MuRiD Ku

05 September 2009

Hmm... pengalaman....

Hmm... nampaknya blog aku nie bakal berubah wajah lg.... tp bukan cover dia la dowh.... just penulisan aku kot.... boring rr asyik2 sama.... aku kali nie nak citer pengalaman2 yg lebih ilmiah n bersulam dgn lawak2 lucu pulak..... jiwang2??? tak tinggal.... sbb apa??? coz pencarian tak berakhir lg... so still dalam penantian... tp nak baca semua tue jenguk2 kat Blog ke-2 la ekk... Blog nie cakap, dia dah muak lorrr... aku asyik bg dia makan ayat2 jiwang.... hmm, ape kes kritik2 aku plak... sebat kang....

klah... nie pengalaman yg terbaru baru2 nie... masih lg baru n tak la baru sgt (sorry aku suka membelit2kan diri nie... kihkihkih)

Ke Pusat Pemurnian Akidah Baitul Iman

hmm... utk melengkapkan kajian aku untuk tesis dr aspek persekitaran keluarga... maka terjatuhlah aku di bumi Hulu Yam Bharu (ingatkan jauh tp rupanya jauh).... bertempat di Pusat Pemurnian Akidah Baitul Iman yang bernaung bawah Majlis Agama Islam Selangor..... Aku pergi edarkan soal selidik utk penghuni2 lelaki disana.... sikit jer yg ada kat sana.... tp ape2 hal pun dpt la jugak aku kumpul sikit2 data....

apa yg lebih penting adalah pengalaman yg aku perolehi kat sana apabila berpeluang berbicara dengan mereka.... byk persoalan2 ditimbulkan... aku cuba menjawab dengan tenang dan sampaikan dengan cara seorang kawan yg baik.... umur mereka pun dalam 13 hingga 27 tahun... jd perlulah aku pandai berkata2 demi menjaga keharmonian bersama....

oh ya, yang pergi bersama aku hari tue adalah zaini... sbb dia yg bawak aku kesana.... huhuhu.... terbang wooo.... n dia pun turut sama melayan penghuni2 kat sana.... hmm, masing2 berkongsi pengalaman n pendapat.... masing2 di uji n menguji.... soalan yg paling power aku dapat dr diorang...

"apa pandangan abg terhadap kami kat sini sbg masyarakat kat luar?"

aku jawab
"sy positif dgn semua semua itu.... sbb pengalaman manusia adalah berbeza sbb tue kita unik.... ada yg sy lalui awk tidak... ada yg awk lalui sy tidak... apa yg penting kita pandai menyusur arus kehidupan.... kadang2 dalam dunia nie ada dua kesedaran... samada kita sedar sendiri atau org lain yg sedarkan kita... tp kedua2nya adalah peluang yg sama dan baik utk kita andai kita pandai menghargainya.... dan awk semua disini mungkinberpeluang lebih baik dari sy utk membentuk sahsiah diri... tuah manusia berbeza, ada cepat ada lambat tp semuanya bertuah kalau kita tahu menjadikan diri kita lebih berharga..... yg ptg pandailah membuat pilihan dalam hidup sbb pilihan ada pada diri kita sendiri....." n bla,bla,bla sampai aku tak sedar diri..... n tiba2

soalan tahap maksima power....

"abg ada adik perempuan, kalau saya nak kawin dgn adik abg camne"

tergugat nilai kemanusiaan aku hehehe.... tp aku cool n menjawab

"sy tak memandang kisah silam itu sbg penghalang individu itu sekarang sekiranya dia benar2 berubah n mungkin perubahan itu menjadikan dia lebih baik dari individu2 lain.... apa yg ptg berbalik kepada diri kita sendiri utk membuat penerimaan n pemilihan... kalau kita boleh memilih utk menjadi jahat kita juga boleh memilih utk menjadi baik.... dan yg menjadi baik itulah lebih senang n membahagiakan berbanding pilihan sebaliknya yg sukar n memudaratkan..... jd terpulanglah pada diri kamu sendiri, utk apa hendak mengahwini adik sy... utk jdkan dia isteri yg baik, solehah n berbahagia atau menjadi hamba, tidak elok dan menderita.... itu yg sy boleh sampaikan...." n bla2222222... tak sudah2

sedar tak sedar masa kian berlalu sampai pukul 4.... so aku pun minta diri untuk bersurai.... ape pun pengalaman sebegini sgt indah n mengajar aku byk perkara dalam mendidik diri sebagai seorang kaunselor yang baik n berkesan....

Hidup Ini Indah....

Sebenarnya indah hidup nie...
itupun kalau kita pandai mengindahkannya
bukan mudah untuk hidup menjadi indah
kalaulah kita sering merasa gundah
gundah2 pun akan mengalah
persis apa yg kita mahukan...
apa yg kita fikirkan
yg penting segalanya bergantung pd kita
apa pilihan yg kita mahukan???
apa pilihan yg kita ada???

Sebenarnya indah hidup ini...
kalau kita pandai mencoretkannya
eh... aku tak pandai melukis
alaa.... buruk2 pun hasil daripada kita juga
jd semuanya pengalaman
bagaimana kita memilih untuk pandai mencoret
atau sekadar pandai menconteng
kalau mencoret baik coretan puitis lah lagunya
kalau menconteng terlebih contengan tamatlah bekalan warnamu
buat apa menconteng sbb warna yg kamu guna itu
sangat berharga pada masa2 akan datang

Hmm.... indah hidup ini
Tp hidup aku indah ke????

Indah tak indah tak indah tak....

dah indah... tp kalau ada pelengkap keindahannya maka berbahagialah aku.....

01 September 2009

Pertanyaan Buat Semua

daun daun luruh
udara menggantung
di ujung hidung

waktu
memutar semua mahkluk

semuanya terlihat
semua terekam
semua tersimpan
dan,,.
akan kuterima
sebuah buku
di hari akhir ku.
entah dengan tangan yang mana.

sudahkah aku
merendah?
sudahkah aku
berkaca?
sudahkah aku
simpuh sungkur?

tidak semua hari dapat ku hitung
tapi apa yang akan kuterima
jika hari itu datang?
udara menggantung di pelupuk mata

ada yang
menangis
ada
yang
tersungkur

daun-daun luruh
udara menngantung di depan diri.
sudahkah..?

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu