MuRiD Ku

29 Oktober 2011

Terpendam Ombak Kerinduan Dalam Desiran

Semakin jauh aku mengukir arca mimpi yang tidak pernah sudah. Walau tangan ini serik menahan sakitnya, walau hati ini pedih menahan sedihnya, aku teruskan jua. Sampai bila saatnya tidak mampu untuk aku nyatakan. Seringkali jua aku tertanya, apakah semua ini berpenghujung? Tidak ku temu jua jawapannya....


Aku yang mengejar bayang cinta
Kian terbiar
Terpendam kata
Tak terungkap selamanya



Bukan aku kebal dari kesakitan yang melanda seluruh jiwa serasa mahu melayang pergi jauh dan tak mungkin kunjung kembali lagi. Namun kesakitan itu menyedarkan aku tentang hakikat yang perlu aku tahu. Siapalah aku, hanya seorang insan biasa yang bernyawa. Bukan sakti yang mampu memiliki apa jua yang ada dalam kotak kemahuan....

Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta



Entah sampai kapan, aku akan berbahagia sendiri. Bersama mereka-mereka yang suatu masa nanti pasti meninggalkan aku demi mengejar kebahagiaan. Ku harap ianya bakal silih berganti menemani setiap sudut nurani yang menangis tatkala rasa itu berombak dan melanda diri...

Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati



Sudah tidak terdaya lagi ku rasakan, seluruh mimpi telah pun gugur bertaburan. Lantas di sapa angin berterbangan pergi jauh, lalu hilang dari pandangan. Satu persatu, begitulah seadanya terjadi... demikianlah selalunya terjadi... itulah yang sering terjadi... dan selama-lamanya akan terjadi...

Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti
Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati


Apakah mampu ku menunggu, apakah ada yang menanti.... Apakah perlu ku mencari, Apakah ada yang di cari....




Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku

04 Oktober 2011

Akal Kehidupan

Yang bernyawa dan berakal
Yang bernyawa dan kurang berakal
Yang bernyawa dan tidak berakal
Yang bernyawa mencari-cari akal
Yang bernyawa bermain akal
Yang bernyawa tetapi kematian akal

Yang kaku dan tidak berakal
Yang kaku dan tidak mencari akal
Yang kaku dan tidak bermain akal
Yang kaku dan tidak tahu ujudnya akal
Yang kaku lahir batin kematian akal

Yang kaku dicari-cari yang bernyawa
Yang kaku dipermain-main yang bernyawa
Yang berakal
Yang kurang berakal
Yang tidak berakal
dan Yang kematian akal

Yang kaku dan yang bernyawa
Dalam kehidupan yang memerlukan akal

10 September 2011

Di Persimpangan Dilema

Masa berlalu
Tanpaku menyedari
Percintaan yang kita bina
Hampir terlerai
Apa salahku
Kau buatku begini
Dalam dilema
Di antara jalan derita
Tidak pernah kuduga
Ini semua terjadi
Oh!..............
Janganlah engkau
Menghancurkan segala
Setelah lama
Kita mengharungi bersama
Usah biarkan
Cinta kita yang suci
Dilambung ombak
Karam dilautan berduri
Hanya satu pintaku
Moga kau menginsafi
Oh!...............
Telah banyak yang kuberi
Sejak dulu lagi
Pengorbanan tiada
pernah jemu
Hanyalah Tuhan saja
Bisa menentukan semua
Kesabaran daku menantimu
Oh!.............
Kutetap memaafkan
Dan berdoa kau kembali
Sebelum diri
melangkah pergi

11 Julai 2011

Tapak Yang Tertinggal I

Saban kali kita langkahkan kaki
menapak hari demi hari kadang berlari
mengejar cerah silih berganti adakala mendung
tiap kali juga kelam di temui
sepanjang jalan penuh liku berkali tersadung
saat kaki hanya mampu di seret
tersepak batu berdarah melecet
terpijak duri menusuk tajam pedih dan bisa
kita tetap perlu terus melangkah
walau rangkak itu juga di namakan langkah

Sering juga kita gelojoh berkejaran
terlalu gopoh menghayun tapak
cemas bagai menyelubungi seluruh arah
di hambat bayang yang terlekat
asalnya mencari terang cahaya cerah
beralih pada teduhan rimbun kehitaman
kerna takut dan bimbang bebayang di belakang
kita selalu kerugian mengumpul cerah memancar
buat panduan suluhan tika cahaya pudar dan hilang

Tiap langkah yang terpijak pada lantai bumi
terbilangkah kita akan tapak yang tertinggal
berbekas kukuh atau sekadar kesan debu kotor
akan hilang lenyap tanpa mampu terkesan
dek mata hati apatah mata kasar sering tuli membuta
yakinkah kita mereka di belakang bisa sampai
seperti kedudukan kita saat ini walau perit
kiranya kita sendiri tidak mampu pasti
tapak yang tertinggal itu berbekas dalam dan kukuh
atau sekadar debu kotor mangsa angin jalanan

Hayunkan langkah biar berderap singgah di lantai
kejap tumit saat langkah bertukar rentak
biarpun langkah itu berlari atau masih bertatih
namun tapak yang tertinggal jelas berbekas pasti
moga mereka di belakang mampu melihat dan mengenal
segala jerit dan perit perjalanan mengejar cerah
sebelum berteduh di bawah naungan limpahan sinar
tapak yang tertinggal sebuah kenangan abadi
bakal terjadi saban kali kau melangkah lagi


Faizz 11 Julai 2011
Dedikasi buat anak bangsa


08 Julai 2011

Perasan atau Perasaan Saje


Jangan tanya!!!!!


Siapa?????

Skarang di skolah aku seringkali mendengar soalan begini :

"Faiz, bila lagi?"

"Faiz, dah ada calon blum..."

"Nak akak tolong carikan ke???...."

"Faiz nak yg macam mana????"

Mungkin sbb aku paling muda di situ dan paling comel, cute, hensem n sgala2nya lah bg warga Badawi hehehe.... tak percaya pun, aku sendiri hingga ke saat ini terpengaruh utk percaya sbb saban hari ayat ini mnghantui :

"Hari nie faiz nampak hensem la...." (semalam n dua hari lpas n minggu lpas pun cakap bgitu jgk)

"Faiz.. waaa segaknya...."

"Anak truna nie hnsem betul....."

Itu dari kakak2 n abg2 yg ada... Tp bg murid2nya pulak.... :

"Cikgu..... cute la...." (ayat ini akan berulang2 skiranya aku berselisih dgn barisan pelajar yg panjang biarpun berblas2 org..)

Atau yg memanggil dari atas atau tmpat yg jauh...

"Cikgu!!!!!!!!!..... cute.. hensem....."

Atau aku kdg2 terdgr mereka berbisik2....

"Cikgu Faiz nie hensem la kan.... brgaya...."

Dan plbagai ucapan yg mnyelubungi diri.... Dan aku rasa disbbkan itulah perasaan aku mnjadi perasan.... Tp aku rasa mungkin ia dah jd betul sbb bukan 40 dah cakap tp dah lebih 400 org....

Ish3....

Apa2pun coretan yg mrepek ini sekadar melepaskan kebosanan... pengalaman aku di sekolah... Kalau nak termuntah tue silakan jer.... hehehe...



07 Julai 2011

Kesepian Sekeping Hati


Teristimewa Buat Seseorang...


Sebuah kisah yang begitu panjang
seringkali mengusik dan membelai
kisah yang berakhir pada realiti
namun tak pernah tamat di dalam hati
datang dan pergi sudah menjadi satu sandaran
buat sekeping hati yang bersendiri

Sekeping hati itu begitu menikmati kesendiriannya
tenggelam dalam kesepian yang tak kunjung berakhir
diam terpaku tak bergeming
ketika tetesan embun pagi menyapanya dalam hening
keadaan yang membuatnya begitu mencintai
kesendirian dalam kesepian

Ketika ada tangan yang ingin menyentuhnya
perlahan ia menjauh dan menghilang
seolah ingin menarik diri dari dunia ini

Hening dan sunyi adalah teman akrab baginya
bahagia sesekali datang
namun cuma sesaat ia rasakan
tangan-tangan yang menyentuhnya
akhirnya mencampakkannya
dalam lorong-lorong waktu yang gelap
mengurungnya dalam kesepian yang panjang

Desahannya perlahan
menyiratkan keletihan yang mendalam
ada nada-nada sedih yang selalu dilantunkan
ada bait-bait sendu menghiasi
perjalanannya dalam kesepian
seolah ia akan terkurung selamanya
dan tak akan menemukan cahaya
.
Sekeping hati itu hari ini masih sendu
belum ada senyuman yang menghiasinya
semua masih sama sepi dan sendiri
alunan syahdu belum bisa menghiburnya
tatapannya kosong hanya ada abu-abu
hitam pekat dalam pandangannya
masih termangu di sudut jendela hati
hampir rapuh oleh tangan-tangan
begitu tega mencampakkannya

Sekeping hati………
waktu terus berjalan
tak selamanya ia mencintai
kesendirian dan kesepiannya
walaupun ia berdiri kukuh
dalam ruang yang gelap
namun ia mendambakan setitik cahaya

Cahaya yang bisa merangkulnya dengan tulus
memberinya cinta dan sayang tanpa dusta
berharap dan terus berharap
cahaya yang tulus itu segera datang membawa kebahagiaan
sekeping hati itu
ingin mengakhiri kesepian dan kesendiriannya………



Kalau Saya Sayang Awak Macam Mana??? (Jangan Marah Yer...).

22 Jun 2011

Hilang.... (Epilog)

Kicauan burung-burung tidak lagi menghiasi pagi seperti hari sebelum pemergian. Segalanya hanya mendendangkan kesepian yang sebenarnya bisu. Keraguan mula mengetuk segenap pintu memori yang tersimpan. Kenangan yang masih segar terhias pada dinding fikiran sehingga jelmaan-jelmaan silam yang sebenarnya telah terkubur bersama usia kembali bangkit dan menghantui. Semuanya kerana suatu pemergian yang tidak pernah terlukis pada wajah ceria, tidak pernah tergambar pada gelak dan tawa malah tidak pernah terbayang pada kekuatan semangat yang kononnya ampuh. Kepura-puraan apakah yang sedang di sandiwarakan ini??? Hebat pabila sebuah lakonan yang bermula dari kesilapan yang pernah diperaku sang pelaku namun masih lagi meneruskan rentak skrip sandiwara. Malahan, seakan-akan hampir bertukar posisi antara realiti dan fantasi. Apakah lakonan itu adalah realiti kehidupan yang perlu diperaku sang pelaku atau realiti yang berlaku itu hanyalah sekadar lakonan yang sebenarnya tidak laku untuk dikomersialkan di pentas dunia yang sebenar??? Sehingga segala-galanya mula bercelaru dan sering menemui jalan buntu.

"Kenapa kau masih di sini?" Hati mula gusar melihat Jiwa yang masih lagi menarik-narik Riang menghampiri Jasad. Jiwa mahu Riang memujuk Jasad untuk menemui Semangat. Dia tahu, Hati perlu diberikan masa. Sekarang Hati terlalu mempercayai Fikiran, sedangkan Fikiran sendiri buntu. Mana mungkin Jiwa mahu melepaskan Jasad ke tangan Hati. Dia bimbang Hati akan mempengaruhi Fikiran untuk merosakkan Jasad. Akhirnya, Jasad akan pergi dari tempat yang sememangnya telah ditakdirkan. Mungkin Jasad tak akan mampu menemui tempat dan peluang sebegitu lagi. Biarlah Jasad terus di sini, fikir Jiwa.

"Kenapa??? Aku tidak layak untuk berada di sini ke???" Jiwa mencebik. Terus-terusan menarik Riang yang kelihatan degil. Penat dia menjerit-jerit. Riang memanggil-manggil Sedih yang masih lagi terkurung dalam penjara Hati. Riang mahu sentiasa bersama-sama Sedih, dia tahu Sedih tidak mampu untuk bersendiri dalam penjara Hati yang kian sempit itu.

Hati mula mengorak langkah menghampiri Jiwa, itu membuatkan Sedih ketakutan. Jiwa yang garang itu mengingatkan dirinya yang pernah membuat kesilapan yang maha dahsyat sehingga hampir memusnahkan Jasad. Sedih tidak mahu dirinya melakukan perkara yang sama buat kali kedua. Biarlah Jiwa pergi bersama Riang, asalkan Jasad selamat. Sedih tahu, Jasad akan selamat bersama Jiwa dan Riang. Mereka harus pergi jauh sekiranya Hati tidak mahu berubah. Kini, apa yang terpancar di wajah Hati hanyalah kegusaran. Hati hanya mahu membawa Jiwa dan Jasad menemui Fikiran.

"Jiwa... kau tahukan, Jasad memerlukan Fikiran. Aku mahu menemukan mereka... Kenapa kau bersungguh-sungguh mahu membawa mereka menemui Semangat. Bukan kau tidak tahu, Semangat itu jauh. Itupun belum tentu Semangat mahu menemui kamu semua... Lainlah Fikiran.... huh...."

"Ahhh... Fikiran itu sedang buntu. Jangan kau halang aku, Riang bawakan aku kepada Semangat. Aku tahu, kau mampu membawa aku kepada Semangat...." Jiwa mengarah-arah Riang.

Riang terkesima. Dia memandang Sedih yang ketakutan. Namun Sedih tidak mahu memandang wajah Riang. Hampa perasaan Riang, lantas selih berganti dia memandang Hati yang sinis dan Jiwa yang kelihatan tenang. Kemudian Riang terpandang Jasad yang kelihatan longlai tidak bermaya... Riang gagal membuat pilihan. dia keliru....

BERSAMBUNG.....

Sesepi Hidup Ini....

Tak mampu untuk ungkapkan, apakah ini satu keletihan yang terpendam. Mungkin satu kejemuan yang sememangnya ku tahu namun tidak mampu mengerti. Mungkin juga kekesalan yang menghimpit tanpa ku tahu wujudnya. Hanya yang mampu ku nyatakan, sekalipun air mata ini berdarah. Keletihan, kejemuan dan kekesalan ini sering memburu walau aku tidak membenarkan ianya hadir.

Maafkan.....

07 Mac 2011

Jelas yang Samar

Ada ketikanya,
Aku merasakan kita semakin dekat
Semakin hari kita makin sayang
Antara sesama kita
Aku memiliki kamu
Dan kamu memiliki aku

Dan ada ketikanya,
Aku merasakan kita sebenarnya jauh
Bukan sahaja kita berjauhan jarak
Malah berjauhan hati dan perasaan
Sungguh aku sayang
Sangat rindukan dirinya

Namun hati sering cemburu
Sering ingin tahu segala
Seakan mahu sayangnya padaku
Hanya untuk diri ini sahaja
Mungkinkah kerana
Aku hanya meyayangi dirinya seorang

Ah... aku sungguh tidak adil
Aku tidak mampu mengawal hati seseorang
Kepada siapa mahu dia salurkan kasihnya
Mampukah aku menahan...
Sungguh aku tidak berdaya

Apa yang aku mampu
Dan sesesungguhnya apa yang aku tahu
Aku hanya memberikan kasih sayangku
Hanya pada dirinya seorang sahaja
Tiada yang lain kedua atau ketiga
Aku senang begitu

Aku patut bersyukur sebenarnya
Kerana dia sudi hadir dalam hidupku
Sekurang-kurangnya aku dapat merasa bahagia
Semakin aku ingin mendampinginya
Berada dekat dengannya
Sungguh aku mahu
Supaya dia tahu aku amat memerlukannya

Oh... aku sangat bermohon
Semoga jelas yang samar ini
Kembali terang dan tenang
Aku mahu menyakinkan diri
Bahawa aku dia sayangi
Bahawa dia aku miliki
Aku tidak bisa mencurigainya
Kerana aku juga miliknya

Jelas yang samar
Buangkan gelap yang panjang
Selama ini menyelubungi aku
Saat sebelum aku menemui dirinya
Aku kini rasa bahagia
Aku kini makin gembira
Hidup kian rasa bermakna
Sungguh aku berterima kasih padanya....

Untukmu yang paling aku sayang
Jauh di bumi yang pernah aku diami
Namun takdir menentukan
Kita tidak bertemu walau lama aku di sana

Terima kasih...... dan kita pasti akan bertemu
Bersama selamanya

25 Februari 2011

Benarkah Cinta

Dan aku pernah mendengar
Jua aku pernah terbaca
Malah berkali-kali aku di ingatkan

"Cinta takkan datang kalau tak dicari..
Cinta takkan datang kalau tak memberi (hati)..
Apapun, semoga beroleh cinta sejati!"

Namun aku selalu tewas
Sering pula aku kehilangan
Lantas aku ingatkan pada semua

"Cinta akan datang kalau "dia" menanti..
Cinta akan datang kalau "dia" menerima (hati)..
Apapun, semoga beroleh cinta sejati!"

Benarkah aku mencari cinta
Dan benarkah cinta itu ada
Sedang menanti dan menungguku
Lalu akan menerima apa yg aku serahkan (hati)

Jikalau benar jelmakan diri
Jangan bersembunyi lagi
Kerna aku bimbang
Waktu terus berputar
Masa kian berlari
Dan aku masih lagi tertanya
BENARKAH CINTA

Kehidupan Aku Kini

Assalamualaikum....

Masa berlalu terlalu cepat. Tanpa aku sedari sudah hampir 3 bulan berada di Pulau Mutiara ini. Tak pernah aku terfikirkan untuk memulakan karier aku di sini. Namun hakikatnya aku dapat merasakan ada kegembiraan yg semakin hari mendatangi aku. SMK Datuk Hj Ahmad Badawi memberikan aku satu inspirasi utk terus unggul sebagai seorang guru umumnya dan seorang kaunselor khususnya.

Dalam masa 3 bulan pertama ini juga banyak perkara yg telah aku lalui. Perkara2 tersebut memberi aku semangat utk menjadikan karier sekarang ini menarik dan membanggakan. Walaupun ada sesekali aku merasa sangat merindui impian dan cita-cita aku yg tertinggal sebagai sebahagian daripada sejarah dan mungkin akan terus menjadi sejarah.

Aku juga merasa bertuah kerana bukan sahaja aku terlibat dalam aktiviti di sekolah. Namun penglibatan aku juga mula di perlukan di peringkat PPD Seberang Perai Utara ini. Semua ini telah membangkitkan rasa yg positif utk aku melangkah jauh ke hadapan. Insyallah suatu hari nanti aku akan menjadi seseorang yg selama ini aku impikan.....

02 Januari 2011

Dalam Perhatian.... Kawasaki Ninja or Peugeot

Sekarang aku masih tidak ada kenderaan utk membantu aku ke mana2.... jadi aku menyimpan satu harapan, kalau aku nak beli kenderaan aku kena dapatkan apa yg aku minat. Dalam byk2 jenis kenderaan aku paling minat Superbike.... aku macam2 mana pun nak dapatkan jugak Superbike.... Ini model yg aku target... Kawasaki Ninja... semestinya warna hijau, warna kegilaan aku utk semua benda


Kemudian, kawan2 aku kata kalau hujan camne.... hurmmm aku pun mula berfikir, kena beli kereta jugak la.... Tapi aku kalau nak beli kereta hanya Peugeot yg jadi pilihan. Tapi agak mahal la pulak... Fikir punya fikir.... mungkin untung yang dapat melalui Butik Pengantin aku n Konsultan yg akan beroperasi tak lama lg mampu membantu... maklumlah gaji sebagai guru kecil ajer.... Aku mahu dapatkan ini... Peugeot 207 Sedan

Sama2 doakan aku yer.... pastu kepada org2 kelate wat la tempahan byk2 kat bridal aku... yg lain2 negeri bleh tempah hantran ke, kraftangan ker hehe...

Salam Tahun Baru..... 2011

Tahun 2011 sudah pun menjelma, aku ingat sempena tahun baru nie aku mahu menulis n menjaga blog aku nie supaya tidak berswang n berhabuk huhuhu.... Aku akan hupdate la apa2 cerita yg mahu di kongsi bersama...

Oh ya... tahun 2011 nie aku sudah mula berkerjaya sebagai seorang Guru di SMK Datuk Haji Akmad Badawi kat Kepala Batas, Pulau Pinang. Nampaknya mmg nasib aku la yg telah ditakdirkan utk menjadi seorg guru.... Apa nak buat.

Tapi aku sedikit terkilan kerana selalu menyusur sahaja aliran air yg mengalir tanpa singgah pada mana2 teluk yg aku rasa punya harapan utk aku mencapai impian yg lain. Maksud aku, byk peluang yg aku peroleh utk lari dari bidang penguruan namun aku tidak pernah mengejar dengan baik. Bukan apa aku cuma bimbang yang dikejar tak dapat yang di kendong keciciran.

Yang paling latest, aku di tawarkan sebagai Pegawai Psikologi di UPNM.... namun aku mendapat call supaya hadir sehari sebelum mesyuaratpertama di sekolah tempat aku akan berkhidmat. Di sebabkan jarak yg sangat jauh aku pendakan sahaja. Walau hampir meletup jantung aku, n hanya tuhan yg tahu bagaimana perasaan aku. Aku biarkan saje hari itu berlalu. Dan esoknya aku pergi ke sekolah seperti biasa utk meeting pertama....

Saat yg aku sedih jugak, mengenai kontrak sebagai Jurulatih PLKN. Selepas meeting aku jumpa PK Pentadbiran n Pengetua minta pendapat. Mereka menyarankn supaya tidak menyambung kontrak itu n hanya tumpu pada sekolah. Apapun aku akur kerana byk aku perlu belajar utk menjadi guru yg baik kerana aku telah berada dalam bidang ini.... Aku terpaksa mengucapkn selamat tinggal kepada PLKN..... muahhh....

Apapun, skrg fokus aku adalah utk menjadi guru yg baik.... aku akan bekerja dengan sehabis daya agar mampu menjadi contoh kepada anak didikku... walau ini bukan cita2 aku namun seperti yg aku pernah katakan dulu... Kalau aku di langit aku akan menjadi bintang, kalau aku di laut aku akan menjadi pulau n kalau aku di darat aku akan menjadi gunung... Hurmm.... Insyallah aku boleh...

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu