MuRiD Ku

13 Julai 2013

Petua Untuk Menghilangkan Penyakit Hati Busuk


Assalamualaikum n gud monin semua.... Hari nie chekgu nak citer pasal PENYAKIT HATI. Walaupun ramai yg agak gemar makan hati termasuk chekgu yg suka sangat2 makan hati. Tambah2 lagi hati goreng, panas2 lagi. Cukuppppp sedap makan dengan nasi panas bersama kicap cap kipas udang.... FUYOOOOOO.... 

Huhuhu, tetapi itu hati AYAM... masalahnya sekarang hati MANUSIA, yg kalau dah sakit... Tak perlu untuk menambah2 perisa berepah atau masak pedas atau gulai, kari dan sebagainya. Disebabkan penyakit inilah, ramai pelajar2 kat skolah termasuk pelajar chekgu mengalami pelbagaiiiii konflik dan masalah.
Berikut adalah Jenis Penyakit Hati: Iri, Dengki, Fitnah, Hasut, DAN Prasangka Buruk, Khianat, dan lain-lain
Namun penyakit ini ada penawarnya iaitu : 

1. Tidak Banyak Bicara - Terlalu banyak bicara boleh membuat hati kita menjadi keras. Berbicaralah yang tidak penting secukupnya dan hindari menjadi orang yang cakap besar, gosip dan lain-lain.

2. Jaga Emosi dan Nafsu - Emosi dapat membuat hidup menjadi tidak tenang. Oleh karena itu sebaik-baiknya kita perlu menjaga emosi kita agar tidak menjurus kepada penyakit hati. Beberapa contoh nafsu yang harus kita tundukkan antara lain seperti nafsu akan harta, nafsu seks, nafsu makan, nafsu pangkat, nafsu marah, nafsu mewujudkan impian, dan lain sebagainya. Salah satu cara untuk melatih emosi dan nafsu kita adalah dengan melakukan ibadah puasa, baik puasa sunah maupun puasa wajib Ramadhan.

3. Selalu Mengingati Allah swt - Rajin bersolat baik solat wajib 5 waktu, solat tahajud, solat dhuha, solat malam, dan lain-lain. Selain itu zikir, doa dan mengaji atau membaca al-Qur'an juga dapat menghindarkan kita dari penyakit hati.

4. Jangan Bergaul Dengan Orang Ada Penyakit Hati - Dengan berteman dengan orang-orang yang penuh dengan penyakit hati hanya akan menulari kita dengan penyakit-penyakit itu sehingga kita akan semakin jauh dari Allah s.w.t.
Catat Ulasan

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu