MuRiD Ku

28 April 2009

Skandal - Lelaki Menangis

JARANG-JARANG rasanya dapat melihat lelaki menitiskan air mata tetapi hakikatnya, mereka juga menangis. Mungkin ramai lelaki, yang egonya keterlaluan, menafikannya kenyataan ini tetapi usahlah membuang masa, sudah terang lagi mahu bersuluh, lelaki juga menangis!

Ramai lelaki tidak mahu mengakui yang hati mereka mudah tersentuh, mata mudah bergenang, senang terasa sebak lalu menitiskan air mata kerana kononnya lelaki yang menangis, tidak macho (tidak jantan). Relevankah?

Cuba kita perhatikan sekeliling, tidak perlu jauh, perhatikan bapa atau datuk, abang juga adik lelaki, paling tidak teman lelaki atau suami, betapa mudah juga mereka berasa sebab, menitiskan air mata, petanda mereka juga manusia biasa, tiada yang luar biasa, ada emosi, punya rasa.

“Lelaki yang kata mereka tidak menangis kerana kononnya kalau menangis tidak macho, pada saya mereka ‘bodoh’. Hal emosi, suka, gembira, duka, apatah lagi menangis tiada kena-mengena dengan soal macho, kejantanan atau kelakian.

“Lelaki juga ada hak dan berhak menangis. Ia membabitkan hal keperimanusiaan, soal hati dan perasaan, tidak kira yang gembira atau menyedihkan,” kata Azhar Khairuddin, 46.

Azhar yang bertugas sebagai Pengarah Urusan mengakui dia seorang lelaki yang amat mudah menitiskan air mata. Hal membabitkan kanak-kanak juga orang tua amat mudah membuat hatinya tersentuh dan tanpa disedari air mata menitis membasahi pipi.

Bagi Azhar, sifatnya itu bukan sesuatu yang memalukan malah dia bangga berperasaan begitu kerana ia menandakan ia seorang manusia yang sensitif dan berhati perut.

“Kisah kanak-kanak didera dan orang tua yang dihantar ke pusat penjagaan orang tua paling mudah membuat saya sebak. Saya sering bertanya pada diri sendiri manusia bagaimana yang sanggup menganiaya dan mendera kanak-kanak begitu kejam dan anak bagaimana yang sanggup menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua.

“Pada saya, jawapan mahukan ibu bapa mendapat penjagaan lebih baik di rumah orang tua langsung tidak boleh diterima. Kita sebagai anak bertanggungjawab menjaga ibu bapa sampai bila-bila sebagaimana ibu bapa menjaga kita kalan senang mahupun susah,” katanya yang pernah ‘memukul’ adiknya gara-gara meninggikan sedikit suara ketika bercakap dengan ibu satu ketika dulu.

Selain isu kanak-kanak dan orang tua, Azhar yang pernah mengetuai misi bantuan kemanusiaan pemuda Umno di Afghanistan beberapa tahun lalu, juga mudah tersentuh dalam perkara berkaitan semangat patriotisme.

Penulis yang juga mengikuti misi berkenaan bersama Azhar, menyaksikan ‘kelembutan’ hati beliau dengan mata kepala sendiri. Dalam semangat berkobar menyanyikan lagu Negaraku, air matanya meleleh membasahi pipi.

Satu perkara yang lebih menggelikan hati mengenai Azhar, dia juga tidak boleh mendengar apatah lagi menyanyikan lagu raya bertajuk Satu hari di Hari Raya nyanyian bertajuk M Nasir.

“Terutama liriknya yang berbunyi Ku lihat wajah suci ibuku, Ku lihat wajah kasih ayahku, Ku gembira, Mungkin inilah dia kebahagiaan, ia benar-benar menyentuh hati saya,” katanya yang juga menitiskan air mata tiap kali takbir raya bergema.

Jurutera, Rashdan Rosli, 37, juga seperti Azhar. Tidak langsung terfikir kelelakiannya tercabar hanya kerana tidak lokek menitiskan air mata.

Menyifatkan dirinya sebagai seorang yang sensitif, Rashdan bukan saja menangis ketika sedih malah saat gembira juga mampu membuatkan beliau menitiskan air mata.

“Saya menangis sedih paling teruk ketika datuk meninggal dunia pada 1997 dulu. Saya amat rapat dengannya dan pemergiannya membuatkan saya rasa kehilangan sesuatu yang amat berharga.

“Saya juga menangis gembira ketika lulus ujian kejuruteraan dulu. Terlalu gembira. Kesimpulannya, tidak bermakna apabila lelaki menangis, lelaki itu tak kuat, tak ‘jantan’, tak macho, cuma hati tersentuh dengan sesuatu kejadian,” katanya yang mudah menitiskan air melihat kanak-kanak dianiaya dan didera.

Nyata Azhar dan Rashdan manusia normal jika melihat pada penjelasan pakar psikiatri University of Minnesota, Dr William Frey seperti dipetik daripada Wikipedia.

Katanya, dalam soal menangis, tiada beza antara lelaki dan wanita. lelaki dan wanita mengalami tekanan emosi yang serupa dan lelaki seperti wanita juga berhak untuk menangis supaya jiwanya tidak tertekan.

Cuma, katanya, lelaki sengaja menahan air matanya supaya tampak perkasa dan jantan. Ia berkaitan dengan cara didikan. lelaki diajar tidak boleh menangis, mereka harus menahan rasa sedih dan menitiskan air mata.

“Kalau perempuan menangis, ia perkara biasa. Anggapan ini semua hanyalah satu budaya, yang diamalkan turun-temurun. Hakikatnya, lelaki juga menangis apabila berlaku sesuatu yang menyentuh hati mereka. Malah, dalam keadaan tertentu, mereka boleh menangis tersedu-sedu seperti anak kecil,” katanya.

Oleh itu, lelaki, jejaka sekalian, jangan takut untuk menangis. Ia perkara yang perlu dilakukan. Buat apa menahan sedih hingga terasa sebab di dada. takut dianggap lembik, tidak macho oleh wanita? Jangan! Itu tindakan dan andaian yang salah.

INFO: Menangis

Menangis adalah satu akitiviti normal manusia. Tidak kira anda lelaki atau wanita, kedua-duanya mempunyai hak yang sama untuk berasa sedih hingga menitiskan air mata.

Ada bermacam-macam jenis `menangis dan semuanya mempunyai kaitan dengan faktor psikologi, kimia dan komposisi hormon. Mata juga boleh bergenang, berair dan merembeskan air mata ketika memotong bawang umpamanya; air mata meleleh ketika mengalami saat sukar atau sekadar mengimbas kembali kenangan dan pengalaman pahit.

Air mata yang bergenang adakalanya diikuti dengan tangisan yang lebih kuat hingga tersedu-sedu seperti kanak-kanak. Kajian menunjukkan ramai yang tertekan berasa lega selepas menangis begini. Inilah yang dikatakan ‘tangisan yang berkesan’, memberi kesan yang baik pada emosi seseorang sebagaimana ketawa.

Pucat

Tgk aku... dah pucat kehijauan sbb tak de persediaan utk exam esok!!!!!

Exam Esok, 2 paper

Huhuhu.... rekod hari nie bertahan lg.... bangun pukul 7 pagi, satu pencapaian yang amat membanggakan. Lepas mandi2 nak mula study la kononnya, ambik buku Kaedah Penyelidikan n nak habiskan baca (kononnya la). ast2 terbukak pulak Ym.... tgk Fiti online, per lg ym dulo la....... huhuhuhu.... jom tgk apa gossip skandal kami hehehe....

namasaya insan biasa: wsalam
namasaya insan biasa: paihhh
adit_iewan: yer
adit_iewan: mcm mana persediaan
namasaya insan biasa: aku mls niiiiiiiiiiiii
adit_iewan: sama la kita
adit_iewan: mcm tak sedar diri jer esok 2 paper killer
adit_iewan: huhuhu
adit_iewan: 4p tak start lg ni
adit_iewan: dr nasir just baca nota
adit_iewan: cukup ke?
namasaya insan biasa: aku x tau nk bc apa utk 4p
adit_iewan: nota la
adit_iewan: slide
namasaya insan biasa: buku xda..nota ringkas ada laa
namasaya insan biasa: huhu
adit_iewan: ooo sama la
namasaya insan biasa: giler laa...rs
namasaya insan biasa: hahaha
adit_iewan: apa pun kita enjoy
namasaya insan biasa: sbb xda motivasi
namasaya insan biasa: hahaha
adit_iewan: semua yg berlaku kehendak diri sdr
adit_iewan: bukan salah sesaper
adit_iewan: huhuhu
namasaya insan biasa: yer..
namasaya insan biasa: btul2
namasaya insan biasa: aku stju sgt..pdhl blh sgt nk stdi..tpi..pilihan diri
namasaya insan biasa: aku x abis lgik ni..
adit_iewan: otak tahu nak exam....
adit_iewan: tindakan zero
namasaya insan biasa: stdi dr nasir..
namasaya insan biasa: haha
adit_iewan: huhuhu.... nasib baik yg dr nasir
namasaya insan biasa: huhu
adit_iewan: byk pasal mende2 nak wat tesis
adit_iewan: so mudah faham
namasaya insan biasa: tula..
namasaya insan biasa: 4p nih
namasaya insan biasa: jd king kong
adit_iewan: tau dok yg 4p otak ni fikir apa
namasaya insan biasa: sbnrnya..
adit_iewan: nak wat rekod esok
adit_iewan: menjeling2 huhuhu
namasaya insan biasa: boleh blja...tpi rsnya..impression pd lecturer hari tu..
adit_iewan: tak pernah wat lg tu
namasaya insan biasa: kita nk kaji psl bdk2 dlm kls jah..
adit_iewan: a'aa
namasaya insan biasa: tpi truk bnr..bila last minit niii
adit_iewan: tau takpe
namasaya insan biasa: nota pulak rgkas sgt laa
namasaya insan biasa: haha
adit_iewan: malu kat zaini n han
namasaya insan biasa: mcm2 lah
namasaya insan biasa: kalau tdesak nihh
adit_iewan: diorang g library
adit_iewan: siang malam
namasaya insan biasa: aku x g pum
namasaya insan biasa: zeti sem ni pum x g
namasaya insan biasa: pakt stdi lam blik
adit_iewan: tau dok zaini dok be be ajok
adit_iewan: aku wat dok jer
namasaya insan biasa: haha
namasaya insan biasa: xper..
adit_iewan: siap pasang lap top dia
adit_iewan: n karaoke
adit_iewan: huhuhu
namasaya insan biasa: haha

Terbengkalai la buku aku kat tepi.... sedih siot, 4p tak sentuh apa lg ni..... malas weh, oh kenot2... aku rasa bersalah puloks.... hmm, nok baco ko dok? baco ko dok? baco? dok ko?.... huhuhu pening2..... Tp okay jer, yg ptg happy go lucky.... Lucky???? takde maknenya......

Tgk la camne... aku cuba habiskan subjek Dr Nasir pagi ni... n then aku akan mula 4p dr ptg sampai pg esok... wah, yakin jer.... apa pun kalau dah terdesak baru aku boleh fokus huhuhu.... waaaa Angah.....!!!! jangan marah ekkkk.... Abg Chik malas skit sem nie..... huhuuhu

Abg Chik janji.... sem nie saje...... huhuhu

27 April 2009

Skandal..... oh... kenot2

Setiap hari kat mane2 mesti ada yg cakap2 sal skandal ekk, samada skandal betoi2 atau skandal si pengossip yg ciptakan huhuhu.... kirenya jd broker pasang memasangkan org tak bertauliah rrr.... so, apa tue skandal sebenarnya... betoi2 or gossip saje....

Bg aku rrr, skandal tu takde mende sbnrnya... huhuhu tp sape yg nak jdkan aku skandal oh... kenot2... aku relakan saje kuikuikui..... tp tgk rrr skandal aku tu bleh bg ape, kalau setakat ckp omomgan kosng.... kenot la.... yg plg ptg fulus huhuhu.... opsss... cukup, bukan aku nak cari skandal ekk.. sekadar gambaran nape adenya skandal hehehe.....

so, sape nak tips cari skandal kontek me okay..... nak bantai skandal pun bleh gak.... nak mintak tlg aku skandalkan bleh.... tp nak skandal ngan aku tu kenot rrr.....



skandalkah??? hahaha, kenot2

......Nakal

Ampun aduh ampun
Sudah lega dan menggoda kepadaku
Wowo... wowo...

Kerlingan mata nakalmu
Trus memandang dan merayu kepadaku
Wowo... wowo...

Ohh
Kuhanya bisa menahan perasaan

Tolonglah semoga ini bukanlah mimpi disiang bolong
Wowo... wowo...
Tolonglah tolonglah ibu
Aku jadi seperti orang yang bloon
Wowo... wowo...

Oh...
Kuhanya bisa menahan perasaan
Oh...
Semua karena kelakuan nakalmu

Panas panas panas
Panas badan ini
Pusing pusing pusing
Pusing kepala ini

Panas panas panas
Panas badan ini
Pusing pusing pusing

Oh...

Ku TuNgGu JaNdAmU....

Kamu aku cocok
Sejak dulu sudah bersama
Boleh di bilang berpacaran
Berdua kita serasi

Tapi kini lain
Kau malah berpaling dariku
Dan berjanji dengan yang lain
Aku ini kau campakkan

Namun cintaku tak bisa
Begitu saja menerima
Kenyataan kau pergi dariku
Aku masih tetap cinta

Lalu kuputuskan kutunggu jandamu


Kutunggu jandamu
Maaf bila ku menyumpahi
Saking aku cinta padamu
Kau jandapun aku mau

Lalu kuputuskan.. kuputuskan kutunggu jandamu

Lalu kuputuskan kutunggu jandamu

Tak bisa terima kau pergi.. dariku
Aku masih tetap cinta
Lalu kuputuskan kutunggu jandamu

22 April 2009

EXAM

24 April nanti aku akan memulakan exam baut kali ke enam di UPSI ini,
kali ini aku agak tenang dan tidak lah takut sgt nak mengahdapinya.....

bukan la bermakna aku sudah bersedia, ttp aku rasa tak perlu terlalu menekan diri
utk study habis-habisan.....

entah la, kalau ikutkan selama lima sem yg lepas.... aku mencuba dan mencuba saat2 hampir exam.... dengan harapan aku dpt lebih baik.....

hmm... akhirnya sama juga, aku try juga tak mencuba sgt..... keputusannya sama jugak.....
jd apa boleh buat, nak semakin baik tak dpt.... menurun belum tentu.....

jd sem nie takde rasa sgt nak exam.... persediaan sederhana, tp nota tetap habis aku baca.....
tetap habis aku tulis balik.... tetap habis aku pdkkan nota tu jd pelbagai peta......

tp bab semangat tak berkobar2 sgt.......

harap2 semua berjalan dgn baik.....

16 April 2009

Seribu Tanya.... Cinta Kurniaan

Suatu perasaan terdalam manusia yangmembuatnya rela berkorban apa saja demi kebahagiaan orang yang dicintainya. Pengorbanannya itu tulus, tidak mengharap balasan. Cinta tidak bisa diukur dengan materi ataupun yang berasal dari dunia fana. Cinta adalah perasaan hangat yang mampu membuat kita menyadari betapa berharganya kita, dan adanya seseorang yang begitu berharga untuk kita lindungi. Cinta tidaklah sebatas kata-kata saja.

Cinta adalah sebuah perasaan yang diberikan oleh Tuhan pada sepasang manusia untuk saling…. (saling mencintai, saling memiliki, saling memenuhi, saling pengertian dll). Cinta itu sendiri sama sekali tidak dapat dipaksakan, cinta hanya dapat brjalan apabila ke-2 belah phiak melakukan “saling” tersebut… cinta tidak dapat berjalan apabila mereka mementingkan diri sendiri. Karena dalam berhubungan, pasangan kita pasti menginginkan suatu perhatian lebih dan itu hanya bisa di dapat dari pengertian pasangannya

Cinta merupakan anugerah yang tak ternilai harganya dan itu di berikan kepada makhluk yang paling sempurna, manusia. Cinta tidak dapat diucapkan dengan kata-kata, tidak dapat dideskripsikan dengan bahasa apaun. Cinta hanya bisa dibaca dengan bahasa cinta dan juga dengan perasaan.

Takdir Cinta

Cinta Sejati tidak menyakitkan
Cinta Sejati Menyembuhkan
Cinta Sejati Membuat Kita Kuat
Dan Hanya Cinta Kepada Sang Pencipta ALLAH SWT Yang ABADI

Dan ya Allah yang tercinta…
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Walaupun tidak sama dengan dirinya….

Ya Allah ya Tuhanku…
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik buatku
Karena Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambaMu ini

Ya Allah…
Cukuplah Engkau saja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang daif ini

Jangan Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini maupun di akhirat

Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau ridhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh

Amin… Ya Rabbal ‘Alamin

ku tutup mataku
dari semua pandanganku
bila melihat matamu
kuyakin ada cinta ketulusan hati

yang mengalir lembut
pengusa alam
tolonglah pegangi aku
biar ku tak jatuh

pada sumur dosa yang terkutuk
dan menyesatkan cintaku
andaikan ku bisa
lebih adil pada cinta kau dan dia

aku bukan nabi yang bisa sempurna
ku tak luput dari dosa
biarlah ku hidup seperti ini
takdir cinta harus begini

ada kau dan dia bukan ku yang mau
oh tuhan kuburlah hatiku

15 April 2009

Yeah... ku temui jawapan.....

Belum pun exam lg, aku telah temui beberapa jawapan yg aku perlukan heheee..... Ops, jgn salah faham, jawapan tu bukan jawapan exam la tp persoalan kenapa aku suka merepek dalam ni.... Sbbnya, takde mende pun, saje jer nak legakan perasaan. Maaf kepada pembaca yg tertanya-tanya coz situasi tidak lah seberat penulisan hehehe.... yg memberatkannya aku jugak. Tp kdg2 kita perlukan perluahan walaupun dalam keadaan tidak nyata. Nak luahkan pada manusia, diorang tension nak exam nie.... So sambil2 wat kerje, sambil2 tension aku pun meluah siratan yg tersurat... Hai entahlah, skrg bila dah fikir2... hmm, agak bodoh jugak masa tue ekk...

Apa2 pun kerja akhir yg perlu aku settle kan adalah proposal... Hmm, dalam semangat2 nak buat... aku rasa macam tak sihat jer... Badan panas, kerongkong perit.... Waaaa aku nak demam ker? Jgn la, dah dekat exam ni..... Apa2 pun aku akan mulakan balik proposal yg hampir selesai setelah tergendala dgn laporan Kem Kaunseling Kelompok..... hmm, next week kena hantar kat Dr Jaz dah.... Moga2 dapat lah aku idea hari ni utk bermain fakta dan manipulasi ayat utk cantikkan proposal aku tu... Kadang2 huraian yg menarik terhadap satu2 fakta tu dpt menunjukkan kehebatan satu2 proposal tersebut....

Maka, tunggulah aku sempurnakannya.............!!!!!

12 April 2009

Bushannye....

Yang ku nanti-nanti
Keindahan mimpi
Bertaut mata dan raga
Siratan mahligai usang...

Ku sambut suratan
Penuh rindu dendam
Menyusur naungan masa
Lambaian kelam asmara

Di sana dikau bertamu
Di sini aku beradu
Hujung pasrah ku bertandang
Lena bersama rahsiamu

Usah biarkan ia ditelan masa
Semalaman menghitung kelewatan
Semoga hati kita bisa mengerti
Walaupun hanya sekelip mata

Angin bisikan khabar kasih dan sayang
Leraikanlah mimpi malam yang sama
Di jiwaku namamu gemerlapan
Abadinya suatu pengorbanan

Yang ku nanti-nanti
Keindahan mimpi
Bertaut mata dan raga
Siratan mahligai usang...

Terkilan

Tak usah sembunyi
Kebencian dan keegoanmu
Terhadapku
Dari gerak bibir
Dan senyumanmu
Jelas terbukti semua palsu

Kau dengar fitnah
Serta hasutan menceritakan
Perihalku
Sedangkan dahulu
Kau tidak bersikap sedemikian
Kau pengasih...
Kau penyayang...
Terhadap diriku

Terkilan...
Hati ini bila mengetahui
Diriku tak diperlukan lagi
Bukan ku berdendam
Bukannya aku membenci
Tapi ku rasa berjauh hati

Tak perlu memujuk
Dan tak perlu lagi
Kau berkirim salam pada diriku
Biarkan aku...

Ku pujuk hati
Sentiasa sabar menerimanya
Walau diriku
Memendam rasa...

10 April 2009

kETAKUTAn

EXAM SEMAKIN HAMPIR................

apa yang aku sediakan kali ini
tidak seperti selalunya
maha hebat dugaan ini
hati tidak dapat terima
namun hati juga tak mahu bertindak
kerana aku tertinggal hatiku entah dimana
bersama perasaan
bersama semangat
aku yang dulu
hilang entah kemana......
yA-aLLAH... selalu aku
diberikan kegembiraan tatkala exam
dengan semangat
dengan ingatan
dengan ulasan jawapan yang baik
dan keputusan yang aku harapkan
tetapi kali ini di mana semua itu...
belum pun hadir....
sedang saat itu tidak lama lagi

APAKAH YANG AKU DAPAT SEMESTER INI SATU TAMPARAN MAHA PERIT NANTI

Maafkan AKu Teman2

Maafkan aku teman2 kerana mebuatkan kau tertanya2..... kalau aku sedikit sebanyak buatkan kamu terdetik benci padaku.... tidak dapat untuk aku menghindarinya lagi.... aku sedang mencari diri sendiri yang kian jauh dengan harapan dan impian ku.....

Teman Kelab Debat ku....
Maafkan aku sangat2... aku merindui kalian
biarpun kalian tidak mengingatiku dan hampir melupakan aku
sangat merindui untuk berjuang lagi bersama-sama korang
Namun, apalah daya aku....
Bukan kerana aku terlibat dengan pengurusan lain
kerana dahulu pun aku terlibat juga
tapi masih boleh berikan komitmen
namun kini aku kehilangan diri sendiri
aku harus betulkan apa yang telah tersasar....
maafkan aku kerana tidak dapat bersama lagi....
aku tidak kisahkan apa2 lagi termasuk pelajaran
tolong fahami aku... biarpun korang tak pernah bertanya
atas perkara yang sukar untuk aku kongsikan....
namun semuanya tidak kerana aku sudah serik
kerana jiwa aku sangat mencintai dunia debat....
tetapi jalan hidupku telah menjauhkan aku dari semua
yang aku aku minati.....

Teman JMK ku....
lihat aku sekarang....
apa yang berlaku.....
samada kamu faham atau tidak
buatlah tafsiran...
aku sebenarnya tertekan
dengan pelbagai dugaan
demi dugaan yang mencabar...

Teman2 Baikku
aku sudah serik untuk bercerita lagi
kamu pun sudah muak untuk mendengar
kali ini biarlah aku simpan sendiri
apa yang kamu nampak itu bukan yang kamu nampak
apa yang kamu tafsir itu bukan yang kamu tafsir
terlalu berat yang aku rasakan
terlalu sakit.....

Teman2 yang lain.....
terima kasih kerana ada yang bertanya
kenapa n mengapa???
aku tiada jawapan untukmu....
maafkan aku.....

yang pasti aku tak akan lari ke mana2...
aku tetap kan berada bersama2 di bumi bertuah ini
cuba untuk mengikuti kamu semua sedaya mungkin
namun hati aku tidak lagi di sini
kerana aku telah tertinggal ia entah di mana
sudah lah keseorangan
sudah lah tanpa sandaran
ah letihnya hidup ini......

MAAFKAN AKU!!!!!

Aku Sedih Saat Ini....

Bila ku didatangi malam
Gelora perasaan mencengkam dijiwa
Masihkah ada lagi
Dayaku menghindar dari kealpaan

Diterjah berbagai persoalan
Dihujani airmata penyesalan
Bisakah terhapus semua
Segala dosa-noda yang bertakhta

Terangi jalan hidupku
Dengan cahaya kasih Mu
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu

Tuhanku...
Di malam syahdu ku merayu
Ampunilah segala dosaku yang lalu
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu

Tuhanku...
Usah Kau biarkan diri ku
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu
Hidup matiku hanyalah untuk Mu

Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran
Suburkan jiwa ku dengan keimanan
Hanya pada Mu Oh Tuhan
Ku sandarkan harapan

Aku Masih Tersenyum

Aku masih belum tidur lagi saat ini..... hampir lima pagi namun aku baru selesai menyiapkan tugasan laporan sesi silang budaya.... hati aku sangat sedih dan kecewa dengan hasil kerja yang tidak seberapa.... aku ingin menyiapkan dengan baik namun aku tidak mampu lagi menguatkan diri seperti dulu..... aku siapkan dengan kadar segera walaupun kawan2 lain sudah lama siap dan hantar..... aku masih merangkak-rangkak siapkannya..... apakah maknanya semua ini.... 15 markah aku siapkan sesuatu yang bukan kemahuan aku.... aku tersenyum.... APA MAKNANYA IMPIAN, DATANG DAN PERGI.......

Dalam pemikiran aku terkenang akan buku log yang masih tergendala dari minggu ketiga..... aku tahu siang nanti perlu hantar untuk di beri markah...... hmm, masih belum aku siapkan...... hilanglah aku nampaknya 5 markah di situ...... tidak bersemangat rasanya untuk aku menyudahkan semua itu.......

aku tersenyum..... terkenangkan tugasan2 aku semester ini, banyak yang kawan2 aku yang buat..... aku hanya sentuh sikit2...... yang individu aku buat cincai2..... ah... baru aku tersedar maksud kawan aku..... aku sudah berubah..... inilah jawapan kepada perubahanku...... apa puncanya????? aku sendiri tidak mendapat kepastian...... aku kelihatan okay pada mata mereka namun aku gagal dalam diri sendiri......

Dan aku pun tersenyum..... terkenangkan nasib kawan ku yang mencari2 sinar ceria hidupnya.... dia kawan baik ku dulu kini dan selamanya..... namun saat2 dia dalam situasi yang maha hebat perlu dia hadapi, aku tidak pedulikannya.... tidak bertanya dan bagai tidak kisah...... maafkan aku kawan..... maafkan kerana aku sendiri kehilangan perasaan pada corak kehidupan ini..... aku tahu sokongan itu perlu.... namun aku sendiri kehilangan pertimbangan dan sandaran......

Aku masih tersenyum..... ingatkan kehidupan ini, perjalanan ini masih panjang..... aku mahukan aku yang dahulu, pentingkan kemenangan dalam sesuatu perkara.... biarlah mereka kata aku suka bersaing dan menang.... namun itu memberi aku seribu makna kerana aku dapat berikan kejayaan pada diri dan keluargaku..... aku dapat keputusan yang mereka harapkan..... namun kini di mana semangat itu.... aku tercari2 di mana aku tertinggal semangat itu.....

Ah, hidup ini......
buatku tersenyum
aku pun tersenyum
aku masih tersenyum
aku masih tersenyum
masih tersenyum........................

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu