkara2 tersebut disebabkan pembinaan akhlak yang baik atau memang dah jadi TRADISI...  Chekgu Faizz nie kira kategori muda lagi la tengah 20-an, so bleh la hangpa rasa macam urmmm "URMMM GARANGNYAAA...." sambil mata ke atas tangan ke bahu... Tapi dengan guru2 lain, yg telah pun ada anak2 seusia kamu, ingat2 lah mak ayah kat umah.... Pelajar2 chekgu, mai kita sama2 baca dan renungkan ya...

“Apa masalahnya jika saya kahwin lari!” – Shahz Jaszle (STATEMENT MEMBUNUH)

“Apa masalahnya jika saya kahwin lari! ” – Shahz Jaszle, WAUUU... walaupun chekgu tarak minat pun ngan pelakon yang bernama Shahz Jaszle nie namun agak tertarik dengan statement dia, ehhh beliau ehhhh baginda.... lagi la bukan huhuhu.... Apapun menurut pelakon tersebut, dia tekad mahu meneruskan rancangannya untuk berkahwin dengan bekas tunangnya, Puteri Redzwani meskipun ditentang oleh keluarga pihak perempuan.

Urmm, sedar atau tidak kesan statement dia nie kan kalau2 pelajar chekgu baca atau dengar... terasa wauuuu... dan mula berfikir2 SEHSUATU untuk dilakukan sekiranya...... eeee....eee...eee....

01 Julai 2013

SEKADAR RESPON : Pertukaran guru sudah berkahwin dikaji semula

PERSOALAN PERTAMA YANG TERDETIK DIHATI CHEKGU, APA YANG PERLU DIKAJI LAGI???

Sudah banyak perkara yang mahu dikaji sejak zaman2 terdahulu lagi. Kes2 guru yang terpisah daripada keluarga, suami, isteri dan anak2 bertahun lamanya telah bersiaran berkurun lamanya. Ada yang akhirnya memilih untuk berhenti menjadi guru walaupun ianya kerjaya dan cita2 sedari kecil kerana lebih menyayangi keluarga yang memang wajib diutamakan. Tidak kurang juga guru2 yang memilih jalan penceraian kerana terlalu lama berpisah jauh dan hanya sekali dua setahun sahaja berjumpa. Namun guru2 kita bersemangat waja dan menyahut apa sahaja cabaran dan dugaan.

ANAK-ANAK ZAMAN INI

Chekgu bukan nak membebel ke apa, cuma chekgu rasa sedih dan terkilan skit la sebab pada zaman internet nie manusia sentiasa rasa hebat, masyhur, kaya, tidak memerlukan teguran dan diri menjadi sombong. Lantaran tue manusia tidak lagi mahu mengikut kehendak agamanya yang suci ini. Masing-masing berasakan dirinya sudah hebat dengan mengikut gelagat bintang-bintang filem, penyanyi-penyanyi dan segala jenis seniman yang memporak-perandakan iman umat Islam zaman ini. Antara bentuk-bentuk ikutan yang difikirkan negatif oleh pandangan kita dan agama juga ialah seperti :

Siti rancang ambil anak angkat dari Gaza


Today petang, chekgu nak citer pasal penyanyi tersohor negara yang seangkatan dengan chekgu... hehehe... Yaaa.... Datuk Siti Nurhaliza yang mengakui berhasrat untuk mengambil anak angkat dari Gaza. Bagus2, chekgu suka sangat tapi hasrat murni itu terhalang dek aturan di Gaza yang mana anak-anak tidak dibenarkan keluar dari bumi itu.

Apa yg Kamu Mimpikan Wahai Pelajar

                                  
Hurmmm.... sekarang chekgu duk kat dewan skolah. Ada program teknik menjawab soalan Pendidikan Islam utk PMR. Jemput penceramah luar untuk berkongsi maklumat dan kepakaran. Chekgu agak mahu menjelma menjadi naga la jugak melihat respon sebahagian pelajar. Tambah2 yg duk di bahagian palingggg belakang.

Isma Alif TAK Layak Jadi Juri Profesional, Lawak Bodoh OUT OF DATE!!!


Raja Lawak musim ke 7 sudah pun berakhir, tapi seperti biasalah... Apabila rumah siap, pahat, tukul, paku, gergaji semua kali mula la nak berbunyi2. Haaa.. now chekgu nak story mory...


Pertama.... soal siapa jadi Juara..? Hurmm ramai tak tahu katanya... alias yang lebih tepat lagi kalau diungkapkan seperti ini “perlu ke chek ambek taaauuu... KUALITI???... omG... sedeyyy!!!”.

30 Jun 2013

Panduan Jika Pelajar Berminat Menyambung Pengajian di IPTS

Urmm, chekgu duk walking2 kat fb n ternampak Enchik UPU memberi sedikit panduan sekiranya pelajar atau sape2 berminat untuk sambung belajar di IPTS. Jadi chekgu nak kongxi2 la dengan semua di sini. Semua yg UPU bagitau n sarankan tue tiada yg betul melainkan yg benar2 belaka... hehehe... Chekgu pun dah penat nak ulang2 banyak kali kat skolah... Hangpa bukan percaya, dukkkk percaya kat kawan2 yg sama macam hangpa gak... APA PUN TAA BLEY.... Kredit 4 UPU k...

Status FB Pilihan 1 : Syahdu tapi BERBISA...

Malam nie chekgu nak stalk n share STATUS FB PILIHAN sorang student chekgu nie. Orangnya agak tegas2 skit kat skolah, tp agak ribut jugak utk sesetengah perkara. Kadang2 tue dia agak "ting n tong" hehehe... Tapi chekgu agak senang dengan pelajar nie sebab  dia sentiasa akan bertanya berkaitan pelajaran n ilmu, tak kira di mana walaupun dalam facebook. Tak kira ketika asalkan waktu tue dia tgk chekgu tengah online hehehe... (JAP LAGI CHEKGU TUTUP BUTANG HIJAU TUE MASA ONLINE FB)... Orite, jom kita tinjau2 10 status2 FBnya si gadis ini...

KEJOHANAN OLAHRAGA TAHUNAN, SUKBA 2013

Dua minggu lepas skolah chekgu seperti biasa ikut takwim skolah, ada SUKBA 2013. Apa tue???... Urmm... itu singkatan kepada Sukan Badawi sempena nama SMK Datuk Haji Ahmad Badawi. Bukan SUKMA tau, tapi kira adik beradik tak seibu tak sebapa tak senenek dan tak sedatuk jugak...
Tahun nie chekgu dapat tugasan sebagai Pegawai Balapan... Wahhhh2... pegawai tue namanya, tugasnya adalah

WhatsApp Bakal Diharamkan Di Arab Saudi Sebelum Ramadhan 2013


DUBAI – Kerajaan Arab Saudi merancang untuk menyekat atau melarang penggunaanaplikasi komunikasi WhatsApp dalam tempoh beberapa minggu akan datang.

Sebuah akhbar tempatan memaklumkan, larangan itu akan dikuatkuasakan jika syarikat operator WhatsApp yang berpangkalan di Amerika Syarikat gagal memenuhi kehendak dan peraturan yang ditetapkan kerajaan.

KELATE JUARA PIALA FA 2013, SYUKUR3... YEAHHHH (wat mcm fanatik bola)

farhan_kelantan
Urmm, Chekgu bukanlah peminat bola sepak pun tapi sekadar berkongsi berita sebab pasukan yang menang Piala FA semalam adalah pasukan NEGERI KESAYANGAN chekgu KELATE senyum sokmo dehhhh!!!

Semalam semua duk pakat2 berhimpun di stedyum Bukit Jalil, depan telibising n depan skreen2 besar hok ado mano2. Tapi chekgu duk kalut pasal INTERNET kat rumah chekgu nie buat hal... Memang bengkekkkk jer ngan TMnet nie.... Tapi sesekali dengar la kakak chekgu duk menjerit sorang2 kat bawah... anak2 buah chekgu yang kecik2 tu pun menyahut... "APA LA IBU NIE TAK MALU MENJERIT..." hahahaha.... padahal rumah chekgu nie takdak sapa2 pun... tp bagus jugak dia sound camtue hehehe.... 

ISU FASHA SANDHA TERKILAN DIMADUKAN SELEPAS BERSALIN! (APAAAAA!!!!!!!)




Tidak ada angin, tidak ada ribut, tiba-tiba Chekgu terkujat Fasha Sandha telah dimadukan suaminya. Chekgu rasa Mak Gayah pun kalau berada di tempat Fasha Sandha pastinya terkujat apabila berdepan dengan situasi havoc camnie.

Lebih-lebih lagi apabila dia telah dimadukan dengan seorang gadis yang jadi pilihan keluarga suaminya. Senang cakap, keluarga mentuanya yang aturkan perkahwinan tersebut. Itulah, dulu si Fasha menolak lamaran Chekgu...

29 Jun 2013

NADI ANAQI NAMA ANAK ZAHIRIL ADZIM DAN SHERA AIYOB

ZAHIRIL ADZIM DAN SHERA AIYOB SEPAKAT NAMAKAN ANAK SULUNG MEREKA NADI ANAQI – SHERA SELAMAT LAHIRKAN BAYI LELAKI YANG COMEL BEBERAPA HARI YANG LALU.


Pasangan pelakon Zahiril Adzim dan Shera Aiyob yang baru menimang cahaya mata sulung pada 19 Jun lalu telah sepakat nama Nadi Anaqi untuk anak kesayangan mereka. 

Ditanya lebih lanjut tentang pemilihan nama untuk anak mereka, Shera menjelaskan;

28 Jun 2013

MAKLUMAN : PERMOHONAN ONLINE KE UITM SESI AKADEMIK 2 2013/2014

Kepada lepasan SPM 2012 atau sebelumnya termasuk pelajar2 Chekgu Faizz yang tidak berjaya dalam permohonan ke IPTA melalui UPU baru2 nie dan tengah duk pening2 lalat tak tau ke mana haluan. Ada jugak yang duk kat form 6 ibarat badan saje yang berlegar-legar dalam kawasan sekolah tapi hati dan perasaan duk melayang2 entah kemana. Kononnya tidak dapat terima kenyataan tidak dapat menyambung pelajaran di IPTA dan menyebabkan Chekgu rasa mau bagi penampaq jer sebab tak bagi perhatian bila Chekgu bagi penerangan berkenaan hala tuju lepasan pra-u atau form 6, haaaa mereka2 nie boleh mengintai2 peluang di UiTM yang akan mula membuka permohonan seperti berikut :


TAPI SEBELUM TUE HANGPA KENA PASTIKAN BACA SEMUA NIE KALAU WAT DUK KALUT SATG CHEKGU BAGI SOMETHING YANG ISTIMEWA FREE2 JA....

Inilah 10 Sebab Negara Jepun Mencapai Kemajuan Pesat



Negara Jepun, nama yang tidak asing lagi di mata dunia. Jepun merupakan diantara negara paling pesat membangun. Lihat sajalah jika berlaku bencana alam seperti tsunami dan sebagainya, dalam masa cuma beberapa bulan mereka mampu membangunkan bandar yang telah musnah hampir 80% seperti sedia kala. Berikut adalah 10 Sebab Negara Jepun Mencapai Kemajuan Pesat:

27 Jun 2013

Pembenihan Awan (AWAM???) Berjaya

Hanya satu daripada lima lokasi disasarkan untuk operasi pembenihan awan petang semalam tidak berjaya menerbitkan hujan, kata Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) Che Gayah Ismail.

Menurutnya, operasi digerakkan 10 pegawai JMM itu mensasarkan ruang udara Ipoh, Rawang, Batang Kali, Kuala Selangor dan Melaka mengguna pakai dua pesawat iaitu C130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Cessna C340A.

Gambar Jimmy Shanley Dan Isteri Baru?

Gambar Jimmy Shanley Dan Isteri Baru? – Beberapa hari ini timbul dakwaan mengatakan pengacara, Jimmy Shanley sudahpun mendirikan rumah tangga dengan seorang wanita berstatus janda. Semalam Jimmy telah memaklumkan akan mengadakan sidang media bagi memperjelaskan mengenai isu tersebut.



Meskipun belum tampil membuat sidang media, malam semalam pengacara ini telah memuat naik gambarnya bersama wanita yang memakai tudung beserta dengan seorang kanak-kanak perempuan yang dikatakan anaknya.

Misha Omar Umum Bakal Bernikah Pada Februari 2014

Setelah 2 kali menangguhkan, akhirnya hari ini Misha Omar mengumumkan yang tarikh pernikahannya bakal berlangsung pada bulan Februari 2014. Untuk makluman, Misha telah pun bertunang dengan Fiross Ezzwan Rosly sekitar bulan Februari 2012 yang lalu. Pastinya orang yang paling gembira dengan pengumuman ini adalah Misha dan tunangnya.


Berita gembira ini telah disampaikan oleh Misha sendiri ketika sidang media pelantikannya sebagai duta pertama jenama cat ternama tempatan, Colourland, bertempat di The Bee, Publika. Namun begitu, tarikh tepat majlis pernikahan masih belum ditentukan dan akan dibincangkan selepas Hari Raya kelak. Kata Misha:-

26 Jun 2013

KONTRA - Siri Maafkan Aku Kehidupan

“Apabila seorang manusia yang berjiwa dan dewasa dalam sebuah 
pengertian, mereka belajar melalui jalan-jalan kehidupan yang di lalui sekian lama. Jalan kehidupan yang banyak mengajar pelbagai erti dan bakal mengubah diri menjadi insan yang pelbagai ragam dan cara. Ada manusia yang akan hidup dengan keadaan yang berbeza dengan hati dan perasaan mereka. Berbeza keinginan dan impian mereka berbanding apa yang saban hari mereka lalui dan tonjolkan sehari-hari. Kadang-kadang tanpa sesiapa pun menduga, apa yang mereka berikan bukanlah lahir dari hati mereka yang sebenar-benarnya. Mereka hanya berikan

25 Jun 2013

eg-Tukar 0h KPM...

Sekarang, hari nie, semalam n sebenarnya dah berminggu2 cikgu2 duk berbincang2, berteka teki tentang KEPUTUSAN pertukaran yang tidak kunjung tiba. Masing2 dah mula rasa agak tensen, termasuklah CHEKGU sedikit sebanyak. Hari2, pagi petang siang malam duk tutup bukak laman EGTUKAR tue. Tapi keputusannya belum juga dapat... huhuhu....

SISTEM E-PORTAL BARU DARI KPM (SeKPM) EEEEEEE...

Yahoooo..... KPM perkenalkan Sistem E-Portal yang terbaru untuk sistem pendidkan kita. KHAS untuk kaunselor2 yang berDADYKASI n berKAKILEBAR huhuhu.... Sistem eeeeeeeeeeeee-Profil Kerjaya Murid. Jadi semua akan boleh merujuk kecenderungan minat kerjaya dan tahap personaliti pelajar @ anak2 di sini. Siap bleh print lagi... PPD, JPN n KPM pownnn bolewww..... (PRINT JER LA, YG KEY IN2 segala bagai SIAPA???? huhuhu)

Meratah Kehidupan - Siri Maafkan Aku Kehidupan

pahitnya sebuah kehidupan

kalau kita sering rasa kemanisan


kelu pilu lidah hambar menepung budi yang lesu

kelak aku tangis kerap juga mencuka muka


hampir tawar rasa manis luka terhiris hati berdarah

lazat pula menikmati hidangan pilu yang tangisan berhembus jernih


24 Jun 2013

KESEPIAN YANG SEPI

Hurmm, seperti biasa chekgu selalu akan menyentuh soal SEPI. Sepi dan chekgu nie dah macam adik beradik dah. Tak boleh nak dipisahkan. Umpama irama dan lagu. Jadi, hari nie kita tengok la sikit apa itu sepi yang berada di dalam sepi nie. Sambil2 tue layan lagu nie k.... 


Masalah paling utama bagi kebanyakan orang di dunia ini ialah kesepian. Orang merasa kesepian kerana tidak mendapat kasih sayang mahu pun penghargaan. Lebih daripada 70% orang yang membunuh diri adalah kerana dia kesepian. Kesepian menyebabkan seorang

23 Jun 2013

Nak mula balik (SEMULA K)

oRITE, now si mamat jiwang Paihh nie dah 3 tahun jadik Chekgu., katanya. Chekgu ape???... bukan chekgu Shaari yg tidoq dalam kelas tue... Tapi chekgu FAIZZZZZZZ (gimik jer),guru koho'selok huhuhu. KIranya sebelum2 nie takde la masa sgt nak menulis2 kat blog nie sbb sebuk belajar n berrrrr JIWANG... tP akhir2 nie, chekgu rasa nak perbaiki @ dgn kate lain mempermodenkan blog WaRnA wArNi KeHiDuPaN nie. KENAPA??? chekgu byk sangaaaaatttt ker MASA... atau chekgu tak tau nak buang ke mana...???

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu