MuRiD Ku

31 Julai 2013

Alkisah Mahu Jadi Televisyen...

Assalam, nampaknya Ramadhan nie chekgu tak punya banyak masa untuk update belog dan berkongsi cerita dengan semua. Terlalu banyak perkara yg perlu chekgu selesaikan. Tugas2 hakiki dan kerja2 peribadi saban waktu mengejar2 chekgu. Kadang2 kesihatan chekgu terganggu, dalam bulan puasa nie dah dua kali chekgu ke klinik kerana demam, sakit2 badan n stress. Apapun komitmen chekgu perlu berikan demi mendidik anak2 bangsa yg memerlukan kesedaran dan celik akal supaya masa depan mereka akan lebih terjamin. insya-Allah.

Hari nie, ada masa terluang sikit. Chekgu nak berkongso satu cerita, moga2 memberi pedoman kepada semua. Tambah2 kepada chekgu sendiri pabila bergelar BAPA kelak... ehhhhh, chekgu belum berpunya okay. Jadi gelaran tue entah bila la... urmmm ada yg berkenan ker??? hehehe...

Orite2... kita ikuti ceritanya k...

28 Julai 2013

Kisah Menyentuh Hati – Ayah..Boleh Tak Bagi Amin Pinjam 10 Ringgit?

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah…..

Anak: Ayah…ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?

Ayah: Hmmm….nak tanya apa?

Anak: Ayah…berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Warna Bangkitkan Good Mood

1) Kuning 

Warna cerah yang satu ini memang sudah terkenal memberikan kesan kegembiraan dan keceriaan. Sesuai Dengan penelitian yang dilakukan, warna kuning mampu merangsang otak agar lebih aktif dan meningkatkan energi kamu. Dengan begitu, kamu pun mampu tampil lebih semangat dan ceria.

26 Julai 2013

SEMAKAN ONLINE DAN SMS SENARAI NAMA PLKN 2014

Semakan Online Dan SMS Senarai Nama PLKN 2014 | Calon-calon yang berjaya mendapat tempat untuk mengikuti kursus Latihan Khidmat Negara akan ditempatkan di beberapa lokasi kem penempatan PLKN yang telah ditetapkan di setiap negeri.untuk rekod,terdapat beberapa fasa atau siri pengambilan peserta PLKN dalam setahun.

KOLEKSI PANTUN MENARIK HARI RAYA AIDILFITRI

Koleksi Pantun Menarik Hari Raya Aidilfitri 

Pantun 1:

Membeli mercun di Kedai Pak Ali,
Bermain mercun di tengah padang,
Bila bermain bising sekali,
Di kejar Pak Abu dengan parang.

ALVIN TAN – PENJARA ‘NOT BAD’

Alvin Tan – Penjara ‘Not Bad’ | KUALA LUMPUR: Alvin Tan yang dipenjara selama lapan hari kerana tidak dibenarkan jaminan atas tuduhan mempersendakan umat Islam dan Ramadan, hanya menyatakan ‘not bad’ bagi menggambarkan pengalamannya di dalam penjara.

DIA BUKAN SEORANG PENCURI - BAPA FARAH AF

“ANAK saya bukan pencuri!” Itulah antara luahan yang dikeluarkan bapa kepada penyanyi dan pengacara, Farah Diana Anuar, berhubung tuduhan mencuri yang dilemparkan kepada anaknya.

20 Julai 2013

Yeahhhh Hadiah Sponsor GiveAway 10k MIA LIANA dah SIAP SEDIA!!!... yeahh2....

YEAHHH!!!...
RASANYA PENGUNJUNG2 BLOG MIA LIANA, BELOG CHEKGU SKOLAH.COM N BLOGGER2 YG MENYERTAI GIVEAWAY NIE DAH TAU KAN CHEKGU SEORANG DARIPAPANYA YG SPONSOR GIFT...

HAAAA NIE DIA.... GIVE AWAY NIE HAMPIR BERAKHIR N GIFT DARI CHEKGU DAH SIAP SEDIA!!!

JADI YG RASA2 NAK PELUANG UNTUK CHEKGU POSKAN  HADIAH2 NIE KE PAGAR RUMAH, SILA2LAH MENGAMBIL PELUANG UNTUK JOIN GIVEAWAY NIE....

KUNJUNGI BLOG MIALIANA.COM SEGERA!!!

SEBELUM TERLAMBAT N TERLEPAS HADIAH ISTIMEWA DARI CHEKGU NIE....


Menteri: Elak makan ayam kalau harga naik JOM!!!

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Hasan Malek mengajak orang ramai 'menukar' selera daripada memakan ayam kepada menu lain seperti ikan dan daging sebagai usaha mengekang kenaikan harga ternakan itu.

Beliau berkata langkah itu dianggap perlu memandangkan terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan menjelang musim perayaan Hari Raya Aidilfitri dengan menaikkan harga ayam sewenang-wenangnya.

Akhirnya, 2 kali bonus untuk semua. Confirm.. !!!

Ahaaa.... ramai kan duk nanti2 bonus raya tahun nie kan. Mai2 chekgu nak umumkan kepada semua. Ada 2 kali bonus untuk semua!!! CONFIRM dah.... yeahhhhh

19 Julai 2013

Respon Chekgu - Sajak Dayana Isteri Ashraf Muslim

Dua hari nie chekgu ada membaca beberapa komen rakan2 tentang sajak luahan rasa (mungkin lebih kpd bait2 madah rasanya)... Terdapat byk byk byk banyakkk komen2 dan respon dari seluruh Malaysia dan dunia luar (tp masih kat bumi la)... Kadang2 chekgu naik pening dengan sesetengah komen yg dimasak tidak secukup rasa, main campak2 sesuka emosi sahaja. Ehhhhhhh nanti dulu, chekgu tak sokong mana2 ya. Chekgu pun blum KAWIN lagi u knoe.... hehehe.... Orite, sebelum chekgu respon, mai kita hayati dulu madah2 Dayana nie...

18 Julai 2013

10 Binatang Yang Awal Masuk Syurga

Di bulan Ramadhan yang mulia nie, chekgu tertarik nak bercerita tentang 10 binatang yang terawal akan masuk syurga. Marilah sama2 kita membaca dan menghayati kisah2 10 binatang tersebut >>>

15 Julai 2013

MENITIS AIR MATA Kisah Sedih Nasib Seorang Bapa – Sebak!!

Nasib Seorang Bapa – Sebak!! | Seorang lelaki tua yang baru kematian isteri tinggal bersama anaknya, Arwan dan menantu perempuannya, Rina, serta anak pasangan itu, Viva yang baru berusia enam tahun. Keadaan lelaki tua itu agak uzur, jari-jemarinya sentiasa menggeletar dan pandangan pula semakin hari semakin kabur.


ADUH: KEKASIH HAFIZ HAMIDUN DIRAMPAS ORANG!!!

HAFIZ HAMIDUN TELAH PUTUS DENGAN KEKASIHNYA. HAFIZ TIDAK JADI MEMINANG KEKASIHNYA KERANA SUDAH BERKAHWIN DENGAN LELAKI LAIN.

Itulah yang dikatakan tidak ada jodoh, kita hanya merancang dan tuhan saja yg dapat menentukan. Tapi chekgu plak sampai ke saat ini tidak merancang apa2 pun lagi berkaitan dgn jodoh2 nie... hehehe... Membujang selamanya kah???
Apa2pun chekgu merasa simpati dengan apa yg berlaku kepada penasyid kegemeran chekgu nie... Kenapa??? sebab mestilah dia merasa satu perasaan yg kureng digemari oleh raaaamaaiii orang iaitu>>>

13 Julai 2013

TAHUKAH KAMU???? Ranaco Education & Training Institute

Ranaco Education n Training Institute
Haaa.... chekgu kan pernah janji nak bg info tentang Ranaco kan. Sekarang sesiapa yg berminat dalam bidang Maritim & Perkapalan boleh melihat2 apakah yg diperoleh melalui program yg ditawarkan oleh Ranaco. Jom kita tengok >>>

Kenapa Perlu Kita BerSAHUR??? Perlu kerrr...



Selamat berpuasa untuk hari yang ke-4. Semua sahur tak hari nie??? Semalam??? Kelmarin???
Haaa... kenapa perlu sahur???

Hurmm, kamu semua perlu tahu, Allah telah aturkan yg terbaik untuk MAKHLUKNya yang bernama MANUSIA. Setiap satu perkara yg di tuntut untuk dilakukan pasti ada sebabnya. Sekarang chekgu nak bercerita tentang sahur k... Jommmm >>>>

Petua Untuk Menghilangkan Penyakit Hati Busuk


Assalamualaikum n gud monin semua.... Hari nie chekgu nak citer pasal PENYAKIT HATI. Walaupun ramai yg agak gemar makan hati termasuk chekgu yg suka sangat2 makan hati. Tambah2 lagi hati goreng, panas2 lagi. Cukuppppp sedap makan dengan nasi panas bersama kicap cap kipas udang.... FUYOOOOOO.... 

Huhuhu, tetapi itu hati AYAM... masalahnya sekarang hati MANUSIA, yg kalau dah sakit... Tak perlu untuk menambah2 perisa berepah atau masak pedas atau gulai, kari dan sebagainya. Disebabkan penyakit inilah, ramai pelajar2 kat skolah termasuk pelajar chekgu mengalami pelbagaiiiii konflik dan masalah.

12 Julai 2013

Dato` Ramli MS Dan Alyah Sudah Kahwin Senyap-Senyap?


GULPPPP!!!, bukan korang jer yg terkejut mendengar berita nie, tp chekgu hampir2 nak ter...... erkkk takde apa2 lah, gurau2 saje. Korang rujuk berita sebelum nie ya.... ALYAH. Dato` Ramli MS dengan Alyah kononnya sudah pun kahwin senyap-senyap. Berita ini pun penulis sensasi Murai Batu yang war2kan, katanya Dato` Ramli MS beritahu rakannya itu ada terlepas cakap yang beritahu pengarah muzik itu rupanya sudah berkahwin dengan penyanyi Alyah.

Malah Murai Batu beritahu, mereka sudah pun berkahwin selepas Alyah mengerjakan umrah baru-baru ini iaitu selepas dia mengambil keputusan untuk berhijab penuh. Bila dikira-kira balik, makananya sudah lebih 2 bulan mereka berkahwin? Yelah tak silapnya, Alyah pulang dari umrah pada awal April lalu.

Malah, Murai Batu laporkan lagi, Alyah sudah pun tinggal bersama dengan Ramli MS di rumah pengarah muzik itu yang terletak di Bandar Kinrara, Puchong. Apa-apa pun, Murai Batu terlebih dahulu telah meminta maaf jika cerita yang Murai Batu sampaikan tidak benar sama sekali. Tetapi jika benar, harap mereka dapat kongsikan bersama dengan media dan peminat di luar sana.

Harap2 Murai Batu tidak terkena sumpahan betul2 menjadi batu la ya... Chekgu doakan ajer... huhuhu

Artis DICEKUP Tidak Puasa, Miskin Pakaian....


Adududu... rasanya tidak salah untuk chekgu tidak menyebut kerjaya sebagai artis dihadapan pelajar2 chekgu. Bimbang kalau2 anak2 yg chekgu lahirkan dari skolah tidak ada benteng iman yg kukuh. Kasihan sungguh artis ini, kepada sesiapa yg mahu memberi derma PAKAIAN kepada si artis bolehlah menghubungi chekgu ya... Ini adalah untuk tampung mana2 bahagian yg terkoyak atas, bawah, tepi kiri dan kanan. 

11 Julai 2013

[GANAS] Hentak Kepala Bini Sebab Tak Kejut Sahur.


Gambar di atas adalah sekadar perhiasan saje yer. Buka chekgu. Huhuhu. CHekgu cuma mahu semua berfikir, apakah impian, kehendak, keperluan, tanggungjawab, perasaan, tuntutan dan seangkatan dengannya dalam sebuah perkahwinan.
????????
Hentak??? Pukul??? Sepak???
Apakah itu jalan penyelesaian kepada satu konflik???
Chekgu agak sedih dengan laporan berita nie, tertanya2 dalam pikiran kenapa perlu terjadi perkara2 sedemikian. Sekali fikir chekgu rasa mau sepak terajang jugak si suami. 2 kali fikir, mungkin permasalahan lain yg lama membelenggu mereka. Kita ikuti berita peristiwa pasangan muda tersebut. Urmm chekgu rasa mahu menubuhkan Klinik Kaunseling lah nanti untuk permasalahan negatif dan positif.... APa yg negatif n apa yg positif???? coming soon ya.... >>>>>

Tahukah Kamu??? 4 Jenis Universiti di Malaysia !!!!

Chekgu nak cerita kat semua pada hari nie tentang jenis2 universiti yang ada di Malaysia. Sempena pada hari nie akan keluar keputusan UPU untuk program Ijazah Sarjana Muda. Best2...


Universiti-universiti awam di Malaysia dibahagikan kepada empat:

MAKLUMAN : 5,337 calon terpilih pelajar baharu USM

Assalamualaikum n selamat pagi semua....

Pagi yg berbahagia ini walaupun chekgu rasa agak berdebar2 menantu keputusan pelajar2 chekgu yg bakal menjejakkan kaki ke Menara Gading. Chekgu membaca satu keratan akhbar yang memberitahu seramai 5,337 calon lepasan STPM dan Setaraf telah layak dan terpilih sebagai pelajar baharu USM. 
Untuk pengetahuan semua, USM adalah merupakan Universiti Apex. Tahniah chekgu ucapkan kepada mereka yang berjaya memperoleh tawaran sambung pengajian di sini. Fuyooooooo!!!

Berikut merupakan lampiran berita tersebut >>>>>

10 Julai 2013

PENGUMUMAN : KEPUTUSAN PERMOHONAN KEMASUKAN KE IPTA LEPASAN STPM /MATRIK /ASASI /STAM /DIPLOMA & SETARAF

Selamat berbuka semua kepada yg telah berbuka. Chekgu tengah prepare2 nak hadapppp juadah yg chekgu BELI kat Bazar Ramadhan Bandar Putra Bertam tadi.

Haaa sekrang chekgu nak umumkan satu berita yang ditunggu2 oleh lepasan2 STPM /MATRIK /ASASI /STAM /DIPLOMA & SETARAF terutama mereka yg tamat pengajian Pra-U pada awal tahun nie. Maka dengan rasminya UPU telah mengumumkan tarikh keputusan yang bakal dikeluarkan.

LIHAT SINI >>>>

SLAMAT BERPUASA semua!!!

Assalamualaikum semua....

Sekarang baru chekgu ada kesempatan untuk mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada semua pengunjung2 belog chekgu.  Semoga kamu semua dapat jalani ibadah puasa ini dengan baik dan sempurna. Jangan ponteng2 k....

Minggu depan chekgu nak bagi DUIT RAYA kepada mereka2 yg bertuah. SIAPA SETUJU????...

09 Julai 2013

Peningkatan Profesionalisme Kaunselor, Penulisan Ilmiah

Selamat Tengah Hari semua!!!

Hari nie, bermula jam 8 pagi tadi chekgu bertapa sekejap di Pusat Kegiatan Guru, Kepala Batas. Ada program Peningkatan Profesionalisme Kaunselor : Penulisan Ilmiah. Program ini mendapat kerjasama daripada pakar dari USM yg memberi penerangan tentang kaedah2 Penulisan Ilmiah.

Tapi sebelum slot tersebut bermula, chekgu dan kawan2 ade wat Ujian Personaliti +. Hehehe, chekgu dapat personalit jeng3... RAHSIA... Ada yg nak buat??? haaa nanti chekgu update tentang Ujian Personaliti nie yer.... huhuhu

Apapun, sebagai guru... chekgu dan kawan2 perlu sentiasa menambah ilmu dan kemahiran2 baru dalam diri supaya perfomance kat skul akan sentiasa terkini, berkesan dan terbaik. Segala2 jenis modul chekgu dan kawan2 kena jalani terlebih dahulu sebelum dipraktikkan kepada pelajar2. Fuyooo best2 jadi budak2....

Haaaa... kejap lagi chekgu dan kawan2 akan ikuti bengkel Penulisan Ilmiah pulak. Malam nanti chekgu update tau apa pengisiannya.... dannnn ada info2 baru dalam sistem pendidikan kitaaaa......

08 Julai 2013

Sibuk Tanpa Sedar

Selamat Petang semua!!!, kalau pagi tadi chekgu post entry masa dalam perjalanan ke Kemaman, Terengganu. Menghantar adik sambung belajar di Ranaco Education & Training Institute. Agak ramai ibu bapa yang memilih untuk menghantar anak2 mereka belajar di sini. Tambahan pula fokus Ranaco adalah dalam bidang Maritim dan Perkapalan. Kiranya dahulu bidang tersebut kurang mendapat perhatian, namun sekarang para pelajar telah mula menyedari pasaran kerja dan pendapatan yang bakal diperoleh melalui bidang tersebut. Nanti kalau ada kesempatan chekgu akan bercerita berkenaan bidang Maritim dan Perkapalan dan peluang pelajar2 lepasan Ranaco.

Balik saje dari Terengganu, sampai dalam pukul 4 petang. Sekrng chekgu bertolak balik ke Penang semula. Esok chekgu ada seminar di Pusat Kegiatan Guru, adoiii agak kebusyan chekgu dibuatnya. Hurmmm... 

Namun apa yg mendebarkan chekgu adalah KEPUTUSAN PERMOHONAN KE IPTA LEPASAN STPM dijangka boleh disemak pada minggu ini. Chekgu sentiasa berdoa yg terbaik utk pelajar2 chekgu walaupun akhir2 nie chekgu tak boleh memberi tumpuan n mengikuti aktiviti mereka seperti biasa.

Apapun, chekgu yakin segala usaha dan harapan mereka akan terjawab dengan baik dan penuh kegembiraan nanti.insya-Allah.

Jadi minggu nie rajin2 lah merujuk di sini ya

Doakan juga perjalanan chekgu petang nie selamat sampai ke bumi Kepala Batas.... Sekrang masih di kawasan Jeli... urmmm

Dunia Oh Dunia : Dimana Mursi Ketika Ini? Dan Bagaimana Nasib Isteri Dan Anaknya?

Selamat pagi semua!!!, pagi nie chekgu bertolak ke Kemaman, Terengganu. Sekarang masih lagi dalam perjalanan meredah kegelapan pagi hari. Hurmm, kehitaman suasana membuatkan chekgu terfikir jika tiada cahaya lampu menerangi, sudah pasti kita hanya mampu melakukan kerja dengan jangkaan2 sendiri sahaja, tanpa ada petunjuk yang jelas.

Itu banyak berlaku dalam kehidupan manusia sejagat sekarang nie. Lihatlah betapa rakusnya masyarakat barat merancang seribu satu agenda untuk menjatuhkan kelompok2 masyarakat @ negara Islam. Namun kerana kegelapan yang melanda manusia2 yang gagal memahami erti kehidupan ini hanyalah sementara, sanggup untuk melakukan kerja2 dalam kehitaman suasana. Sanggup memberi hukuman pada jangkaan2 yang tidak jelas. Walaupun mereka2 yang terhukum adalah saudara sendiri.

Sebak chekgu rasa, mengikuti perkembangan krisis yang berlaku di BUMI MESIR. Sehingga ke saat ini masih belum ada berita yang jelas mengenai seorang pemimpin yang pernah kita mengucapkan rasa syukur saat2 kemenangannya setahun yang lepas. Berikut adalah berita yang chekgu ikuti setakat kelmarin...

07 Julai 2013

Giveaway 10K Followers Mialiana.com

Ahaaa... singgah2 ler slalu laman bicara chekgu muda lg bergaya (chewaaahh), bleh la kita share2 pengalaman2 waktu skolah dulu2 di samping dapatkan input2 baru daripada chekgu.

Tapi hari nie chekgu nak kamu semua sama2 join contest nie ya... muahhh!!!!!


Giveaway 10K Followers Mialiana.com bermula pada hari ini, 7 Julai 2013, iaitu tepat jam 5.45 petang sehingga 11.59 malam 21 Julai 2013. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Terbuka kepada semua blogger yang bermastautin di Malaysia sahaja
  2. Follow blog Mialiana.com, Add  Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  3. Wajib Follow blog, Like Fanpage dan Add Google+ semua sponsor (rujuk senarai sponsor)
  4. Buat entri bertajuk Giveaway 10K Followers Mialiana.com
  5. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  6. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senarai sponsor :
❤ Kerinchi MyKeledek | Fanpage
❤ Alycia | Fanpage
❤ Aida Hanafiah
❤ Amir Rofie | Google+
❤ Chekgu Skolah | Fanpage
❤ Anastasyea | Google+
❤ Sha Dhira | Fanpage
❤ Rafina Mimi | Fanpage
❤ Paly | Fanpage
❤ Dayang Deno | Fanpage
❤ Cikgu Kaca Mata | Fanpage
❤ Ieta | Fanpage
❤ Deq'Nyss | Google+
❤ Keyme Keymo | Google+
❤ Nur Dzafirah | Fanpage

Senarai hadiah yang ditaja bernilai RM 1,474 :
❤ 1 x Jus Delima Pompure bernilai RM 150
❤ 1 x Glutaking bernilai RM 150
❤ 1 x Tropica Bioherb Shampoo Herba bernilai RM 35
❤ 1 x Kain pasang Satin Cotton Vietnam bernilai RM 65
❤ 1 x BB Plus Collagen bernilai RM 180
❤ 3 x tudung DeZahra bernilai RM 75 serta Brooch bernilai RM 6
❤ 1 x Teddy Bear bernilai RM 100
❤ 2 x Bantal Love mialiana.com bernilai RM 35
❤ 1 x Wang Tunai RM 50
❤ 1 x Novel Cintaku Luruh di Oxford bernilai RM 34
❤ 1 x Novel Dia Yang Aku Pilih bernilai RM 22
❤ 1 x Farcheese Powder bernilai RM 25
❤ 3 x Doodle bernilai RM 10
❤ 2 x Multifunctional Buff (Seamless Magic Scarf) bernilai RM 15
❤ 9 x Topup bernilai RM 10
❤ 4 x hadiah misteri bernilai RM50.00

 jom support Mia Liana ya... join Giveaway ini dengan klik banner di atas...

Mia Liana.com : Giveaway 10K Followers

Jujurlah chekgu berterus terang, biasalah memberi penjelasan salah satu tugas guru2 di skolah. Chekgu maseh dlm proses menjadi blogger yang baek dan tegar membawa info2 dunia pendidikan. Semasa chekgu duk walking2 blog2 ternama ternampaklah chekgu satu entry yg menarik matak perhatian jiwa dan raga sanubari chekgu ini.
Maka chekgu berminat utk menjadi salah seorang penaja YEAHHH YEAHHH.... apa yg chekgu taja??? DAN APA SEBENARNYA CONTEST NIE sila rujuk di sini 

So, chekgu harap kawan2 semua (dengan mata terkedip2, kecilkan sikit) huhuhu... Sudi2kanlah kiranya untuk MENJADI FREN2 CHEKGU FAIZZ.... pabila kekanda2 n adinda2 sekalian menziarahi hamba, sudilah kiranya barang sekali dua menekan klik TEMPAT2 SEPERTI DALAM PIC
ORITE KAWAN2... tangan yg memberi lebih baek dari yang menerima... bla bla bla bla.... :-)


Chekgu Bercuti vs Blog

Menjadi sorang guru dikatakan mempunyai cuti yang banyak dan lebih. Perkara itu chekgu tidak dapat menafikan kerana selain dapat bercuti ketika SKUL HOLIDAY, chekgu juga turut bercuti semasa cuti2 UMUM n "CUTI2 MALAYSIA, CUTI REHATKAN MINDA... BLA BLA BLA" huhuhu. 

Sekarang chekgu berada di kampung iaitu KELATE, gomo kelate gomo GKG!!!! GKG!!!... Chekgu bercuti sempena Sambutan Georgetown, Tapak Warisan Dunia. Kalau nak tau lebih lanjut tentang TAPAK WARRISAN DUNIA!!! ini bleh rujuk kat sini GRWHI.COM okay. 

03 Julai 2013

DALAM PEMBINAAN!!!

ORITE, BLOG CHEKGU DALAM PEMBINAAN, HAHAHA PADAHAL BINA SENDIRI SEADANYA LAH... 

DARI 2008 SAMPAI 2013 BARU CHEKGU DAPAT ILHAM NAK AKTIF BERBLOGING... 

FOKUS CHEKGU SETELAH SATU LEMBAGA BISIKKAN DALAM MIMPI SEMALAM ADALAH INFORMASI2 TENTANG DUNIA PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN... 

SEBAB RAMAI2 YANG DAH HABIS SEKOLAH DAN KADANG2 DAH TAK TAU APA PERKEMBANGAN DUNIA PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN ANAK2 BANGSA KITA KAT  SEKOLAH... 

SO CHEKGU AKAN KONGSI2KAN DI SINI SECARA EKSTREMMMM.... HUHUHU

JADI DALAM DUA TIGA HARI NIE BLOG CHEKGU SKOLAH NIE AKAN SELALU BERUBAH2 DAN TUNGGANG TERBALIK....

02 Julai 2013

APLIKASI PERMOHONAN MENGIKUTI PROGRAM MATRIKULASI KPM SESI 2014/2015

 EHEMMM... EHEMMM... BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM, ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJATERA.... ORITEEEE, SEKALI LAGI CHEKGU ADA PENGUMUMAN...

KALI NIE KEPADA CALON SPM 2013 YG SEDANG BERTUNGKUS LUMUS MENGULANGKAJI PELAJARAN (kot2 ada yg tak pernah belajaq masa form 4 jgn duk kata ulangkaji na.... hang baru jumpa, takde ulang2 laginya...)

OKAY, DENGAQ BETUI2 CHEKGU NAK HABAQ, SAPE2 CALON SPM TAHUN INI....

APLIKASI SEMAKAN TAWARAN CALON GANTIAN PROGRAM ISMP AMBILAN JUN 2013

ORITE2 THIS MALAM CHEKGU ADA BEBERAPA PENGUMUMAN DEH...
DENGAQ CHEKGU NOK OYAK NIE

"BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM, ASSALAMUALAIKUM & SELAMAT PAGI"
(ini ayat chekgu tiap2 pagi kalau chekgu ada nak wat apa2 pengumuman kat skolah)

PERHATIAN KEPADA LEPASAN2 SPM 2012 YANG MEMOHON KPLSPM KEMASUKAN JUN 2013 YANG TIDAK DITAWARKAN BARU2 INI, BOLEH MULA MENYEMAK TAWARAN CALON GANTIAN UNTUK PROGRAM TERSEBUT MULAI 03 JULAI NANTI!!!

Alyah Tunggu Di Pinang Ramli MS (MAKIN PUTIH GEBU PLAK DIA NIE)



Orite, retis yg duk nyanyi lagu “Kisah Hati” nie walaupun chekgu tak kesah2 pun telah pun berhijrah untuk bertudung sejak April yang lalu. CHANTEKKK... Menginjak usia 32 tahun, memang patut dah bertudung sebab sampai bila dan hidang free segala aurat2, tersilap plak dengan ayam percik masak putih gebusss kanggg nayaaaa.... kena ngappp....  Urmmm Alyah tidak boleh lari apabila disoal tentang jodoh, dia juga pernah digosipkan mempunyai hubungan istimewa dengan pengarah muzik, Ramli MS. Ahaaa.... chekgu dengaq2 dah lama dah nie....

Akhlak Pelajar Terhadap Gurunya... 23 KAEDAH

Daripada 23 PERKARA yang sepatutnya para pelajar amalkan, tinggal beberapa sahaja yang masih dapat dilihat sekeliling Chekgu. Itupun chekgu still rasa konfius sama ada mereka lakukan perkara2 tersebut disebabkan pembinaan akhlak yang baik atau memang dah jadi TRADISI...  Chekgu Faizz nie kira kategori muda lagi la tengah 20-an, so bleh la hangpa rasa macam urmmm "URMMM GARANGNYAAA...." sambil mata ke atas tangan ke bahu... Tapi dengan guru2 lain, yg telah pun ada anak2 seusia kamu, ingat2 lah mak ayah kat umah.... Pelajar2 chekgu, mai kita sama2 baca dan renungkan ya...

“Apa masalahnya jika saya kahwin lari!” – Shahz Jaszle (STATEMENT MEMBUNUH)

“Apa masalahnya jika saya kahwin lari! ” – Shahz Jaszle, WAUUU... walaupun chekgu tarak minat pun ngan pelakon yang bernama Shahz Jaszle nie namun agak tertarik dengan statement dia, ehhh beliau ehhhh baginda.... lagi la bukan huhuhu.... Apapun menurut pelakon tersebut, dia tekad mahu meneruskan rancangannya untuk berkahwin dengan bekas tunangnya, Puteri Redzwani meskipun ditentang oleh keluarga pihak perempuan.

Urmm, sedar atau tidak kesan statement dia nie kan kalau2 pelajar chekgu baca atau dengar... terasa wauuuu... dan mula berfikir2 SEHSUATU untuk dilakukan sekiranya...... eeee....eee...eee....

01 Julai 2013

SEKADAR RESPON : Pertukaran guru sudah berkahwin dikaji semula

PERSOALAN PERTAMA YANG TERDETIK DIHATI CHEKGU, APA YANG PERLU DIKAJI LAGI???

Sudah banyak perkara yang mahu dikaji sejak zaman2 terdahulu lagi. Kes2 guru yang terpisah daripada keluarga, suami, isteri dan anak2 bertahun lamanya telah bersiaran berkurun lamanya. Ada yang akhirnya memilih untuk berhenti menjadi guru walaupun ianya kerjaya dan cita2 sedari kecil kerana lebih menyayangi keluarga yang memang wajib diutamakan. Tidak kurang juga guru2 yang memilih jalan penceraian kerana terlalu lama berpisah jauh dan hanya sekali dua setahun sahaja berjumpa. Namun guru2 kita bersemangat waja dan menyahut apa sahaja cabaran dan dugaan.

ANAK-ANAK ZAMAN INI

Chekgu bukan nak membebel ke apa, cuma chekgu rasa sedih dan terkilan skit la sebab pada zaman internet nie manusia sentiasa rasa hebat, masyhur, kaya, tidak memerlukan teguran dan diri menjadi sombong. Lantaran tue manusia tidak lagi mahu mengikut kehendak agamanya yang suci ini. Masing-masing berasakan dirinya sudah hebat dengan mengikut gelagat bintang-bintang filem, penyanyi-penyanyi dan segala jenis seniman yang memporak-perandakan iman umat Islam zaman ini. Antara bentuk-bentuk ikutan yang difikirkan negatif oleh pandangan kita dan agama juga ialah seperti :

Siti rancang ambil anak angkat dari Gaza


Today petang, chekgu nak citer pasal penyanyi tersohor negara yang seangkatan dengan chekgu... hehehe... Yaaa.... Datuk Siti Nurhaliza yang mengakui berhasrat untuk mengambil anak angkat dari Gaza. Bagus2, chekgu suka sangat tapi hasrat murni itu terhalang dek aturan di Gaza yang mana anak-anak tidak dibenarkan keluar dari bumi itu.

Apa yg Kamu Mimpikan Wahai Pelajar

                                  
Hurmmm.... sekarang chekgu duk kat dewan skolah. Ada program teknik menjawab soalan Pendidikan Islam utk PMR. Jemput penceramah luar untuk berkongsi maklumat dan kepakaran. Chekgu agak mahu menjelma menjadi naga la jugak melihat respon sebahagian pelajar. Tambah2 yg duk di bahagian palingggg belakang.

Isma Alif TAK Layak Jadi Juri Profesional, Lawak Bodoh OUT OF DATE!!!


Raja Lawak musim ke 7 sudah pun berakhir, tapi seperti biasalah... Apabila rumah siap, pahat, tukul, paku, gergaji semua kali mula la nak berbunyi2. Haaa.. now chekgu nak story mory...


Pertama.... soal siapa jadi Juara..? Hurmm ramai tak tahu katanya... alias yang lebih tepat lagi kalau diungkapkan seperti ini “perlu ke chek ambek taaauuu... KUALITI???... omG... sedeyyy!!!”.

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu