MuRiD Ku

28 Mac 2009

Bakal2 Kaunselor dr UPSI 06/07

Klik 2kali utk besarkan.......

Oh My Pic, Aku Sebagai Bakal Kaunselor



27 Mac 2009

Teater "Hakikat Sepi Seorang Insan" (utk malam kebudayaan Kem Kelompok)

nie persembahan Teater dari group Kaunseling Kelompok bg makmal Faizz ekk.... jgn jeles tau....

Hakikat Sepi Seorang Insan

Insan berjalan perlahan-lahan melewati id, ego dan superego…….

Insan :
Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
Namun ini hanya ada di bibir
Di bibir saja

Aku ini yang bisa mengerti
walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
Biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu

Sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri

Oh.. ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
Aku tetap diam

Insan berhenti di tengah pentas di belakang id, ego dan superego…..

Id :
Arghhh……….. bebaskan aku!!!! Lepaskan ….. penjara diri ini memerangkap aku…. Aku mahu berlari dalam hidup ini, berlari mengejar kesukaanku…. Berlari menghambat keseronokan aku…. Usah menipu aku dengan pelbagai nilai, tak payah perdayakan aku dengan sejuta kemurnian…. Jangan cuba melarikan kepuasan dari aku…. Kau (menuding jari pada ego)….. kau sang ego, puaskan segala kehendak diri aku… turutkan semua mahu ku….. jangan bataskan aku dengan hasutan dia (mengelilingi superego dan marah)….. Kononnya bermoral, kononnya pengawal… tapi dia membataskan perhubungan antara kita…. Dia cuba memenjara kehendak dan membiarkan kepuasan aku…… Sang ego bertindak atas tuntutan aku sekarang (mememang dan menolak-nolak ego)…..

Ego :
(menangis keran di tolak-tolak) Ish…. Ish….. tuntutan kau Sang Id, sukar untuk aku lunaskan…. Fahamilah kepenatan ini, kau mengertilah kesakitan meyaksikan pelbagai ragam dunia ini….. Kau mendesak aku mengikut rentak mu…. Boleh… aku bisa mengikut suara akal Insan itu…… Namun, sedarkah akan dikau, dia (berpaling menunjuk pada Insan)…. dia yang bakal tersiksa….. Dia seorang insan yang lemah…. Cuba mencari-cari jalan keluar dari permasalahan, cuba mengintai-intai sinar dalam kegelapan….. Aku,…. Aku yang tersepit, aku yang serba salah kau tahu….. Menghitung tingkah dari pengalaman…. Cuba berfikir dari kewarasan dan cuba bertenang dalam keresahan….. Apa kau mahu Insan itu mati… terkujur tubuh dalam kehinaan……

Id :
Ahhh…. Aku peduli apa….

Superego :
Sang Ego….. (merapati ego dan memeluknya ) bersabarlah, renungkanlah sekeliling mu…. Ramai yang memandang, cuba rasai dengan hati Insan itu….. mahukan engkau mengawal tingkah lakunya agar tidak tersasar ke lembah….. Kau telah pelajari dari pengalaman erti nilai-nilai kebaikan, erti ajaran Insan bermoral…… Kawal emosi Insan itu, pertimbangkan dahulu suara akal, jangan melupakan hati dan perasaan…. Bimbang kelak… salah tindakan mu kerana menurut kehendak sang Id, Insan itu kehilangan punca….. buatlah pertimbangan sebaiknya…..

Akal :
(masuk dari kiri pentas dalam keadaan merungut) Ah… aduh….. serabut…. Pening….. apa yang harus aku perbuatkan…. Aku mahu lari dari permasalahan ini…. Aku mahu hidup ini penuh kebebasan dan kesenangan…. Semua itu boleh buatkan aku bahagia…..

Hati :
(masuk dari kanan pentas dalam keadaan sedih) Benarkan kau akan bahagia kiranya aku menderita…… Wahai Akal... kau selalu salah dalam berfikir… apa kau ingat semua Insan sama pemikirannya dengan mu….. apa kau kira, semua Insan tahu apa yang kau fikirkan….. itu sebenarnya buatkan kau tidak rasional…. Dan kesannya….. adalah ke atas aku, aku kesakitan, aku menderita dan aku kecewa….. Kau tidak pernah berfikir akan aku….. dan tak akan pernah terfikir menjaga aku… hati seorang Insan itu…. Kau buatkan perasaannya sering gundah dengan persoalan dalam pemikiranmu…. Sedarlah wahai akal…..

Akal :
(mengherdik hati) Arghhh…… kau jangan ingat aku bodoh…. Berperasaan konon, apa kau ingat kau hati, mampu mengawal aku…. Tunjang gerak balas manusia……. Hahaha… kau yang beremosi sekarang… terlalu mengikut perasaan….. hingga aku berfikir yang bukan-bukan… kau yang bersalah wahai hati…. Bukan aku……. Id, ayuh desak sang ego… turut perintah mu……

Hati & Superego :
Jangan…..

Sang ego di tarik-tarik dan di rebut oleh mereka berempat……. Tiba-tiba Insan menjerit dan mereka tercampak terkapar ke tepi……

Insan :
Diammmmm…… sudah…. Berambus kamu semua…… aku sudah bosan…. Aku sudah muak dengan pergolakan dalaman diri ini….. Fahamilah, mengertilah….. aku sepi….. kembalikan temanku, kekasihku, syurgaku….. aku rindukan belaian… aku perlukan perhatian…. Beri aku panduan…. Jangan biarkan aku begini….. jangan…. Jangan biar aku begini……..(sujud)

Masuk tiga lembaga berupa nilai kebaikan, moral dan budi pekerti…..mereka memeluk dan membelai Insan……

Pemuisi :
Bisik ku pada bulan
Kembalikan temanku
Kekasihku, syurgaku

Tanpa dia malam menemaniku
Sepi memelukku

Bulan jangan biar siang biar malam ini kelam
Biar ia sepi sepertiku

Wahai Insan….. jangan terlalu bersedih dan merintih…. Di sekelilingmu penuh dengan penawar… berupa moral yang kau jaga, nilai murni yang kau amalkan dan budi pekerti yang kau sumbang…. Membentuk dirimu menjadi insan…. Mereka ada berlegar-legar di sekelilingmu…. Memelukmu…. Membelaimu…. Rasai kehadiran mereka, agar kau bisa tenang dan damai….. sejenak kau kembali nanti…. Kau akal pemikiranmu akan rasional, hati perasaanmu bisa tenang dan dalaman dirimu akan memandu kearah kebaikan dalam perjalanan mencapai kesempurnaan…….. Bangkit wahai Insan (Insan bangun berdiri perlahan-lahan dan berwajah tenang) bangkit sebagai seorang yang bernama Insan……

Friendster Kwn2 n Blog Ayahanda Taifor

Hari nie sbb terlebih tido skit.... aku tak leh nak lelap huhuhu.... so aku wat la kerja2 yg terbengkalai sambil2 tgk2 fs kawan2..... Best gak mengenang2 masa lepas nie..... rindu aku ngan kawan2 lama dulu.... mmg bertahun2 tak berhubung ngan mereka.... yg form 6 tak tahu ke mana apatah lg yg form 1 - form 5...... yg ada dekat UPC ni pun tak terjumpa.... yg ada hanya Yusuhairi, itupun asyik bergaduh jer ngan dia.... maklumlah dia dah jd senior debat yg hebat.... banding aku senior yg tak hebat huhuhu......Perasan la ko Hairi......

tgh2 tgk2 fs diorang aku terjumpa fs Ayahanda Taifor..... hmm bangkitkan lg kenangan masa form 6..... huhuhu..... kenalkah lg ayah dgn pelajarnya yg ini..... Lama sudah tak ke temu..... Hmm.... belek punye belek.... aku terjumpa blog ayahanda.... Hmm, kagum sekejap..... apa lagi habis aku menelaah blog itu..... Wah... ayah still aktif ekk..... malah makin hebat.....

Semua tue buatkan aku merindu zaman2 sekolah dulu.... masa wat program ngan Masrul, Tikah, Eno, Ucop, Mazura, Kak Su n lain-lain..... Ingatkah lg mereka??? Hmm, sudah lama aku meninggalkan semua itu.... sedar tidak sedar aku bakal bergelar kaunselor lg setahun..... Mampukah aku???? sedangkan kat sini aku jarang wat program melainkan tugasan yg ada markah yg mewajibkan..... aku lebih byk terlibat dgn perkara lain.... debatlah, pengacara lah, teater lah.... macam2.... Mampukah aku nanti???

Ah.... dalam waktu2 camni jgn tanya lg..... aku mampu sebenarnya.... Yeah aku boleh.... n aku sebelum tu aku nak jumpa kembali ngan kawan2 lama aku.... terutama ngan Ayahanda Taifor.....

Apa yg BERUBAH???







































Hmm... baru2 ini kawan sekelas aku ada bertanya, kenapa aku tak seperti dulu? Persoalan itu menyebabkan aku keliru n tak tahu nak jawab apa.... Dalam pemikiran aku, apa yg berubah??? Bg aku semuanya sama sahaja.....Mahu shj aku bertanya kembali apa yg dia lihat pd aku selama ini telah berlainan..... Namun, aku fikir semua insan punya pemerhatian yg berbeza..... Apa yg pasti semua itu buatkan aku perlu utk menilai kembali diri ini..... Apa yg sebenarnya telah membuatkan dia berkata begitu.....

Hmm.... Terlupa Sudah Mahu Menulis

Salam.... npknya aku muncul kat ruangan blog sdr skali skala saje huhu.... hampir terlupa mahu menulis..... Bukan tidak mahu namun kekangan masa yang teramat sgt.... Sedangkan blog nie harus aku sentiasa update dgn bahan2 baru utk tatapan bersama terutama ttg kaunseling krn En Aziz mahu menilai utk subjek Pengurusan dan Perkhidmatan B&K..... Ya tuhan.... kesibukan ini membataskan..... Hmm, mari aku semak kembali apa yg berlaku sepanjang aku biarkan blog ini berhabuk......

1) Pementasan Teater "KERUSI"... team Warisan Ungu UKLK berjaya meraih tempat ketiga dan kategori Pengarah Terbaik.... wah bangga sangat2 huhuhu.....






























2) Pembentangan aku kat Sidang Dewan Pendidik membawa isu Rancangan Orientasi Sekolah (ROS)... berjalan lancar namun di sebabkan penganjur tidak membawa pihak yg sepatutnya menjawab, isu itu tergantung begitu shj... Apa jawabnya??? aku pun masih tertanya-tanya.... OPs!!! aku bukan pembangkang okay.....


3) Pelbagai program Jawatankuasa Kediaman Luar Kampus.... saban minggu n sgt memenatkan aku..... aku sering tertido (bukan tido ya....) dalam kelas huhuhu kawan2 aku pun pelik nape sem nie aku camnie..... tahu lah kawan2, JMKLK byk sgt program huhuhu..... Nak lawan MPP ke???

4) Pertembungan antara program JMKLK dgn program lain yg menjemput aku turut serta samada sbg pengacara, peserta dan urusetia..... Aduiii pening!!!!

5) Kem Kemahiran Belajar perlu aku ikut juga sbb ini tugasan ada markah huhuhu..... kat SMKA Slim River......

6) Kem Motivasi PMR utk SMK Trolak Selatan & SMK Sg Keruit( JMKLK nyer program)..... wah dah lama tak wat kem2 camnie .... nape masa kat u ni aku kurang terlibat dgn benda2 camni bandingkan masa form 6 dulu????

7) Tugas-tugasan setiausaha JMKLK.... Arie call minta wat itu..... Ijah ym minta siapkan ini..... Hanis berkali2 mesej minta siapkan report.... waaa.... camne ngan tugasan akademik pulak????

8) Tugasan akademik aku kena rushing dalam dua minggu... mmg kritikal..... n sampai skrg masih bertungkus lumus..... wah bala semua nie.... sem depan taubat aku duk kat umah jer.... jgn panggil aku ikut mana2 xtvt lg......

9) Proposal???????? apa jd... baru sekali jumpa Dr Jaz utk luluskan tajuk.... nasib baik sekali jumpa dah lulus dgn sedikit pindaan huhuhu..... "Persekitaran Keluarga dalam Kalangan Remaja di Pusat Pemulihan Akhlak Tanah Merah.....". Mampu??? yeah aku boleh......

10) Kem Kaunseling kelompok bakal tiba...... wah ini penting utk aku bersedia.........

11) Mahasiswa ke Desa.... JMKLK punyer.... sakit otak aku fikirkan nye..... cuti ni aku tak balik yer kawan2...... cuma beberapa hari sahaja utk jenguk kg...... So jumpa la bulan 12 nanti ekk.....

n pelbagai lg yg hampir aku terlupa..... huhuhu..... dan dlm kesibukan ni aku sebenarnya rindukan rehat.... aku rindu utk bersama kawan2.... aku rindu utk balik kg sekejap..... aku rindu utk berbual2 ngan kawan2 lama di telefon.... aku rindu utk balik cuti wat program di sekolah lama..... aku rindu utk jumpa kawan2 lama..... aku rindu semuanya.......beginilah Tsunami Hati aku...... hanyutkan semua yg aku rindukan..........

01 Mac 2009

Minggu yg Memenat n Menyeksakan

Hmm, dua minggu akhir2 ini aku tersangat2 penat n terkejar2 pemikiran n mindaku utk menghadapi segala yg terancang n tidak terdugakan...... Byk sgt perkara yg perlu aku ikuti n lakukan.... bermula dgn khamis, jumaat, sabtu n ahad, 2 minggu lepas aku megikuti n mencari peserta uklk utk Karnival Ilmu KAB....., ada ketika utk satu2 pertandingan aku sendiri yg menyertainya utk memenuhi permintaan Karnival tersebut..... Hmm... ada beberapa kejayaan yg di peroleh oleh delegasi UKLK di sana....

Kemudian, aku kesibukan pula dengan persiapan utk Sidang Dewan Pendidik dlm menyudahkan kajian usul utk di bahaskan.... Sangat penat n tension bila tiba saatnya ia di tunda n bila tiba2 usul tersebut telah beralih arah menjadi sedikikt dingin bila keputusan sudah hampir tercapai sebelum usul dibahaskan..... Wahhhhh...... ROS2..... aku pening......

Tiba pula program UKLK ke 4 buah universiti UM, UITM, UKM dan UPM utk An Excursion of Knowledge.... Lega la sikit dpt jalan2..... namun dlm pemikiran aku memikirkan persediaan utk Sidang Dewan Pendidik n Festival Teater UPSI..... Kedua2nya perlukan persiapan rapi... Arghhhhhh..... camne ngan tugasan akademik akuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jiwa aku memberontak...... Namun dalam masa yg sama aku siapkan juga kedua2nya.... Perasaan tertekan tak akan aku benarkan menguasai diri......

Akhirnya selesai sudah Sidang Dewan Pendidik.... Tumpuan beralih pula pada Festival Teater UPSI, yang mana UKLK akan membawa Teater KERUSI..... wah ada 4 hari lg utk berlatih..... gila...... Dalam berlatih n buat persiapan, kena ikuti program UKLK dua hari berturutan iaitu Hari Kesenian dan Kebudayaan Melayu dan Tautan Muhibbah.... Kedua2nya aku terlewat sikit sbb kepenatan sbb hampir setiap malam pulang lewat berlatih teater......

Akhirnya kemuncak kedua2 minggu tersebut iaitu Persembahan Teater oleh UKLK sebagai peserta terakhir...... Aku sgt takut kerana persiapan tidaklah sehebat mana dari segi dalaman pelakon walaupun prop n custom penuh bersedia...... Walau apapun, aku cukup berterima kasih buat semua kawan2 yg terlibat n memberi sokongan utk pementasan itu.... Koranglah yg terbaik..... aku berpegang pada prinsip... KIRANYA SETAKAT ITU YG KITA USAHAKAN MAKA SETAKAT ITU JUGA YG AKAN KITA DAPAT.... USAH BERFIKIR BERLEBIHAN UTK MENDAPAT YG LEBIH BAIK...... namun percubaan bgku bukan sekali.... walaupun dlm berteater mungkin ini yg terakhir buat kami bersama..... huhuhu.... kenanga dengan korang sangat indah......

dan malam ini adalah malam penentuan, Anugerah Festival Teater UPSI..... bakal merungaki segala2nya......

Namun hati aku sedih keran memikirkan tugasan akademik aku yg banyak ketinggalan..... Hmm, usahlah aku terperangkap dlm harapan n impian yg tidak menentu lg selepas ini.... Berilah aku kekuatan utk menghadapi kesulitan ekoran kesibukan aku 2 minggu ini...... Kerana disebabkan 2 minggu yg memenatkan ini aku

...........tidak dpt bertemu dgn Dr Jaz, penyelia utk siapkan proposal tesis ku.....
........aku baru tersedar n teringat yg Jumaat lepas aku terlupa menghantar Buku Log makmal pd Pn Jun......
......Esok mid term... aku tiada persiapan.......
..........esok n esok n esok ada tugasan perlu di submit n aku belum mulakan.....

ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH..... apa ni FAIZZ......

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu