MuRiD Ku

26 Julai 2011

Hati Yang Terbang

TERBANG............ JAUH


11 Julai 2011

Tapak Yang Tertinggal I

Saban kali kita langkahkan kaki
menapak hari demi hari kadang berlari
mengejar cerah silih berganti adakala mendung
tiap kali juga kelam di temui
sepanjang jalan penuh liku berkali tersadung
saat kaki hanya mampu di seret
tersepak batu berdarah melecet
terpijak duri menusuk tajam pedih dan bisa
kita tetap perlu terus melangkah
walau rangkak itu juga di namakan langkah

Sering juga kita gelojoh berkejaran
terlalu gopoh menghayun tapak
cemas bagai menyelubungi seluruh arah
di hambat bayang yang terlekat
asalnya mencari terang cahaya cerah
beralih pada teduhan rimbun kehitaman
kerna takut dan bimbang bebayang di belakang
kita selalu kerugian mengumpul cerah memancar
buat panduan suluhan tika cahaya pudar dan hilang

Tiap langkah yang terpijak pada lantai bumi
terbilangkah kita akan tapak yang tertinggal
berbekas kukuh atau sekadar kesan debu kotor
akan hilang lenyap tanpa mampu terkesan
dek mata hati apatah mata kasar sering tuli membuta
yakinkah kita mereka di belakang bisa sampai
seperti kedudukan kita saat ini walau perit
kiranya kita sendiri tidak mampu pasti
tapak yang tertinggal itu berbekas dalam dan kukuh
atau sekadar debu kotor mangsa angin jalanan

Hayunkan langkah biar berderap singgah di lantai
kejap tumit saat langkah bertukar rentak
biarpun langkah itu berlari atau masih bertatih
namun tapak yang tertinggal jelas berbekas pasti
moga mereka di belakang mampu melihat dan mengenal
segala jerit dan perit perjalanan mengejar cerah
sebelum berteduh di bawah naungan limpahan sinar
tapak yang tertinggal sebuah kenangan abadi
bakal terjadi saban kali kau melangkah lagi


Faizz 11 Julai 2011
Dedikasi buat anak bangsa


08 Julai 2011

Perasan atau Perasaan Saje


Jangan tanya!!!!!


Siapa?????

Skarang di skolah aku seringkali mendengar soalan begini :

"Faiz, bila lagi?"

"Faiz, dah ada calon blum..."

"Nak akak tolong carikan ke???...."

"Faiz nak yg macam mana????"

Mungkin sbb aku paling muda di situ dan paling comel, cute, hensem n sgala2nya lah bg warga Badawi hehehe.... tak percaya pun, aku sendiri hingga ke saat ini terpengaruh utk percaya sbb saban hari ayat ini mnghantui :

"Hari nie faiz nampak hensem la...." (semalam n dua hari lpas n minggu lpas pun cakap bgitu jgk)

"Faiz.. waaa segaknya...."

"Anak truna nie hnsem betul....."

Itu dari kakak2 n abg2 yg ada... Tp bg murid2nya pulak.... :

"Cikgu..... cute la...." (ayat ini akan berulang2 skiranya aku berselisih dgn barisan pelajar yg panjang biarpun berblas2 org..)

Atau yg memanggil dari atas atau tmpat yg jauh...

"Cikgu!!!!!!!!!..... cute.. hensem....."

Atau aku kdg2 terdgr mereka berbisik2....

"Cikgu Faiz nie hensem la kan.... brgaya...."

Dan plbagai ucapan yg mnyelubungi diri.... Dan aku rasa disbbkan itulah perasaan aku mnjadi perasan.... Tp aku rasa mungkin ia dah jd betul sbb bukan 40 dah cakap tp dah lebih 400 org....

Ish3....

Apa2pun coretan yg mrepek ini sekadar melepaskan kebosanan... pengalaman aku di sekolah... Kalau nak termuntah tue silakan jer.... hehehe...



07 Julai 2011

Kesepian Sekeping Hati


Teristimewa Buat Seseorang...


Sebuah kisah yang begitu panjang
seringkali mengusik dan membelai
kisah yang berakhir pada realiti
namun tak pernah tamat di dalam hati
datang dan pergi sudah menjadi satu sandaran
buat sekeping hati yang bersendiri

Sekeping hati itu begitu menikmati kesendiriannya
tenggelam dalam kesepian yang tak kunjung berakhir
diam terpaku tak bergeming
ketika tetesan embun pagi menyapanya dalam hening
keadaan yang membuatnya begitu mencintai
kesendirian dalam kesepian

Ketika ada tangan yang ingin menyentuhnya
perlahan ia menjauh dan menghilang
seolah ingin menarik diri dari dunia ini

Hening dan sunyi adalah teman akrab baginya
bahagia sesekali datang
namun cuma sesaat ia rasakan
tangan-tangan yang menyentuhnya
akhirnya mencampakkannya
dalam lorong-lorong waktu yang gelap
mengurungnya dalam kesepian yang panjang

Desahannya perlahan
menyiratkan keletihan yang mendalam
ada nada-nada sedih yang selalu dilantunkan
ada bait-bait sendu menghiasi
perjalanannya dalam kesepian
seolah ia akan terkurung selamanya
dan tak akan menemukan cahaya
.
Sekeping hati itu hari ini masih sendu
belum ada senyuman yang menghiasinya
semua masih sama sepi dan sendiri
alunan syahdu belum bisa menghiburnya
tatapannya kosong hanya ada abu-abu
hitam pekat dalam pandangannya
masih termangu di sudut jendela hati
hampir rapuh oleh tangan-tangan
begitu tega mencampakkannya

Sekeping hati………
waktu terus berjalan
tak selamanya ia mencintai
kesendirian dan kesepiannya
walaupun ia berdiri kukuh
dalam ruang yang gelap
namun ia mendambakan setitik cahaya

Cahaya yang bisa merangkulnya dengan tulus
memberinya cinta dan sayang tanpa dusta
berharap dan terus berharap
cahaya yang tulus itu segera datang membawa kebahagiaan
sekeping hati itu
ingin mengakhiri kesepian dan kesendiriannya………



Kalau Saya Sayang Awak Macam Mana??? (Jangan Marah Yer...).

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu