MuRiD Ku

27 Januari 2009

Hari Tahun Baru Cina

Tahun Baru Cina merupakan pesta Perayaan Musim Bunga "Spring" terpenting orang Cina bagi menyambut tahun baru dalam kalender lunar Cina. Kalender lunar Cina terbahagi kepada kitaran dua belas tahun dan dinamakan sempena nama haiwan. Menurut turutan, haiwan tersebut adalah tikus, kerbau, harimau, arnab, naga, ular, kuda, kambing, monyet, ayam jantan, anjing, dan babi. Kepercayaan popular menyatakan perangai dan nasib seseorang ditentukan oleh tahun kelahiran mereka.

Tahun Baru Cina melambangkan permulaan, titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Sebelum hari tahun baru bermula, sanak saudara yang jauh akan kembali berkumpul. Rumah akan dicuci dan segala hutang-piutang dikutip atau dibayar agar mereka tidak sentiasa dikelilingi hutang sepanjang tahun yang baru. Mercun akan dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan bagi menghalau hantu jahat dan nasib tidak baik. Rumah-rumah dihiasi dengan buah limau sebagai simbol murah rezeki, bunga dan pokok limau kumquat.

Kaum keluarga akan makan besar dengan masakan tradisi seperti itik salai, sosej, kek beras, dan limau mandrin. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang bekeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin. Perarakan tarian Naga atau Singa akan diadakan, dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang. Lima belas hari selepas perayaan Tahun Baru Cina, perayaan Tahun Baru Cina ditamatkan dengan dengan perayaan Chap Goh Mei.

Pesanan Buat Kawan2

Kawan2... untuk tugasan Blog tu..... bukan blog ini yg saya maksudkan utk tugasan itu ya.... Ini adalah coretan semasa sy ketika saya merasa mahu menulis atau bercerita... kalau jemu sy takkan update......

untuk tugasan blog itu saya telah khaskan satu laman baru iaitu www.ekstravertguy.weebly.com (kisah sepanjang jalan).... Lawatilah laman itu ya.... jangan lupa......




Kenapa TSUNAMI HATI???


Hmm... sebelum ini aku tak pernah pun hebahkan blog TSUNAMI HATI nie. Segala yang aku tulis tak siapa yg tau n kadang2 yg aku tulis tu aku padam balik.... dah byk kali dah camtu. Hanya beberapa yg bertanyakan blog ini saje yg pernah melawatinya namun hanya beberapa. Namun setelah di berikan tugasan oleh En Aziz untuk semua pelajar kelasnya mempunyai blog. maka ramailah pulak yg menjumpai blog ini...... Itu tak mengapa.....

Yg menjadi peliknya ada yg mula bertanya "KENAPA TSUNAMI HATI BLOG KO???", "KO MASIH DALAM RASA MACAM SEMESTER LEPAS KE......???"

Jawapannya tidak kawan2... blog TSUNAMI HATI ni takde kena mengena dgn kisah celaru aku semester lepas... yg pasti blog ini muncul sebelum itu lg...... dan kini serta hari ini aku rasa senang n tenang tak seperti sem lepas, namun utk ubah nama blog ini tidak sesekali kerana ia membawa erti tersendiri.......

Pasti ada yg masih mahu jawapannya kenapa..... mudah, Tsunami Hati..... biar hanyutkan jiwa...... lambang Hati yg penuh bergelora tiap tika kerana terkandung sepenuhnya harapan n impian lantas koleknya adalah Jiwa yg hanyut di bawa arus yg tak kan reda selagi tidak sampai ke destinasi........

25 Januari 2009

Sahabat

Sahabat…mengapa kau pergi
Tinggal aku sendiri
Kau tahu ku tak sanggup

Sahabat…ingat lah kau slalu
Jadi yang terbaik
Walau kau tak disini lagi

Sahabat…aku rindu padamu
Datang walau sesaat
Ku ingin kan kau hadir

Chorus:
Aku disini dan menunggu
Diam tanpa dirimu
Kau tahu ku tak bisa
Beranjak terbang dan melayang
tanpa diri mu ku tak bisa dan kembalilah

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu