MuRiD Ku

15 November 2009

Saat Semuanya Akan Pergi

Kala dan ketika ini,
saat semuanya akan melangkah pergi
ku rasa seperti mahu hentikan putaran waktu
biar kita bersama kaku di sini
biar kita saling melihat aku dan engkau
dia, kita dan semua masih ada bersama

Bila tiba detik kita akan terbang
ku rasa seperti mahu hilangkan angin bertiup
biar kita terus mendarat di tanah ini
biar kita patahkan sayap-sayap
agar kita tidak akan terbang pergi

Pernah kita berjanji
untuk menjadi mimpi indah mengulit lena
mengejar pelangi hingga ke hujung hari
mengutip mutiara di permukaan lautan
dan akhirnya kini mutiara jernih
menghiasi kelopak kerana kita akan pergi

Saat semuanya akan pergi
seakan ku tersedar kurniaan Mu tuhan
berikan aku teman-teman yang membahagiakan
walau terkadang ianya menyakitkan
namun segalanya pengalaman indah
mendewasakan diri untuk lebih bahagia
kini saat semuanya akan pergi
ku tertanya, pernahkah aku hargai pemberianMu itu

Teman.....
pernah kita melangkah bersama
kita bercerita bersama
kita berkongsi saat gembiranya hati
kita berkongsi kala hibanya jiwa
dan kini semuanya akan pergi
gembira atau hiba kita kala ini
kerana segalanya kita pernah berkongsi

Saat semuanya akan pergi
aku menjadi bimbang
kerana aku seorang yang suka bersedih
siapa yang akan membuatkan aku tertawa kembali
kerana aku mudah menjadi lemah
siapa yang akan memberi aku semangat
kerana aku sering kehilangan arah
siapa yang akan memimpin ku pulang
kerana aku suka merasa bahagia
siapa yang akan berada di samping
kerana aku suka merasa gembira
siapa yang akan melonjak bersama
kerana aku berseorangan
siapa.... siapa yang akan menemani
berketawa bersama
hanya pada tuhan kini
ku ceritakan segala-galanya

Teman....
akan rindukan engkau pada ku
akan ingatkan engkau saat-saat dulu
akan bersuakah lagi kita semua
akan bersama lagi atau......
saat semuanya akan pergi
aku fikirkan semua perkara
kerana tak sanggup melihat
SEMUANYA AKAN PERGI
saat ini.....

Saat ini.
hanya ku doakan semuanya bahagia
mendapat yang terbaik dalam apa jua
melalui liku hidup dengan ketenangan
membina diri dengan sepenuh keimanan
peroleh rahmat dan keberkatan
moga aku, engkau, dia dan semua
menjadi apa yang kamu semua ingini.....

AKU SAYANG KORANG SEMUA

(Nukilan Faizz, dedikasi khas buat Muslim Aida, Nor Suhana, Norlaila, Asrihan, Aina Liyana, Nor Afiti, Napisah, Norzaini, Ismail, Mohd Sharihan, Robin, Mohd Al-Faani)

14 November 2009

Mencari Mimpi (Epilog)

Pernah suatu waktu yang penuh dengan kegelisahan, dia terbangkit dari tidur yang lena dan tersedar dari mimpi yang indah. Pernah juga suatu masa yang penuh kebahagiaan, dia terkejut dari tidur yang sekejap dan tersedar dari igauan ngeri. Banyak persoalan timbul di benak fikirannya, pelbagai jawapan yang sukar ditentukan yang mana benar dan manakah yang salah. Begitu payah laluan yang di redahi dengan pelbagai cerita dan juga kisah. Kerana dia adalah seorang yang tidak pernah mengalah di lalui semuanya dengan azam dan tekad menyala.

"Dum.... dum.... dum....." ketukan pintu yang sememangnya dari seorang yang sangat tidak sabar untuk ke kelas saban hari. Bimbang akan ketinggalan bas kitaran agaknya ataupun bimbang hujan membanjiri bumi. "Iewan... cepat sikit, dah lewat nie....", dalam hati terdetik juga, sampai begitu lewatkah walaupun jam baru menunjukkan pukul 7.15 pagi. Dia tahu, walau sampai berapa lewat sekalipun pada jangkaan temannya itu, akhirnya mereka berdua jugalah yang paling awal menjejakkan kaki ke kelas. Hmm... begitulah kehidupan ini, setiap manusia tidak sama sikap dan ragamnya. Setiap manusia juga tidak sama jalan cerita kehidupan dan halangan yang menjerat diri mereka. Namun begitu, perjalanan hidup ini perlu di lalui dengan harapan dan impian.

"Kejap rr.... kalau kau rasa tak sempat, pergi dulu lah....." dia menjawab selamba dan tangan sibuk membetul-betulkan ikatan tali leher. Temannya itu diam dan duduk menunggu, juga dengan reaksi yang selamba. Memang Iewan tahu temannya itu mungkin tidak terkesan dengan kata-kata sebegitu dan dia juga tahu temannya itu sememangnya begitu. Hanya kadang-kadang dirinya akan menjadi lebih beremosi bila saat-saat begini. Ketika merasa sangat kecewa, sunyi, berserabut dengan pelbagi tekanan dek kerana alpa, malas, ambil mudah dan pelbagai perkara yang sebenarnya berpunca dari diri sendiri. Iewan masih sibuk melihat-lihat dirinya di cermin. Bagi dirinya, walau dalam keadaan macam mana sekalipun emosi dirinya namun tidak akan menjejaskan penampilan diri yang perlu dikekalkan. Bukan mahu menjadi hipokrit, namun sekadar mainan psikologi yang mana perlu untuk menjadi seorang yang kemas, positif dan yakin walaupun tekanan demi tekanan melanda. Kehidupan ini bukannya susah dan juga bukannya mudah. Lalui dengan penuh keyakinan dan apa yang diharapkan perlu disertai dengan pencaturan yang rapi. Tetapi kadang-kadang ianya tidak menjadi, hmm apapun dia yakin suatu masa nanti kemenangan itu miliknya juga. Kerana dia berhak dan tidak suka untuk kalah.

"Dah lah tue, kang pecah pulak cermin tue....." alamak berbunyi lagi.... "Yer lah, dah siap okay.....". Pintu di buka dan langkah terus dihayunkan ke hadapan.... terus ke hadapan mengukir pelbagai lagi cerita untuk sekian kalinya. Cerita tentang dirinya, kehidupannya, percintaan yang tak pernah sampai, persahabatan yang penuh dugaan dan keindahan serta pelbagai kisah yang kadang-kadang membahagiakan dan seringkali juga membuatkan dirinya kecewa.

29 Oktober 2009

Aku Merindui Saat2 Dulu Demi Kerana "CIKGU"

Sudah hampir 4 tahun sudah aku berada di UPSI nie.... menjelang awal tahun depan aku akan menjejakkan kaki ke sekolah utk Latihan Mengajar selama 4 bulan lebih.... Maka saat itu bergelar la aku seorang Guru pada panggilan anak-nak pelajar "Cikgu.... Demi semua itu, aku terkenang kembali waktu2 aku sekolah dahulu... sangat skema orangnya, tak kenal warna warni kehidupan luar.... Tatkala aku menjejakkan kaki di bumi Tg Malim dan bertemu pelbagai ragamam kawan2... aku mula mencorakkan kehidupan dengan sepenuhnya warna... kadang2 warna yg aku corakkan sangat buruk dan tak mau dipandang aku sendiri pun.... Namun dalam aku menjalani warna warni hidup itu, aku juga memilih corak2 yg harus aku terus sempurnakan dalam diri seorang aku yg bernama "FAIZ" ertinya "BERJAYA".... ya aku ingin mejadi seorang yg berjaya....

Demi kerana aku akan bergelar "CIKGU" juga aku merindui diri aku yg dulu... walaupun kelihatan naif namun itulah aku.... Aku menyadari, sekarang aku berlainan hanya pada luaran... namun dalaman aku masih lagi seperti dulu.... kerana itulah aku.... Ya, aku akan kembali seperti itu... biarlah apapun panggilan.... Mat Jiwang huhuhu.... Mat Skema... hahaha....oh ya aku teringat panggilan kawan2 kepada aku sepanjang form 1 sampai la form 5.... tak pernah aku citerkan kat sape2..... diorang panggil aku Sultan Mohamad Jiwa... semuanya sebab belajar Sejarah n ada nama tue yg Jiwa belakangnya..... sbb aku nie suka tulis2 puisi n skema... maka lekatlah nama Sultan Mohamad Jiwa utk ku hahaha.... sekarang aku hanya tersenyum n ketawa sendiri.... rindu akan panggilan itu huhuhu.....

Hmm... beginilah aku masa sekolah dulu, sperti dalam gambar huhu... pakaian jer lain... rambut n spek dah sama hahaha.... tue masa Form 1 to Form 5.... form six still skema tp kurang sikit.... Sampai UPSI lansung aku berlainan sekali..... bermacam2 gaya aku mencuba.... pelbagai ragam n perangai aku praktikkan.... namun itu bukan aku.... sekadar cubaan luaran... dalaman????? hmm kini aku rindui diri yg dulu..... kembali pada yg asal...... Bye2 semua.... bye skali dengan kawan2 di UPSI.... aku syg korang semua yg corakkan aku kepada byk warna.... corak2 korang yg cantik akan ku bawa bersama..... dan yg perlu aku tinggalkan, harus aku biarkan terkubur di bumi bertuah Tg Malim ini.....

Tiba2 Rindu kat Bieb.... Apakan daya Mungkin yg Tak Mungkin


Bila aku tertengok gambar nie masa nak susun folder.... tiba2 aku rindu kat Bieb, lama tak bersua, kat Ym pun dah hampir 2 minggu dia tak online atau aku tak terperasan dia online...

Apa2 pun aku harap Bieb sentiasa happy n ceria sbb aku suka tgk dia gembira walau untuk apa jua keadaan pun...

Terlalu Sibuk....

Hmm... sudah agak sekian lama aku tidak menjengah ke sini utk menulis. Bukan tidak ingin tapi tidak sempat. Agak kesibukan sedikit akhir2 nie... Menyudahkan tugasan2 semester nie, siapkan data2 tesis n penulisan ilmiah... sangat memenatkan... tambahan pula, aku kerja di Institut Peradaban Melayu UPSI... lagi menguji aku punyer pencaturan waktu....

Hmm, walau apapun... semua itu hampir berlalu... tinggal sikit lagi utk di habiskan termasuk kenangan2 di UPSI yg harus di cipta.... Hmm tak mau tulis la... just nak letak gambar masa malam pragraduan budak2 BnK 06/07




05 September 2009

Hmm... pengalaman....

Hmm... nampaknya blog aku nie bakal berubah wajah lg.... tp bukan cover dia la dowh.... just penulisan aku kot.... boring rr asyik2 sama.... aku kali nie nak citer pengalaman2 yg lebih ilmiah n bersulam dgn lawak2 lucu pulak..... jiwang2??? tak tinggal.... sbb apa??? coz pencarian tak berakhir lg... so still dalam penantian... tp nak baca semua tue jenguk2 kat Blog ke-2 la ekk... Blog nie cakap, dia dah muak lorrr... aku asyik bg dia makan ayat2 jiwang.... hmm, ape kes kritik2 aku plak... sebat kang....

klah... nie pengalaman yg terbaru baru2 nie... masih lg baru n tak la baru sgt (sorry aku suka membelit2kan diri nie... kihkihkih)

Ke Pusat Pemurnian Akidah Baitul Iman

hmm... utk melengkapkan kajian aku untuk tesis dr aspek persekitaran keluarga... maka terjatuhlah aku di bumi Hulu Yam Bharu (ingatkan jauh tp rupanya jauh).... bertempat di Pusat Pemurnian Akidah Baitul Iman yang bernaung bawah Majlis Agama Islam Selangor..... Aku pergi edarkan soal selidik utk penghuni2 lelaki disana.... sikit jer yg ada kat sana.... tp ape2 hal pun dpt la jugak aku kumpul sikit2 data....

apa yg lebih penting adalah pengalaman yg aku perolehi kat sana apabila berpeluang berbicara dengan mereka.... byk persoalan2 ditimbulkan... aku cuba menjawab dengan tenang dan sampaikan dengan cara seorang kawan yg baik.... umur mereka pun dalam 13 hingga 27 tahun... jd perlulah aku pandai berkata2 demi menjaga keharmonian bersama....

oh ya, yang pergi bersama aku hari tue adalah zaini... sbb dia yg bawak aku kesana.... huhuhu.... terbang wooo.... n dia pun turut sama melayan penghuni2 kat sana.... hmm, masing2 berkongsi pengalaman n pendapat.... masing2 di uji n menguji.... soalan yg paling power aku dapat dr diorang...

"apa pandangan abg terhadap kami kat sini sbg masyarakat kat luar?"

aku jawab
"sy positif dgn semua semua itu.... sbb pengalaman manusia adalah berbeza sbb tue kita unik.... ada yg sy lalui awk tidak... ada yg awk lalui sy tidak... apa yg penting kita pandai menyusur arus kehidupan.... kadang2 dalam dunia nie ada dua kesedaran... samada kita sedar sendiri atau org lain yg sedarkan kita... tp kedua2nya adalah peluang yg sama dan baik utk kita andai kita pandai menghargainya.... dan awk semua disini mungkinberpeluang lebih baik dari sy utk membentuk sahsiah diri... tuah manusia berbeza, ada cepat ada lambat tp semuanya bertuah kalau kita tahu menjadikan diri kita lebih berharga..... yg ptg pandailah membuat pilihan dalam hidup sbb pilihan ada pada diri kita sendiri....." n bla,bla,bla sampai aku tak sedar diri..... n tiba2

soalan tahap maksima power....

"abg ada adik perempuan, kalau saya nak kawin dgn adik abg camne"

tergugat nilai kemanusiaan aku hehehe.... tp aku cool n menjawab

"sy tak memandang kisah silam itu sbg penghalang individu itu sekarang sekiranya dia benar2 berubah n mungkin perubahan itu menjadikan dia lebih baik dari individu2 lain.... apa yg ptg berbalik kepada diri kita sendiri utk membuat penerimaan n pemilihan... kalau kita boleh memilih utk menjadi jahat kita juga boleh memilih utk menjadi baik.... dan yg menjadi baik itulah lebih senang n membahagiakan berbanding pilihan sebaliknya yg sukar n memudaratkan..... jd terpulanglah pada diri kamu sendiri, utk apa hendak mengahwini adik sy... utk jdkan dia isteri yg baik, solehah n berbahagia atau menjadi hamba, tidak elok dan menderita.... itu yg sy boleh sampaikan...." n bla2222222... tak sudah2

sedar tak sedar masa kian berlalu sampai pukul 4.... so aku pun minta diri untuk bersurai.... ape pun pengalaman sebegini sgt indah n mengajar aku byk perkara dalam mendidik diri sebagai seorang kaunselor yang baik n berkesan....

Hidup Ini Indah....

Sebenarnya indah hidup nie...
itupun kalau kita pandai mengindahkannya
bukan mudah untuk hidup menjadi indah
kalaulah kita sering merasa gundah
gundah2 pun akan mengalah
persis apa yg kita mahukan...
apa yg kita fikirkan
yg penting segalanya bergantung pd kita
apa pilihan yg kita mahukan???
apa pilihan yg kita ada???

Sebenarnya indah hidup ini...
kalau kita pandai mencoretkannya
eh... aku tak pandai melukis
alaa.... buruk2 pun hasil daripada kita juga
jd semuanya pengalaman
bagaimana kita memilih untuk pandai mencoret
atau sekadar pandai menconteng
kalau mencoret baik coretan puitis lah lagunya
kalau menconteng terlebih contengan tamatlah bekalan warnamu
buat apa menconteng sbb warna yg kamu guna itu
sangat berharga pada masa2 akan datang

Hmm.... indah hidup ini
Tp hidup aku indah ke????

Indah tak indah tak indah tak....

dah indah... tp kalau ada pelengkap keindahannya maka berbahagialah aku.....

01 September 2009

Pertanyaan Buat Semua

daun daun luruh
udara menggantung
di ujung hidung

waktu
memutar semua mahkluk

semuanya terlihat
semua terekam
semua tersimpan
dan,,.
akan kuterima
sebuah buku
di hari akhir ku.
entah dengan tangan yang mana.

sudahkah aku
merendah?
sudahkah aku
berkaca?
sudahkah aku
simpuh sungkur?

tidak semua hari dapat ku hitung
tapi apa yang akan kuterima
jika hari itu datang?
udara menggantung di pelupuk mata

ada yang
menangis
ada
yang
tersungkur

daun-daun luruh
udara menngantung di depan diri.
sudahkah..?

31 Ogos 2009

Kita Semakin Hampir untuk Kita Semakin Jauh 1

Kita semakin hampir untuk kita semakin jauh
setelah berpenat lelah kita bersama-sama
mendaki untuk menuju ke puncak
meredah untuk mendapat lapang dan terang
jauh kita pergi dan kita semakin hampir
namun dalam sedar sebenarnya
ia semakin membuka jalan untuk kita semakin jauh

Tinggal beberapa langkah untuk kita terus melangkah
bezanya nanti kita tidak lagi melangkah bersama
berpijak pada tapak yang sama
menjunjung pada bumbung sama
kita bakal menginjak pada tanah bumi yang lain
kita akan berpayung bawah lembayung langit yang lain
namun kita membawa gelaran nama yang sama
kita membawa perjuangan yang tiada bedanya

Akan berbisik beberapa lagi patah bicara
sebelum kita terus berkata-kata
bukan lagi sesama kita dan tiada lagi gelak tawa bersama
kata-kata pada insan yang berbeza
membina impian dan harapan yang serupa
untuk ke mercu, puncak dan persada
seperti kita dahulu, seawal mengusung mimpi
demi mencatur hidup yang hakiki

Masih ada sejejak jarak untuk kita camtum kembali
sebelum ia menjadi kelopak layu tak bertepi
bukan beerti kita perlu mengalah pada hakikat
namun demi sesaat yang tertinggal ini
harus kita menjejak ruang, menggunakan peluang
pada yang luka tak usah ditinggalkan duka
pada yang duka jangan dibiarkan hampa
biar luka dan duka itu sembuh bersama
kerna sejejak jarak itu, andai bercantum
seribu makna buat hati aku, dia, kamu dan mereka

Dalam coretan dongengan akhir ini
akan berceritalah beberapa kisah dan butir bicara
yang hakikat ada, namun kita mencuba untuk melupakan
namun semakin kita berlari semakin ia dekat menghampiri
apatah lagi kita semakin hampir untuk kita semakin jauh
kisah luka kisah duka
cerita bahagia cerita ceria
bicara tawa bicara gembira
hakikatnya kita tahu akan berakhir
untuk filem lakonan kita bersama
lantas coretan dongengan akhir ini akan terungkap
kisah, cerita dan bicara


Belum penghujung dan kita sudah lama terperangkap
dalam jerat yang saban waktu kita sendiri menjerat
lantas kita jua yang terjerat dan jerut masa itu
takkan lepas sia-sia begitu sahaja
melainkan pengorbanan yang besar harus terkorban
dan kita tidak pernah tersedar untuk menyedari semua
kini hampir ke penghujung dan kita makin hebat diikat
pada tali yang tak pernah kenal perhubungan
tali hati yang kita sendiri pinjam dari jiwa parah
entah terlerai atau elok terbiar tanpa relai

Itu kisah luka mereka yang memendam duka
tanpa sedar hampir ke persada
titian pelabuhan untuk kita berpisah kian nyata
namun yang terluka masih berdarah bisanya
dan yang berduka masih terkesan kecewanya
tinggalkan kisah luka dan duka ini
kita berbisik pada cerita yang lain
dalam filem yang sama mungkin pelakon berbeza



bersambung........

29 Ogos 2009

Sabar hadapi dugaan asas kebahagiaan hidup

Bersabarlaha aku... dan kawanku....


KATA pujangga, hidup tanpa kesusahan, penderitaan, dugaan dan cabaran bagaikan nasi tidak berkuah, susah senang adalah asin kerana itulah rencah kehidupan. Ia menepati sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Dunia ini adalah negara tempat bala dan ujian.”

Maknanya manusia di dunia ini tidak terkecuali daripada menghadapi ujian hidup baik untuk melihat sejauh mana tahap kesabaran serta keimanan mereka, juga pendekatan digunakan bagi mengatasi dugaan yang datang.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Demi Allah yang jiwaku di tangannya! Tidak Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan ada kebaikan baginya dan tiada kebaikan itu kecuali bagi mukmin jika memperoleh kegembiraan, dia berterima kasih bererti kebaikan baginya. Jika ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya.”

Disuarakan oleh bijak pandai: “Adalah lebih baik menjadi orang beriman yang diuji, daripada menjadi orang kafir yang turut sama diuji. Bukankah lebih baik menjadi orang yang sabar ketika diuji daripada menjadi orang pemarah sedang diuji.”

Setiap ujian yang menimpa pasti terasa pahitnya atau sakit menekan perasaan kerana kebuntuan fikiran. Oleh itu, sabar adalah suatu perkara yang bukannya mudah untuk dilakukan.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya kami akan beri percubaan kepada kamu, sehingga kami buktikan orang yang bersungguh-sungguh dari antara kamu dan orang yang sabar dan hingga kami nyatakan hal kamu.” (Surah Muhammad, ayat 31)

Tidak semua orang memiliki sabar, lantaran itu sikap sabar dianggap mahal dan tinggi nilainya malah ia termasuk sebagai sikap terpuji. Lantaran itu, Allah memerintahkan supaya berlaku sabar dalam firman yang bermaksud: “Hai orang beriman. Berlaku sabarlah. Sabarkan dan perteguhkan kekuatanmu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh kebahagiaan.” (Surah ali-Imran, ayat 200)

Berkata Junaid al-Baghdada katanya: “Bala adalah pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lalai. Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan bersabar.”

Pada prinsipnya, sabar harus diterap dalam setiap aspek kehidupan sama ada kehidupan rumah tangga, tugas kepemimpinan, hidup selaku petani, nelayan, usahawan, guru, pengarang atau penyiar. Semua memerlukan kesabaran, justeru setiap medan pekerjaan dan perjuangan ada tentangan serta ujiannya.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Muslim yang bermaksud: “Sangat mengagumkan keadaan seorang Muslim kerana segala keadaannya serba baik dan tiada mungkin terjadi demikian kecuali bagi orang mukmin, jika mendapat nikmat dia bersyukur. Itu adalah kebaikan baginya dan bila mendapat kesusahan dia bersabar, itu kebaikan baginya.”

Golongan yang sabar sedar mengenai kemanisan, kepahitan dan penderitaan akan berkurang bahkan hilang lenyap berganti kegembiraan. Firman Allah yang bermaksud: “Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu apabila kesusahan menimpa, mereka berkata; sesungguhnya kami ini milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya kami akan kembali.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-156)

Kesabaran adalah kekayaan rohani yang besar, ia sebagai pangkal kebahagiaan. Dalam menghadapi kehidupan yang serba getir, semuanya perlu memiliki sifat sabar.

Aku Fahami Kini....

tak perlu aku bertanya lg....

tak payah aku sebutkan berkali2,

tanpa balasan,

tiada apa yg boleh aku jdkan ia sebagai harapan walau secebis,

jadi aku berkeputusan utk memahaminya sendiri..... dan kini.....

aku fahaminya sendiri.....

26 Ogos 2009

Kata2 Terucap Indah

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

25 Ogos 2009

..................................nota noktah terakhir dan berakhir

.........................
...............
........
.........................
........................
...................
................
................
............
..........
.........
...............
...........
...........
..........................


( . )


setelah bernoktah2 ianya hampir berakhir....

titik noktah yg terakhir menoktahkan segalanya.

sudah ternoktah lah bagi dirinya untuk diriku......

tanpa mengetahui n tanpa memahami....

tanpa bertanya utk ku bercerita...

biar saja ia ternoktah n berakhir disini......



.noktah.

14 Ogos 2009

Jom Sama2 Kita Mendermakan Buku

Warga UPSI semua boleh menyumbangkan buku dgn meletakkan dlm kotak yg di sediakan di pintu masuk Bitara Siswa mulai 17 -24 Ogos ini.....

Apa2 Buku n Bahan Bacaan pun boleh..... terima kasih atas sumbangan anda semua.....


dr kami kump program utk Konsultasi dalam Kaunseling ( Faizz, Ikmal, Zaza, Wan Zakiah, Zetty, Muslim Aida, dan Fam)

09 Ogos 2009

Sudah 1/2 Sem......

hmm.... untuk semester nie dah tinggal separuh lg nak habis, bermakna separuh jugalah aku akan ada di UPSI lg. Lepas tue aku akan berpraktikum, kalau takd aral kat SMK Trolak Selatan.... Maknanya, still ada separuh tahun lg utk aku habiskan tahun akhir nie.... Tamatkan pelajaran peringkat ISPM.... tp tak bermakna pelajaran ku tamat di peringkat ini.....

Apapun, aku dah mula terkenangkan perkara2 yg telah aku lalui semasa di sini.... hmm byk yg terakam di ingatan namun tak byk di lensa kamera... Sudah hampir 4 tahun di sini..... byk sgt2 kenangan, sayu pulak bila sambil2 gelak2 ngan kawan2 kali nie aku terbayangkan saat2 camtu sukar utk terulang lg bila semua dah membawa haluan masing2 membina kerjaya.....

Sudah 1/2 sem nie, aku harap semuanya berjalan lancar n happy kerna masih ada separuh masa lg utk kami bersama.... Lepasnie bila mula praktikum iaitu awal tahun depan kita kan mula terpisah2 n maybe masa konvo jumpa kejap then lepas tu semua.......... ahhhh, bayangkanlah sendiri.....

utk separuh masa yg ada lg nie, aku ingin mengucapkan selamat kita menghargai sebaik-baiknya kpd kawan2 ku terutamanya kpd ZAINI, IMAN, EPY, HAN, ARIE (jmk), ROBIN, MAEL, MUSLIM AIDA, FITI, SUE, ELA, ZAZA (jmk), dan semuanya yg still ada bersama2 atau tiada..... Aku sayang kamu semua.....

13 Julai 2009

Ketakutan pada keTIDAKPASTIan

Hmm, satu perkara yg aku kurang gemari n sangat takuti adalah sesuatu yg TIDAK PASTI..... lantas dek kerna itu aku sering ingin hindari perkara yang tidak pasti..... sama seperti situasi aku sekarang, walaupun aku yakin n pasti dengan perasaan sendiri namun gagal untuk memahami kata hati individu lain (Apakah benar aku bakal Kaunselor, jika begini???).... Huhuhu, apa yg perlu aku perbuat kini hanya perlu berdoa n terus yakin pada perasaan n harapan sendiri.... Yakin pada apa yg aku rasa, yakin pada yg aku telah lalui, yakin pada perlakuan, yakin pada segala apa yg aku harapkan berlaku..... Aku tak pasti yg lain selain aku amat MENCINTAI dirinya..... hingga meletakkan aku pada sudut yg terpaksa memikirkan keTIDAKPASTIan yg amat aku takuti..... n tercipta lah suatu melodi yg berhiaskan lirik kata ini (hehe, aku mmg takkan puas utk mencipta lagu2.....)


DEMI SEBUAH CINTA

sekali ku lalui,
saat yang tak pernah dijalani
tertinggal kesan bukan pada diri
namun di hati....

sering ku bayangkan
ingin ku rasakan
kasih yang berlimpah
menyelimuti diri yang kehausan
rinduuuuu....... oooooo

sekali ku lalui
saat yang tak pernah dijalani
tertinggal kesan tak kan pernah
padam dan terhakis.....

chorus/

ooooo.... kini aku tertinggal
dalam kelemasan rindu
ketakutan pada kehilangan
demi sebuah cinta

dan tak mungkin hilang
dan tak mungkin padam
hati yang terikat
jiwa yang tersemat
rindu saat bahagia
demi sebuah cinta

sekali ku lalui
saat yang tak pernah dijalani
tertinggal kesan tak kan pernah
padam dan terhakis.....

ulang chorus

sekali ku lalui,
saat yg tak pernah dijalani
tertinggal kesan bukan pada diri
namun di hati....


love u so much DUNIA dan AKHIRAT

09 Mei 2009

Boring nyer...

Exam dah takde.... time2 camni la terasa cam nak bace nota plak... masa exam tak mau huhuhu....byk kawan2 dah balik kg... tp aku belum lg... keba settle kan kerja2 utk program MAKSA dulu... pastu 12hb aku balik jap... tu pun sbb sekolah lama aku suruh aku wat program... leh la jenguk kg kejap... then 18 aku dtg UPSI balik utk teruskan kerja2 tuk MAKSA nanti....

sampai1 jun pergi MAKSA iaitu mahasiswa ke desa...ala2 baktisiswa la jugak.... hmm, aku punye portfolio kali ni cam biasa la yg tetap Naib S/U pastu merangkap Unit Jemputan, Sambutan dan Protokol... hmm mmg saje jer nak suruh aku berprotokolkan.... ambik korang nanti huhuhu..... n then pengacara utk malam kebudayaan... kononnya aku ni paling vouge la bila mengacara sbb tu suruh aku.... ala2 cam aznil hj nawawi la kan hehehe......

habis MAKSA 6hb, tak leh balik lg... kena tunggu utk Kursus Pemantapan JMK UKLK baru bg sesi 09/10..... aku dah jd mantan dah huhuhu... bye2 UKLK cedeynye nak tinggalkan semua ni... byk sgt2 memori indah bersama2... program tu 10hb sampai 15hb.... so nak tak nak, mau tak mau 16 or 17hb baru lah bleh lepak2 dgn senang hatinya kat umah.... eh senang hati ke??? maunye, coz seminggu dua lepas tu nak bukak sem baru..... minggu pertama dah kena bentang proposal utk kelulusan waaaaaaa!!!!! kena prepare awal... yer la, mesti aku nak yg sempurna n terbaik kan.... susah org perangai cam aku nie huhuhu......

hmmm... takpe sebelum aku balik 12hb ni aku ingat 11hb tu nak jumpa penyelia aku Dr Jaz.... nak dpt gak la tip2..... wah semangat betul aku ni..... pastu akan bermulalah era baru sem 7.... aku akan tumpukan pada akademik pulak sem ni.... dah terlalu letih dah nak join pelbagai aktiviti...... okay kita tgk asem depan camne huhuhu... seee u

YIN.... adikku sayang

hmm, kat atas ni adalah adik angkat aku Yin... encem tak??? hmm, mesti rrr tgk abg dia rrr huhuhu....... teringat pulak kat dia coz agak lama tak jumpa just mesej n calling jer.... dia ni budak Perak n aku jumpa dia masa wat satu kem motivasi kat UPSI.... aku tgk adik aku ni berwawasan cam aku hehehe.... byk gak yg persamaan yg kami ada al-contohnya tarikh lahir yg sama, pastu cita2 yg sama utk jd peguam tp yg aku punyer tak kesampaian... harap2 Yin boleh, chayok2...... n then dia ni suka berdebat gak....

adik aku ni pandai nasihat aku, yer la kdg2 aku ni bengong2 sikit, citer kat dia so dia bg rrr nasihat hehe.... saje jer nak test dia nyer thinking.... sgt matang n menghormati aku.... taun ni Yin akan duduki PMR... aku selalu pesan kat dia, belajar rajin2 n jgn nakal2..... aku nak sgt dia berjaya dalam exam tu nanti.... pastu dpt kejar cita2 yg seterusnya.... tp aku nyer keyakinan bahawa adik aku ni rajin orangnya, walaupun aku tak npk depan mata... tp aku yakin dia kuat belajar.... n yg paling ptg punyer harapan besar then pandai berdikari..... oh ya, Yin ni anak bongsu dr 8 adik beradik... ha tgk sape kata anak bongsu ni manja lebih n lambat matang.... Yin aku tgk boleh berdikari n matang..... tp aku agak dia manja gak rrr sesetengah perkara.....

k rrr.... gud luck 4 my bro.... abg hope ur success in life....

Exam Dah Berlalu

Hari ni merupakan hari kedua berlalunya exam.... selepas memuaskan diri melepas dendam utk tido sepuas2nya baru der mood nak layari tenet.... uhh lega sungguh rasanya bila exam dah lepas.... walaupun sem ni takdelah aku akhirinya dengan penuh keyakinan cam sem2 lepas.... cuma.... hmmmm yg pasti aku sgt takut memikirkan result nanti... aku sudah dpt membygkan apa yg akan terjadi... huhuhu per2 pun salah aku gak... ala relaks rrr semua tu tak ptg, yg ptg dah nak habis hahaha (chewah, ayat senangkan hati sindri huhuhu)

nampaknya, sem depan aku sem 7... semester akhir di UPSI sebelum praktikum kat mana2 sekolah yg belum lg aku fikirkan.... rasa2nya nak wat kat TrolaK Selatan, sekolah adik angkat aku Yin... senang sikit kalau ada adik kat sana... boleh mintak tolong dia carikan aku klien nanti huhuhu (ceh, jahat sungguh) Per2 pun yin exam taun ni, kot2 dia dpt ke sekolah teknik taun depan lepas dpt result elok PMR... tak dptlah aku mntak tlg dia..... nasib rrr, per2 pun aku harap Yin dpt yg terbaik dalam hidup dia....

dan aku....sekarang akan lebih berhati2 utk jalani taun akhir ni... tak boleh melalaikan diri lg... (selama ni bukan aku terlalai tp sengaja melalaikan diri)... yg ptg aku mesti termotivasi bukan menjadi nasi yg nak basi (nah ambek ko... ingat bakal kaunselor n kaunselor2 ni kuat semangat????? erkkkk kdg2 jer lemah semangat.... jgn mareee ekkk sifu2 hehehe)

okay rr.... aku ase nak p makan jap... k bye...

28 April 2009

Skandal - Lelaki Menangis

JARANG-JARANG rasanya dapat melihat lelaki menitiskan air mata tetapi hakikatnya, mereka juga menangis. Mungkin ramai lelaki, yang egonya keterlaluan, menafikannya kenyataan ini tetapi usahlah membuang masa, sudah terang lagi mahu bersuluh, lelaki juga menangis!

Ramai lelaki tidak mahu mengakui yang hati mereka mudah tersentuh, mata mudah bergenang, senang terasa sebak lalu menitiskan air mata kerana kononnya lelaki yang menangis, tidak macho (tidak jantan). Relevankah?

Cuba kita perhatikan sekeliling, tidak perlu jauh, perhatikan bapa atau datuk, abang juga adik lelaki, paling tidak teman lelaki atau suami, betapa mudah juga mereka berasa sebab, menitiskan air mata, petanda mereka juga manusia biasa, tiada yang luar biasa, ada emosi, punya rasa.

“Lelaki yang kata mereka tidak menangis kerana kononnya kalau menangis tidak macho, pada saya mereka ‘bodoh’. Hal emosi, suka, gembira, duka, apatah lagi menangis tiada kena-mengena dengan soal macho, kejantanan atau kelakian.

“Lelaki juga ada hak dan berhak menangis. Ia membabitkan hal keperimanusiaan, soal hati dan perasaan, tidak kira yang gembira atau menyedihkan,” kata Azhar Khairuddin, 46.

Azhar yang bertugas sebagai Pengarah Urusan mengakui dia seorang lelaki yang amat mudah menitiskan air mata. Hal membabitkan kanak-kanak juga orang tua amat mudah membuat hatinya tersentuh dan tanpa disedari air mata menitis membasahi pipi.

Bagi Azhar, sifatnya itu bukan sesuatu yang memalukan malah dia bangga berperasaan begitu kerana ia menandakan ia seorang manusia yang sensitif dan berhati perut.

“Kisah kanak-kanak didera dan orang tua yang dihantar ke pusat penjagaan orang tua paling mudah membuat saya sebak. Saya sering bertanya pada diri sendiri manusia bagaimana yang sanggup menganiaya dan mendera kanak-kanak begitu kejam dan anak bagaimana yang sanggup menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua.

“Pada saya, jawapan mahukan ibu bapa mendapat penjagaan lebih baik di rumah orang tua langsung tidak boleh diterima. Kita sebagai anak bertanggungjawab menjaga ibu bapa sampai bila-bila sebagaimana ibu bapa menjaga kita kalan senang mahupun susah,” katanya yang pernah ‘memukul’ adiknya gara-gara meninggikan sedikit suara ketika bercakap dengan ibu satu ketika dulu.

Selain isu kanak-kanak dan orang tua, Azhar yang pernah mengetuai misi bantuan kemanusiaan pemuda Umno di Afghanistan beberapa tahun lalu, juga mudah tersentuh dalam perkara berkaitan semangat patriotisme.

Penulis yang juga mengikuti misi berkenaan bersama Azhar, menyaksikan ‘kelembutan’ hati beliau dengan mata kepala sendiri. Dalam semangat berkobar menyanyikan lagu Negaraku, air matanya meleleh membasahi pipi.

Satu perkara yang lebih menggelikan hati mengenai Azhar, dia juga tidak boleh mendengar apatah lagi menyanyikan lagu raya bertajuk Satu hari di Hari Raya nyanyian bertajuk M Nasir.

“Terutama liriknya yang berbunyi Ku lihat wajah suci ibuku, Ku lihat wajah kasih ayahku, Ku gembira, Mungkin inilah dia kebahagiaan, ia benar-benar menyentuh hati saya,” katanya yang juga menitiskan air mata tiap kali takbir raya bergema.

Jurutera, Rashdan Rosli, 37, juga seperti Azhar. Tidak langsung terfikir kelelakiannya tercabar hanya kerana tidak lokek menitiskan air mata.

Menyifatkan dirinya sebagai seorang yang sensitif, Rashdan bukan saja menangis ketika sedih malah saat gembira juga mampu membuatkan beliau menitiskan air mata.

“Saya menangis sedih paling teruk ketika datuk meninggal dunia pada 1997 dulu. Saya amat rapat dengannya dan pemergiannya membuatkan saya rasa kehilangan sesuatu yang amat berharga.

“Saya juga menangis gembira ketika lulus ujian kejuruteraan dulu. Terlalu gembira. Kesimpulannya, tidak bermakna apabila lelaki menangis, lelaki itu tak kuat, tak ‘jantan’, tak macho, cuma hati tersentuh dengan sesuatu kejadian,” katanya yang mudah menitiskan air melihat kanak-kanak dianiaya dan didera.

Nyata Azhar dan Rashdan manusia normal jika melihat pada penjelasan pakar psikiatri University of Minnesota, Dr William Frey seperti dipetik daripada Wikipedia.

Katanya, dalam soal menangis, tiada beza antara lelaki dan wanita. lelaki dan wanita mengalami tekanan emosi yang serupa dan lelaki seperti wanita juga berhak untuk menangis supaya jiwanya tidak tertekan.

Cuma, katanya, lelaki sengaja menahan air matanya supaya tampak perkasa dan jantan. Ia berkaitan dengan cara didikan. lelaki diajar tidak boleh menangis, mereka harus menahan rasa sedih dan menitiskan air mata.

“Kalau perempuan menangis, ia perkara biasa. Anggapan ini semua hanyalah satu budaya, yang diamalkan turun-temurun. Hakikatnya, lelaki juga menangis apabila berlaku sesuatu yang menyentuh hati mereka. Malah, dalam keadaan tertentu, mereka boleh menangis tersedu-sedu seperti anak kecil,” katanya.

Oleh itu, lelaki, jejaka sekalian, jangan takut untuk menangis. Ia perkara yang perlu dilakukan. Buat apa menahan sedih hingga terasa sebab di dada. takut dianggap lembik, tidak macho oleh wanita? Jangan! Itu tindakan dan andaian yang salah.

INFO: Menangis

Menangis adalah satu akitiviti normal manusia. Tidak kira anda lelaki atau wanita, kedua-duanya mempunyai hak yang sama untuk berasa sedih hingga menitiskan air mata.

Ada bermacam-macam jenis `menangis dan semuanya mempunyai kaitan dengan faktor psikologi, kimia dan komposisi hormon. Mata juga boleh bergenang, berair dan merembeskan air mata ketika memotong bawang umpamanya; air mata meleleh ketika mengalami saat sukar atau sekadar mengimbas kembali kenangan dan pengalaman pahit.

Air mata yang bergenang adakalanya diikuti dengan tangisan yang lebih kuat hingga tersedu-sedu seperti kanak-kanak. Kajian menunjukkan ramai yang tertekan berasa lega selepas menangis begini. Inilah yang dikatakan ‘tangisan yang berkesan’, memberi kesan yang baik pada emosi seseorang sebagaimana ketawa.

Pucat

Tgk aku... dah pucat kehijauan sbb tak de persediaan utk exam esok!!!!!

Exam Esok, 2 paper

Huhuhu.... rekod hari nie bertahan lg.... bangun pukul 7 pagi, satu pencapaian yang amat membanggakan. Lepas mandi2 nak mula study la kononnya, ambik buku Kaedah Penyelidikan n nak habiskan baca (kononnya la). ast2 terbukak pulak Ym.... tgk Fiti online, per lg ym dulo la....... huhuhuhu.... jom tgk apa gossip skandal kami hehehe....

namasaya insan biasa: wsalam
namasaya insan biasa: paihhh
adit_iewan: yer
adit_iewan: mcm mana persediaan
namasaya insan biasa: aku mls niiiiiiiiiiiii
adit_iewan: sama la kita
adit_iewan: mcm tak sedar diri jer esok 2 paper killer
adit_iewan: huhuhu
adit_iewan: 4p tak start lg ni
adit_iewan: dr nasir just baca nota
adit_iewan: cukup ke?
namasaya insan biasa: aku x tau nk bc apa utk 4p
adit_iewan: nota la
adit_iewan: slide
namasaya insan biasa: buku xda..nota ringkas ada laa
namasaya insan biasa: huhu
adit_iewan: ooo sama la
namasaya insan biasa: giler laa...rs
namasaya insan biasa: hahaha
adit_iewan: apa pun kita enjoy
namasaya insan biasa: sbb xda motivasi
namasaya insan biasa: hahaha
adit_iewan: semua yg berlaku kehendak diri sdr
adit_iewan: bukan salah sesaper
adit_iewan: huhuhu
namasaya insan biasa: yer..
namasaya insan biasa: btul2
namasaya insan biasa: aku stju sgt..pdhl blh sgt nk stdi..tpi..pilihan diri
namasaya insan biasa: aku x abis lgik ni..
adit_iewan: otak tahu nak exam....
adit_iewan: tindakan zero
namasaya insan biasa: stdi dr nasir..
namasaya insan biasa: haha
adit_iewan: huhuhu.... nasib baik yg dr nasir
namasaya insan biasa: huhu
adit_iewan: byk pasal mende2 nak wat tesis
adit_iewan: so mudah faham
namasaya insan biasa: tula..
namasaya insan biasa: 4p nih
namasaya insan biasa: jd king kong
adit_iewan: tau dok yg 4p otak ni fikir apa
namasaya insan biasa: sbnrnya..
adit_iewan: nak wat rekod esok
adit_iewan: menjeling2 huhuhu
namasaya insan biasa: boleh blja...tpi rsnya..impression pd lecturer hari tu..
adit_iewan: tak pernah wat lg tu
namasaya insan biasa: kita nk kaji psl bdk2 dlm kls jah..
adit_iewan: a'aa
namasaya insan biasa: tpi truk bnr..bila last minit niii
adit_iewan: tau takpe
namasaya insan biasa: nota pulak rgkas sgt laa
namasaya insan biasa: haha
adit_iewan: malu kat zaini n han
namasaya insan biasa: mcm2 lah
namasaya insan biasa: kalau tdesak nihh
adit_iewan: diorang g library
adit_iewan: siang malam
namasaya insan biasa: aku x g pum
namasaya insan biasa: zeti sem ni pum x g
namasaya insan biasa: pakt stdi lam blik
adit_iewan: tau dok zaini dok be be ajok
adit_iewan: aku wat dok jer
namasaya insan biasa: haha
namasaya insan biasa: xper..
adit_iewan: siap pasang lap top dia
adit_iewan: n karaoke
adit_iewan: huhuhu
namasaya insan biasa: haha

Terbengkalai la buku aku kat tepi.... sedih siot, 4p tak sentuh apa lg ni..... malas weh, oh kenot2... aku rasa bersalah puloks.... hmm, nok baco ko dok? baco ko dok? baco? dok ko?.... huhuhu pening2..... Tp okay jer, yg ptg happy go lucky.... Lucky???? takde maknenya......

Tgk la camne... aku cuba habiskan subjek Dr Nasir pagi ni... n then aku akan mula 4p dr ptg sampai pg esok... wah, yakin jer.... apa pun kalau dah terdesak baru aku boleh fokus huhuhu.... waaaa Angah.....!!!! jangan marah ekkkk.... Abg Chik malas skit sem nie..... huhuuhu

Abg Chik janji.... sem nie saje...... huhuhu

27 April 2009

Skandal..... oh... kenot2

Setiap hari kat mane2 mesti ada yg cakap2 sal skandal ekk, samada skandal betoi2 atau skandal si pengossip yg ciptakan huhuhu.... kirenya jd broker pasang memasangkan org tak bertauliah rrr.... so, apa tue skandal sebenarnya... betoi2 or gossip saje....

Bg aku rrr, skandal tu takde mende sbnrnya... huhuhu tp sape yg nak jdkan aku skandal oh... kenot2... aku relakan saje kuikuikui..... tp tgk rrr skandal aku tu bleh bg ape, kalau setakat ckp omomgan kosng.... kenot la.... yg plg ptg fulus huhuhu.... opsss... cukup, bukan aku nak cari skandal ekk.. sekadar gambaran nape adenya skandal hehehe.....

so, sape nak tips cari skandal kontek me okay..... nak bantai skandal pun bleh gak.... nak mintak tlg aku skandalkan bleh.... tp nak skandal ngan aku tu kenot rrr.....



skandalkah??? hahaha, kenot2

......Nakal

Ampun aduh ampun
Sudah lega dan menggoda kepadaku
Wowo... wowo...

Kerlingan mata nakalmu
Trus memandang dan merayu kepadaku
Wowo... wowo...

Ohh
Kuhanya bisa menahan perasaan

Tolonglah semoga ini bukanlah mimpi disiang bolong
Wowo... wowo...
Tolonglah tolonglah ibu
Aku jadi seperti orang yang bloon
Wowo... wowo...

Oh...
Kuhanya bisa menahan perasaan
Oh...
Semua karena kelakuan nakalmu

Panas panas panas
Panas badan ini
Pusing pusing pusing
Pusing kepala ini

Panas panas panas
Panas badan ini
Pusing pusing pusing

Oh...

Ku TuNgGu JaNdAmU....

Kamu aku cocok
Sejak dulu sudah bersama
Boleh di bilang berpacaran
Berdua kita serasi

Tapi kini lain
Kau malah berpaling dariku
Dan berjanji dengan yang lain
Aku ini kau campakkan

Namun cintaku tak bisa
Begitu saja menerima
Kenyataan kau pergi dariku
Aku masih tetap cinta

Lalu kuputuskan kutunggu jandamu


Kutunggu jandamu
Maaf bila ku menyumpahi
Saking aku cinta padamu
Kau jandapun aku mau

Lalu kuputuskan.. kuputuskan kutunggu jandamu

Lalu kuputuskan kutunggu jandamu

Tak bisa terima kau pergi.. dariku
Aku masih tetap cinta
Lalu kuputuskan kutunggu jandamu

22 April 2009

EXAM

24 April nanti aku akan memulakan exam baut kali ke enam di UPSI ini,
kali ini aku agak tenang dan tidak lah takut sgt nak mengahdapinya.....

bukan la bermakna aku sudah bersedia, ttp aku rasa tak perlu terlalu menekan diri
utk study habis-habisan.....

entah la, kalau ikutkan selama lima sem yg lepas.... aku mencuba dan mencuba saat2 hampir exam.... dengan harapan aku dpt lebih baik.....

hmm... akhirnya sama juga, aku try juga tak mencuba sgt..... keputusannya sama jugak.....
jd apa boleh buat, nak semakin baik tak dpt.... menurun belum tentu.....

jd sem nie takde rasa sgt nak exam.... persediaan sederhana, tp nota tetap habis aku baca.....
tetap habis aku tulis balik.... tetap habis aku pdkkan nota tu jd pelbagai peta......

tp bab semangat tak berkobar2 sgt.......

harap2 semua berjalan dgn baik.....

16 April 2009

Seribu Tanya.... Cinta Kurniaan

Suatu perasaan terdalam manusia yangmembuatnya rela berkorban apa saja demi kebahagiaan orang yang dicintainya. Pengorbanannya itu tulus, tidak mengharap balasan. Cinta tidak bisa diukur dengan materi ataupun yang berasal dari dunia fana. Cinta adalah perasaan hangat yang mampu membuat kita menyadari betapa berharganya kita, dan adanya seseorang yang begitu berharga untuk kita lindungi. Cinta tidaklah sebatas kata-kata saja.

Cinta adalah sebuah perasaan yang diberikan oleh Tuhan pada sepasang manusia untuk saling…. (saling mencintai, saling memiliki, saling memenuhi, saling pengertian dll). Cinta itu sendiri sama sekali tidak dapat dipaksakan, cinta hanya dapat brjalan apabila ke-2 belah phiak melakukan “saling” tersebut… cinta tidak dapat berjalan apabila mereka mementingkan diri sendiri. Karena dalam berhubungan, pasangan kita pasti menginginkan suatu perhatian lebih dan itu hanya bisa di dapat dari pengertian pasangannya

Cinta merupakan anugerah yang tak ternilai harganya dan itu di berikan kepada makhluk yang paling sempurna, manusia. Cinta tidak dapat diucapkan dengan kata-kata, tidak dapat dideskripsikan dengan bahasa apaun. Cinta hanya bisa dibaca dengan bahasa cinta dan juga dengan perasaan.

Takdir Cinta

Cinta Sejati tidak menyakitkan
Cinta Sejati Menyembuhkan
Cinta Sejati Membuat Kita Kuat
Dan Hanya Cinta Kepada Sang Pencipta ALLAH SWT Yang ABADI

Dan ya Allah yang tercinta…
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Walaupun tidak sama dengan dirinya….

Ya Allah ya Tuhanku…
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik buatku
Karena Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambaMu ini

Ya Allah…
Cukuplah Engkau saja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang daif ini

Jangan Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini maupun di akhirat

Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau ridhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh

Amin… Ya Rabbal ‘Alamin

ku tutup mataku
dari semua pandanganku
bila melihat matamu
kuyakin ada cinta ketulusan hati

yang mengalir lembut
pengusa alam
tolonglah pegangi aku
biar ku tak jatuh

pada sumur dosa yang terkutuk
dan menyesatkan cintaku
andaikan ku bisa
lebih adil pada cinta kau dan dia

aku bukan nabi yang bisa sempurna
ku tak luput dari dosa
biarlah ku hidup seperti ini
takdir cinta harus begini

ada kau dan dia bukan ku yang mau
oh tuhan kuburlah hatiku

15 April 2009

Yeah... ku temui jawapan.....

Belum pun exam lg, aku telah temui beberapa jawapan yg aku perlukan heheee..... Ops, jgn salah faham, jawapan tu bukan jawapan exam la tp persoalan kenapa aku suka merepek dalam ni.... Sbbnya, takde mende pun, saje jer nak legakan perasaan. Maaf kepada pembaca yg tertanya-tanya coz situasi tidak lah seberat penulisan hehehe.... yg memberatkannya aku jugak. Tp kdg2 kita perlukan perluahan walaupun dalam keadaan tidak nyata. Nak luahkan pada manusia, diorang tension nak exam nie.... So sambil2 wat kerje, sambil2 tension aku pun meluah siratan yg tersurat... Hai entahlah, skrg bila dah fikir2... hmm, agak bodoh jugak masa tue ekk...

Apa2 pun kerja akhir yg perlu aku settle kan adalah proposal... Hmm, dalam semangat2 nak buat... aku rasa macam tak sihat jer... Badan panas, kerongkong perit.... Waaaa aku nak demam ker? Jgn la, dah dekat exam ni..... Apa2 pun aku akan mulakan balik proposal yg hampir selesai setelah tergendala dgn laporan Kem Kaunseling Kelompok..... hmm, next week kena hantar kat Dr Jaz dah.... Moga2 dapat lah aku idea hari ni utk bermain fakta dan manipulasi ayat utk cantikkan proposal aku tu... Kadang2 huraian yg menarik terhadap satu2 fakta tu dpt menunjukkan kehebatan satu2 proposal tersebut....

Maka, tunggulah aku sempurnakannya.............!!!!!

12 April 2009

Bushannye....

Yang ku nanti-nanti
Keindahan mimpi
Bertaut mata dan raga
Siratan mahligai usang...

Ku sambut suratan
Penuh rindu dendam
Menyusur naungan masa
Lambaian kelam asmara

Di sana dikau bertamu
Di sini aku beradu
Hujung pasrah ku bertandang
Lena bersama rahsiamu

Usah biarkan ia ditelan masa
Semalaman menghitung kelewatan
Semoga hati kita bisa mengerti
Walaupun hanya sekelip mata

Angin bisikan khabar kasih dan sayang
Leraikanlah mimpi malam yang sama
Di jiwaku namamu gemerlapan
Abadinya suatu pengorbanan

Yang ku nanti-nanti
Keindahan mimpi
Bertaut mata dan raga
Siratan mahligai usang...

Terkilan

Tak usah sembunyi
Kebencian dan keegoanmu
Terhadapku
Dari gerak bibir
Dan senyumanmu
Jelas terbukti semua palsu

Kau dengar fitnah
Serta hasutan menceritakan
Perihalku
Sedangkan dahulu
Kau tidak bersikap sedemikian
Kau pengasih...
Kau penyayang...
Terhadap diriku

Terkilan...
Hati ini bila mengetahui
Diriku tak diperlukan lagi
Bukan ku berdendam
Bukannya aku membenci
Tapi ku rasa berjauh hati

Tak perlu memujuk
Dan tak perlu lagi
Kau berkirim salam pada diriku
Biarkan aku...

Ku pujuk hati
Sentiasa sabar menerimanya
Walau diriku
Memendam rasa...

10 April 2009

kETAKUTAn

EXAM SEMAKIN HAMPIR................

apa yang aku sediakan kali ini
tidak seperti selalunya
maha hebat dugaan ini
hati tidak dapat terima
namun hati juga tak mahu bertindak
kerana aku tertinggal hatiku entah dimana
bersama perasaan
bersama semangat
aku yang dulu
hilang entah kemana......
yA-aLLAH... selalu aku
diberikan kegembiraan tatkala exam
dengan semangat
dengan ingatan
dengan ulasan jawapan yang baik
dan keputusan yang aku harapkan
tetapi kali ini di mana semua itu...
belum pun hadir....
sedang saat itu tidak lama lagi

APAKAH YANG AKU DAPAT SEMESTER INI SATU TAMPARAN MAHA PERIT NANTI

Maafkan AKu Teman2

Maafkan aku teman2 kerana mebuatkan kau tertanya2..... kalau aku sedikit sebanyak buatkan kamu terdetik benci padaku.... tidak dapat untuk aku menghindarinya lagi.... aku sedang mencari diri sendiri yang kian jauh dengan harapan dan impian ku.....

Teman Kelab Debat ku....
Maafkan aku sangat2... aku merindui kalian
biarpun kalian tidak mengingatiku dan hampir melupakan aku
sangat merindui untuk berjuang lagi bersama-sama korang
Namun, apalah daya aku....
Bukan kerana aku terlibat dengan pengurusan lain
kerana dahulu pun aku terlibat juga
tapi masih boleh berikan komitmen
namun kini aku kehilangan diri sendiri
aku harus betulkan apa yang telah tersasar....
maafkan aku kerana tidak dapat bersama lagi....
aku tidak kisahkan apa2 lagi termasuk pelajaran
tolong fahami aku... biarpun korang tak pernah bertanya
atas perkara yang sukar untuk aku kongsikan....
namun semuanya tidak kerana aku sudah serik
kerana jiwa aku sangat mencintai dunia debat....
tetapi jalan hidupku telah menjauhkan aku dari semua
yang aku aku minati.....

Teman JMK ku....
lihat aku sekarang....
apa yang berlaku.....
samada kamu faham atau tidak
buatlah tafsiran...
aku sebenarnya tertekan
dengan pelbagai dugaan
demi dugaan yang mencabar...

Teman2 Baikku
aku sudah serik untuk bercerita lagi
kamu pun sudah muak untuk mendengar
kali ini biarlah aku simpan sendiri
apa yang kamu nampak itu bukan yang kamu nampak
apa yang kamu tafsir itu bukan yang kamu tafsir
terlalu berat yang aku rasakan
terlalu sakit.....

Teman2 yang lain.....
terima kasih kerana ada yang bertanya
kenapa n mengapa???
aku tiada jawapan untukmu....
maafkan aku.....

yang pasti aku tak akan lari ke mana2...
aku tetap kan berada bersama2 di bumi bertuah ini
cuba untuk mengikuti kamu semua sedaya mungkin
namun hati aku tidak lagi di sini
kerana aku telah tertinggal ia entah di mana
sudah lah keseorangan
sudah lah tanpa sandaran
ah letihnya hidup ini......

MAAFKAN AKU!!!!!

Aku Sedih Saat Ini....

Bila ku didatangi malam
Gelora perasaan mencengkam dijiwa
Masihkah ada lagi
Dayaku menghindar dari kealpaan

Diterjah berbagai persoalan
Dihujani airmata penyesalan
Bisakah terhapus semua
Segala dosa-noda yang bertakhta

Terangi jalan hidupku
Dengan cahaya kasih Mu
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu

Tuhanku...
Di malam syahdu ku merayu
Ampunilah segala dosaku yang lalu
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu

Tuhanku...
Usah Kau biarkan diri ku
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu
Hidup matiku hanyalah untuk Mu

Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran
Suburkan jiwa ku dengan keimanan
Hanya pada Mu Oh Tuhan
Ku sandarkan harapan

Aku Masih Tersenyum

Aku masih belum tidur lagi saat ini..... hampir lima pagi namun aku baru selesai menyiapkan tugasan laporan sesi silang budaya.... hati aku sangat sedih dan kecewa dengan hasil kerja yang tidak seberapa.... aku ingin menyiapkan dengan baik namun aku tidak mampu lagi menguatkan diri seperti dulu..... aku siapkan dengan kadar segera walaupun kawan2 lain sudah lama siap dan hantar..... aku masih merangkak-rangkak siapkannya..... apakah maknanya semua ini.... 15 markah aku siapkan sesuatu yang bukan kemahuan aku.... aku tersenyum.... APA MAKNANYA IMPIAN, DATANG DAN PERGI.......

Dalam pemikiran aku terkenang akan buku log yang masih tergendala dari minggu ketiga..... aku tahu siang nanti perlu hantar untuk di beri markah...... hmm, masih belum aku siapkan...... hilanglah aku nampaknya 5 markah di situ...... tidak bersemangat rasanya untuk aku menyudahkan semua itu.......

aku tersenyum..... terkenangkan tugasan2 aku semester ini, banyak yang kawan2 aku yang buat..... aku hanya sentuh sikit2...... yang individu aku buat cincai2..... ah... baru aku tersedar maksud kawan aku..... aku sudah berubah..... inilah jawapan kepada perubahanku...... apa puncanya????? aku sendiri tidak mendapat kepastian...... aku kelihatan okay pada mata mereka namun aku gagal dalam diri sendiri......

Dan aku pun tersenyum..... terkenangkan nasib kawan ku yang mencari2 sinar ceria hidupnya.... dia kawan baik ku dulu kini dan selamanya..... namun saat2 dia dalam situasi yang maha hebat perlu dia hadapi, aku tidak pedulikannya.... tidak bertanya dan bagai tidak kisah...... maafkan aku kawan..... maafkan kerana aku sendiri kehilangan perasaan pada corak kehidupan ini..... aku tahu sokongan itu perlu.... namun aku sendiri kehilangan pertimbangan dan sandaran......

Aku masih tersenyum..... ingatkan kehidupan ini, perjalanan ini masih panjang..... aku mahukan aku yang dahulu, pentingkan kemenangan dalam sesuatu perkara.... biarlah mereka kata aku suka bersaing dan menang.... namun itu memberi aku seribu makna kerana aku dapat berikan kejayaan pada diri dan keluargaku..... aku dapat keputusan yang mereka harapkan..... namun kini di mana semangat itu.... aku tercari2 di mana aku tertinggal semangat itu.....

Ah, hidup ini......
buatku tersenyum
aku pun tersenyum
aku masih tersenyum
aku masih tersenyum
masih tersenyum........................

27 Mac 2009

Teater "Hakikat Sepi Seorang Insan" (utk malam kebudayaan Kem Kelompok)

nie persembahan Teater dari group Kaunseling Kelompok bg makmal Faizz ekk.... jgn jeles tau....

Hakikat Sepi Seorang Insan

Insan berjalan perlahan-lahan melewati id, ego dan superego…….

Insan :
Sepi hati terjadi lagi
Mungkin sampai mati aku sepi
Biar senyum hadir di hariku
Namun ini hanya ada di bibir
Di bibir saja

Aku ini yang bisa mengerti
walaupun yang lain mau mengerti
Namun berat beban hidupku
Biarkan saja
Biar saja hanya ku yang tahu

Sejarah cinta dan hidupku
Penuh duri dan banyak ranjau
Butuh kesabaran yang penuh
Untuk tetap ku berdiri

Oh.. ada saatnya ku bicara
Bila hatiku telah bulat
Sepanjang ku bisa atasi semua
Aku tetap diam

Insan berhenti di tengah pentas di belakang id, ego dan superego…..

Id :
Arghhh……….. bebaskan aku!!!! Lepaskan ….. penjara diri ini memerangkap aku…. Aku mahu berlari dalam hidup ini, berlari mengejar kesukaanku…. Berlari menghambat keseronokan aku…. Usah menipu aku dengan pelbagai nilai, tak payah perdayakan aku dengan sejuta kemurnian…. Jangan cuba melarikan kepuasan dari aku…. Kau (menuding jari pada ego)….. kau sang ego, puaskan segala kehendak diri aku… turutkan semua mahu ku….. jangan bataskan aku dengan hasutan dia (mengelilingi superego dan marah)….. Kononnya bermoral, kononnya pengawal… tapi dia membataskan perhubungan antara kita…. Dia cuba memenjara kehendak dan membiarkan kepuasan aku…… Sang ego bertindak atas tuntutan aku sekarang (mememang dan menolak-nolak ego)…..

Ego :
(menangis keran di tolak-tolak) Ish…. Ish….. tuntutan kau Sang Id, sukar untuk aku lunaskan…. Fahamilah kepenatan ini, kau mengertilah kesakitan meyaksikan pelbagai ragam dunia ini….. Kau mendesak aku mengikut rentak mu…. Boleh… aku bisa mengikut suara akal Insan itu…… Namun, sedarkah akan dikau, dia (berpaling menunjuk pada Insan)…. dia yang bakal tersiksa….. Dia seorang insan yang lemah…. Cuba mencari-cari jalan keluar dari permasalahan, cuba mengintai-intai sinar dalam kegelapan….. Aku,…. Aku yang tersepit, aku yang serba salah kau tahu….. Menghitung tingkah dari pengalaman…. Cuba berfikir dari kewarasan dan cuba bertenang dalam keresahan….. Apa kau mahu Insan itu mati… terkujur tubuh dalam kehinaan……

Id :
Ahhh…. Aku peduli apa….

Superego :
Sang Ego….. (merapati ego dan memeluknya ) bersabarlah, renungkanlah sekeliling mu…. Ramai yang memandang, cuba rasai dengan hati Insan itu….. mahukan engkau mengawal tingkah lakunya agar tidak tersasar ke lembah….. Kau telah pelajari dari pengalaman erti nilai-nilai kebaikan, erti ajaran Insan bermoral…… Kawal emosi Insan itu, pertimbangkan dahulu suara akal, jangan melupakan hati dan perasaan…. Bimbang kelak… salah tindakan mu kerana menurut kehendak sang Id, Insan itu kehilangan punca….. buatlah pertimbangan sebaiknya…..

Akal :
(masuk dari kiri pentas dalam keadaan merungut) Ah… aduh….. serabut…. Pening….. apa yang harus aku perbuatkan…. Aku mahu lari dari permasalahan ini…. Aku mahu hidup ini penuh kebebasan dan kesenangan…. Semua itu boleh buatkan aku bahagia…..

Hati :
(masuk dari kanan pentas dalam keadaan sedih) Benarkan kau akan bahagia kiranya aku menderita…… Wahai Akal... kau selalu salah dalam berfikir… apa kau ingat semua Insan sama pemikirannya dengan mu….. apa kau kira, semua Insan tahu apa yang kau fikirkan….. itu sebenarnya buatkan kau tidak rasional…. Dan kesannya….. adalah ke atas aku, aku kesakitan, aku menderita dan aku kecewa….. Kau tidak pernah berfikir akan aku….. dan tak akan pernah terfikir menjaga aku… hati seorang Insan itu…. Kau buatkan perasaannya sering gundah dengan persoalan dalam pemikiranmu…. Sedarlah wahai akal…..

Akal :
(mengherdik hati) Arghhh…… kau jangan ingat aku bodoh…. Berperasaan konon, apa kau ingat kau hati, mampu mengawal aku…. Tunjang gerak balas manusia……. Hahaha… kau yang beremosi sekarang… terlalu mengikut perasaan….. hingga aku berfikir yang bukan-bukan… kau yang bersalah wahai hati…. Bukan aku……. Id, ayuh desak sang ego… turut perintah mu……

Hati & Superego :
Jangan…..

Sang ego di tarik-tarik dan di rebut oleh mereka berempat……. Tiba-tiba Insan menjerit dan mereka tercampak terkapar ke tepi……

Insan :
Diammmmm…… sudah…. Berambus kamu semua…… aku sudah bosan…. Aku sudah muak dengan pergolakan dalaman diri ini….. Fahamilah, mengertilah….. aku sepi….. kembalikan temanku, kekasihku, syurgaku….. aku rindukan belaian… aku perlukan perhatian…. Beri aku panduan…. Jangan biarkan aku begini….. jangan…. Jangan biar aku begini……..(sujud)

Masuk tiga lembaga berupa nilai kebaikan, moral dan budi pekerti…..mereka memeluk dan membelai Insan……

Pemuisi :
Bisik ku pada bulan
Kembalikan temanku
Kekasihku, syurgaku

Tanpa dia malam menemaniku
Sepi memelukku

Bulan jangan biar siang biar malam ini kelam
Biar ia sepi sepertiku

Wahai Insan….. jangan terlalu bersedih dan merintih…. Di sekelilingmu penuh dengan penawar… berupa moral yang kau jaga, nilai murni yang kau amalkan dan budi pekerti yang kau sumbang…. Membentuk dirimu menjadi insan…. Mereka ada berlegar-legar di sekelilingmu…. Memelukmu…. Membelaimu…. Rasai kehadiran mereka, agar kau bisa tenang dan damai….. sejenak kau kembali nanti…. Kau akal pemikiranmu akan rasional, hati perasaanmu bisa tenang dan dalaman dirimu akan memandu kearah kebaikan dalam perjalanan mencapai kesempurnaan…….. Bangkit wahai Insan (Insan bangun berdiri perlahan-lahan dan berwajah tenang) bangkit sebagai seorang yang bernama Insan……

NoTa CiNtA uNtUk ChEkGu